שאלות על רש"י
רש"י: ויאמר ה' לה - על ידי שליח: מנין שנאמר לה ע"י שליח?
גור אריה: אילו ענה לה ה' בעצמו- לא היה ה' ממתין עד שתִלך לשאול את הנביא.
רש"י: שני גוים בבטנך - גיים כתיב: כיצד מ"גיים" דרשו 'גאים'?
גור אריה: יו"ד ואל"ף מתחלפות זו בזו.
רש"י: אלו אנטונינוס ורבי : הפסוק כאן עוסק באומות שיצאו מהם בכלל, ולא ברבי ואנטונינוס שהם אנשים פרטיים?
גור אריה: דרשה זו עוסקת בכללות האומה של ישראל ואדום שהם ראויים לחשיבות כי יש להם נפש חשובה ואינם אוכלים כבהמה אלא בתיקון הראוי לאדם, ולכן אדום מקפידים על מלבושים ובניינים נאים- לא כמו בני ישמעאל. והוזכרו כאן רבי ואנטונינוס כי הם היו בזמן אחד והיו דומים ליעקב ועשיו, זה נשיא ישראל וזה מלך אדום (ו'שני גאים' משמע שהם היו יחדיו.) והחשיבות הזאת [של צנון וחזרת בימות החמה והגשמים] ראויה לראש האומה ביותר, ולשאר האומה- כל אחד לפי חשיבותו.
רש"י: שלא פסקו מעל שולחנם וכו': בשעת פטירתו אמר רבי שהוא לא נהנה מהעוה"ז אפילו באצבע קטנה, וכאן כתוב שהיה לו שולחן מלכים?
גור אריה: צנון וחזרת אינם באים להנאה והוא לא עשה זאת לתאוותו אלא דרך חשיבות, כי יש לו נפש חשובה. 1
עי' תוס' בע"ז (יא. ד"ה צנון) שאוכלי שולחנו של רבי היו רבים.
רש"י: מן המעים הם נפרדים, זה לרשעו וזה לתומו: מנין לדרוש שיפרדו כבר מהמעיים?
גור אריה: לא כתוב 'ממעייך יצאו' אלא "יפרדו".
רש"י: מן המעים הם נפרדים, זה לרשעו וזה לתומו: יעקב ועשיו היו דומים בקלסתר פניהם ובקולם, וא"כ מדוע אין להם שום חיבור והם נפרדים כבר ממעי אמם?
מהר"ל (דרוש על המצוות עמ' ס, ד"ה והרי יעקב): השוויון שלהם הוא הגורם את ריחוקם 1 כמו שני השעירים ביום כיפור שהיו שווים בכל, ואחד היה לה' והשני לעזאזל.
כי אם הם רחוקים למרות שהם כה קרובים- בודאי שהם רחוקים לחלוטין.
רש"י: כשזה קם זה נופל: מנין דרשו זאת?
גור אריה: "לאום מלאום" משמעו שהאחד יתחזק מ[כחו של] האחר.
רש"י: כשזה קם זה נופל: משמעות דברי רש"י שהאחד יחלש ע"י שיתחזק האחר, ולכאורה. משמעות הפסוק הפוכה- כשזה נופל זה קם [והאחד יתחזק ע"י שיחלש האחר] וכפי שע"י חורבן ירושלים נתמלאה צוֹר?
גור אריה: נראה שעל ישראל יש לומר כרש"י- כשזה קם זה נופל, כי ה' הוא שמקים את ישראל, אבל את אדום הקב"ה לא מקים אלא הם קמים מכח נפילת ישראל.