לכאורה יש כאן כפלות 'יעוור פקחים ויסלף צדיקים', שהרי עוורון העיניים מביא לסילוף הדברים המוצדקים?
גור אריה (דברים 16:19): השוחד מעוור את עיניו שלא יראה את זכותו של הנידון [מעצמו], והוא מסלף דברי צדיקים שגם אם שמע טענה, הוא ידחה אותה מחמת השוחד. 1
והביא הגור אריה דוגמא לדבר- ראובן תבע משמעון מנה על סמך הודאת שמעון, אם קיבל הדיין שוחד מראובן יעלם ממנו ששמעון יכול לטעון 'הודתי שלא להשֹבּיע את עצמי'. ואם שמעון טען כך בעצמו, השוחד יסלף דברי צדיקים לומר שזו לא טענה.
שאלות על רש"י
רש"י: ושוחד...אפילו לשפוט אמת: מנין לדרוש כך?
גור אריה (דברים 16:19): כשכוונתו להטות את המשפט, אין לומר שהשוחד יעוור אותו, שהרי הוא מטה מרצונו. 1
אלא מדובר על המכוון לשפוט אמת, ואעפ"כ אי אפשר שהשוחד לא יטה אותו.
רש"י: דברי צדיקים- דברים המצודקים: למה לא פירש כפשוטו- דברי הדיינים הצדיקים?
גור אריה: אחרי שיצאו הדברים מפי הדיינים, כבר אי אפשר לסלף אותם, ולכן פרוש "דברי צדיקים" הם משפטי הצדק. 1
ובדברים (16:19) הוסיף הגור אריה שהשוחד לא יכול לקלקל את הדברים שכבר דיבר הדיין. שב הגור אריה ומקשה שיש לפרש כפשוטו- השוחד גורם לדיין לדבר דברים מעוותים? אם הכוונה שהדיין יטעה, זה נכלל ב"יעור עיני פקחים", ואם יזיד הדיין, הוא רשע ואיננו בכלל 'צדיקים'.