1)
למה דוקא יעקב קרא למקום המקדש 'בית'?
1.
מהר"ל, נצח ישראל (תחילת פנ"ב, עמ' קצו): אברהם מידתו חסד ויצחק מידתו דין, וע"י מידתם הם מחברים את הקב"ה לתחתונים, ומקום החיבור הוא בבית המקדש. לכן אברהם קרא למקום המקדש הר שמחמת גודלו מורה על חסד, ויצחק קראו שדה שמורה על יושר ודין. לעומת זאת יעקב מידתו רחמים, ועניין הרחמים הוא אהבה וחיבור, והבית הוא מקום החיבור בעצם, ולכן החיבור שנעשה בהר ובשדה יש לו הסרה, מה שאין החיבור שנעשה בבית. 1
1
שמעתי לפרש שלאברהם ויצחק הייתה מידה שעל ידה הם הגיעו לידי דבקות בה', אבל יעקב עצם המידה שלו הייתה דבקות בה' וע"י מידה זו הוא זוכה במידות כולם.