מהי חומרת הגנבה, ולמה הוא משלם יותר מגזלן?
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג, עמ' רע"א, ד"ה א"ר יוסף, סנהדרין דף קי"ג ב): בגמ' (ב"ק דף עט ב) כתוב שהגנב חמור מהגזלן כי עשה עין של מעלה כאילו אינה רואה. 1 ועוד- במסכת שמחות (פ"ב) כתוב שהגונב הוא כשופך דמים, וגם כעובד עבודה זרה, ומגלה עריות 2 , וטעם הדבר כי הגנב עושה העדר גמור אצל חברו- בניגוד לגזלן שיודע הנגזל היכן ממונו, ולכן הגנב כשופך דמים שמעדיר את חברו שהרי בממון זה יכל חברו להחיות את עצמו. והוסיפו חז"ל שהמעדיר ממון חברו הוא כעובר על שלושת העברות החמורות שהם החטאים החמורים מהכל, כי 'חטא' הוא מלשון העדר 3 , ובעברות הללו יש העדר גמור. לכן חמור הגנב כי בשונה משופך דם שנוטל את הנפש והגוף נשאר, וגם הנפש נשארת לעולם הבא, לעומת זאת הגנב מעדיר ממונו לגמרי. 4
הוא ירא מבני אדם ולא מה', ועיי"ש במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג, עמ' י"ב, ד"ה וזה לא, ב"ק דף עט ב) שהגנב חוטא באלוקותו יתברך. והקשה שם- הרי אמרו שהרואה שיצרו גובר עליו, יעשה את העברה בסתר כדי שלא יתחלל שם שמים בפרהסיה? ותירץ- הגנבה עלולה להמצא אצלו [-נמצא שכן התחלל שם שמים], ועוד- מדובר כאן כשיכול לכוף את יצרו.
לפנינו כתוב גם שהוא כמחלל שבתות, ובמהר"ל נראה שלא גרס כך.
כמו "אנכי אחטנה" (בראשית 31:39).
ועוד- בשלושת העברות הללו יש העדר- בעבודה זרה יש העדר השכל [כי זה עיוות בתפיסת הדעת], בשפיכות דמים העדר הנפש, וגילוי עריות הוא חטא בגוף ולכן זהו העדר הגוף. גם הגונב ממון חברו הוא מעדיר את גוף הממון, והוא כנוטל נפש חברו כי הממון הוא חיותו, ובזה שחברו מצטער שאיננו יודע מי גנב ממונו, נאבד דעתו כפי שאמרו שהדעת תלויה בכיס. [בירושלמי, תרומות פ"ח ה"ד- כל האיברים תלויים בלב, והלב תלוי בכיס. יש לציין שגם תלמיד המהר"ל- הכלי יקר (ויקרא 6:2) גרס בירושלמי שהדעת תלויה בכיס.] לפתוח דבריו כאן נ"ל להקדים את מה שכתב המהר"ל בכמה מקומות שממונו של אדם הוא חלק מהאדם עצמו, כפי שכתב בנתיבות עולם (נתיב אהבת ה' פ"א, עמ' מ')- "כי עושרו וקנינו של אדם הם כמו האדם עצמו...ויש אדם שממונו חביב עליו מגופו." (וע"ע בנתיב התשובה פ"ה בסופו, עמ' קס"ב.) והוסיף המהר"ל- "אבל עיקר הפירוש מה שאמר "בכל מאודך" דבר זה הוא נגד חלק השכלי שבאדם, כי שכל האדם בו האהבה מאוד מאוד...ומה שדרשו 'בכל מאודך- בכל ממונך' הוא דבר זה עצמו, כי כאשר האדם נאבד ממונו- בזה סר שכל האדם, וכמו שאמרו לבו של אדם תלוי בכיסו, שהממון של אדם שכלו נמשך אליו לפי שהממון נותן לו קיום". ובגור אריה (דברים 6:5) כתב שאין ללמוד מהציווי למסור נפש שחייב אדם גם למסור את ממונו, כי יש אדם שממונו חביב עליו מגופו כי הממון הוא סיבת החיוּת, ולסיבה יש קדימה בדבר מה [כי הסיבה מאפשרת את התהוות המסוּבב], נמצא שיש צד מעלה לאהבת הממון, אף שבודאי יש מעלה לנפש מצד עצמו [ותמיד המסוּבב חשוב יותר כי הוא התכלית]. נ"ל שלדבריו גם אצלינו י"ל שמדובר כאן על צד חוּמרה שיש בגנבה על פני שפיכות דמים, אבל בודאי יש פנים אחרות ששפיכות דמים חמוּרה.
