שאלות על רש"י
רש"י: וכאן שלא נשא אלא אשה אחת אמר בני אמך: עדין קשה למה לא אמר יצחק 'בני אביך' והרי יותר מסתבר לייחס את הבנים אל האב ?
גור אריה: יצחק ברך את יעקב שאחיו יהיו כפופים תחתיו כמו שאמך תחת בעלה, ולא תלה בעצמו כי אין אדם תולה קללה בעצמו. 1
עי' בחיזקוני שתירץ, והגור אריה הקשה על דבריו.
רש"י: לפיכך יצחק הקדים קללת אוררים לברכת מברכים: קשה שאצל אברהם הקדים ברכה לקללה- "ואברכה מברכך ומקללך אאור"?
גור אריה: אין שם ברכה [-מברכיך ברוך] אלא הבטחה לעשות [-ואברכה מברכיך], ודוקא בברכה יש קפידא, כי לפי מה שנתברך- כך תחול הברכה.
רש"י: הרשעים תחילתם שלוה...לפיכך בלעם הקדים ברכה: קשה שבלעם בירך שם את ישראל, א"כ יש לו להקדים את הקללה?
גור אריה: הברכה באה למתברך ע"י המברך, ולכן בלעם מברך לפי מה שהוא. עיי"ש.