שאלות על רש"י

1)

רש"י: שכל שמירה שבתורה אזהרה היא במקום לאו: רמב"ן: אמנם 'השמר דלאו- לאו', אבל 'השמר דעשה- עשה', ואם כך, אין כאן לאו אלא עשה?

1.

גור אריה: רש"י בדברים (13:1) כתב שכל השמר הוא לשון לא תעשה, אלא שאין לוקים על השמר דעשה. 1


1

ומה המשמעות של 'השמר דעשה'? שעונשו גדול כלאו, כמבואר ביומא (דף פו.) שלכפרתו הוא זקוק לתשובה ויום הכיפורים. ובנתיבות עולם (נתיב התשובה פ"ג עמ' קנ"ו) פירש המהר"ל שהמבטל עשה חסרה לו מעלה שהיה לו לקנות, ולכן התשובה שהיא השיבה אל ה', מכפרת. אבל העושה מעשה איסור, התרחק ממדרגתו ויש בו פחיתות וטומאה, ואין די בתשובה אל ה'- אלא צריך לסלק את הפחיתות, ולכן צריך את יום הכיפורים שהוא יום הטהרה.

2)

רש"י: שלא יאמר לו שמור לי בצד עבודה זרה פלונית: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: אם היה כתוב 'לא תזכור' היה מתפרש שלא להזכיר שם עבודה זרה, אך מכיון שכתוב "לא תזכירו" בלשון הפעיל, מתפרש הפסוק שלא להזכיר עבודה זרה לאחר, כלומר- לא לקבוע את העבודה זרה למקום התוועדות. אמנם, גם להזכיר שם עבודה זרה אסור 1 , ולא אמר הכתוב 'לא תזכור' כי גם זכירה בלב שמה זכירה, וזה לא נאסר.


1

והפסוק בא לרבותא- לא רק שהזכרת שם עבודה זרה אסורה כי זהו כבודה, אלא גם להזכירה בשביל צרכו אסור.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים