למה רצה יעקב שעשיו ימכור לו את הבכורה?
מהר"ל (נצח ישראל פט"ו, עמ' פט ד"ה ויש לך): עשיו הוא גשמי והבכורה היא קדושה המסולקת מן הגשמיות.
מהר"ל (גבורות ה' פכ"ט עמ' קיג): יעקב הוא העלול הראשון [-התכלית והתולדה העיקרית] אלא שבפועל בעולם הטבעי הוא מתגלה אחרון 1 , ולכן כשגדלו קנה יעקב מעשיו את הבכורה.
כלומר- בגלל שהוא ה'עלול הראשון' הוא רוחני יותר ורחוק מהעולם החומרי.
למה התווספה מילת "כיום"?
מהר"ל (נצח ישראל פט"ו, עמ' פט ד"ה ויש לך לדעת): יעקב ועשיו התרוצצו בבטן אמם והסכימו שעשיו יזכה בעוה"ז ויעקב בעוה"ב, וקדושת הבכורה שייכת לעוה"ב, ולכן אמר יעקב "מכרה כיום" כאשר היינו בבטן אמנו.
שאלות על רש"י
רש"י: לפי שהעבודה בבכורות: וכי כהן יכול למכור את בכורתו?
רא"ם: יעקב רצה רק למנוע את עשיו מהכהונה ולא לקנות אותה לעצמו, ולכן השביעו על המכירה. 1
גור אריה: כהן לא יכול למכור את כהונתו כי התורה זיכתה לו אותה, אבל בכור זכאי בכהונה רק מפני כבודו, ולכן הוא יכול למחול על כבודו ולתת את הכהונה לאחר או למוכרה.
הגור אריה מוכיח לא כרא"ם מרש"י לקמ' (כז,לו) שיעקב אכן נעשה בכור ע"י המכירה ולכן אמר יצחק שהברכות מגיעות לו ולא לעשיו.
רש"י: אמר יעקב אין רשע זה כדאי שיקריב להקב"ה: כיצד מכר דבר שאין בו ממש?
גור אריה: עשיו הקנה את גופו ליעקב לעניין הבכורה ולכל זכות הבכורה.