שאלות על רש"י
רש"י: אם המצא תמצא בידו...שלא טבח ולא מכר: אולי מדובר כשטבח אותה והיא עודנה ברשותו?
גור אריה: אם טבח את הבהמה, נחשב שכלתה מהעולם, ולא נקרא שהיא נמצאת ברשותו. וכן כשמכרו, שוב איננה בידו.
רש"י: כל דבר בכלל תשלומי כפל...שהרי נאמר...(22:8) על שה על שלמה על כל אבדה וגו' ישלם שנים לרעהו: הגמ' (ב"ק דף סג ב) ניסתה ללמוד בקל וחומר [מפסוק ח']- אם כשבא לידו בהיתר [-בפקדון] חייב כפל [-בטוען טענת גנב ונשבע לשקר], כשבא לידו באיסור [-בגנבה] לא כל שכן?! אבל את הלימוד הזה דחתה הגמ'- דיו לבא מן הדין להיות כנדון, ונמצא שנחייב את הגנב בכפל רק אם נשבע לשקר- כמו בטוען טענת גנב? אלא דורשים מהנאמר כאן "אם המצא תמצא", שני כללות הסמוכים זה לזה, הטל פרט ביניהם ודונם בכלל ופרט וכלל (ועיי"ש, ב"ק סד ב, וברש"י שם ד"ה ה"ג לרבות). וקשה למה רש"י כאן מסתמך על הקל וחומר שנדחה בגמ'? ועוד- שם מבואר שעופות לא מפורשים בפסוק והם נלמדים בכלל ופרט וכלל?
גור אריה: רש"י סובר שלא הייתי מחייב כפל בכל דבר מכח כלל ופרט וכלל 1 כי היינו אומרים שדברה תורה כלשון בני אדם. רק אחרי שמצאנו בטוען טענת גנב בפקדון שחייב כפל על כל דבר, ויש ללמוד מפקדון לגנב בקל וחומר, אלא שיש לפרוך- 'דיו לבא מן הדין להיות כנדון'? 2 לכן יש לדרוש מכאן בכלל ופרט וכלל לרבות כפל בגנב בכל דבר ולא לומר 'דיו'. 3
גור אריה: רש"י מפרש לפי פשוטו, ולפי הפשט יש ללמוד כפל בגנב בקל וחומר מטוען טענת גנב בפקדון, ופירכת 'דיו לבא מן הדין להיות כנדון' איננה לפי פשוטו. הגמ' אין די לה בכך ולכן היא דורשת בכלל ופרט וכלל, אבל לפי פשוטו זה לא נצרך. 4
לשון הפסוק- "אם המצא תמצא בידו הגנבה, משור עד חמור עד שה, חיים שנים ישלם" ובדרך כלל כאשר יש כלל בתחילה וכלל בסוף ופרט באמצע, מרבים מהכלל כל שהוא כעין הפרט. כאן יש שני כללים בתחילה- "המצא תמצא", ודורשים את הפסוק כאילו הפרטים (שור, חמור ושה) כתובים בין שני הכללים.
כלומר- לעולם אין בנלמד יותר מהמלמד, וגם גנב לא יתחייב אלא לאחר שבועה.
וכן לגבי עופות, בפסוק ח' כתוב "על שה על שלמה" ולא כתוב עופות, אבל אחרי שמצאנו שם דבר שיש בו רוח חיים ושאין בו, יש לדרוש מהכלל ופרט וכלל כאן לרבות גם עופות.
וכן עופות- אחרי שמצאנו בפקדון שחייב על דבר שיש בו רוח חיים ושאין בו, לפי פשוטו גם עופות בכלל, אבל הגמ' מבררת באופן שלא יהיה ניתן לדחות זאת.
רש"י: חיים...ולא...מתים: רא"ם: אכן כך דרשו במכילתא (מסכתא דנזיקין י"ג), אבל בגמ' (ב"ק דף סה א) דרשו "חיים" על תחילת הפסוק- 'אחיה לקרן כעין שגנב' [כלומר- אם בשעת הטביחה הוזל השור, ישלם כשער היקר שהיה שווה בשעת הגנבה]?
רא"ם: רש"י מפרש לפי פשוטו של מקרא.
גור אריה: בודאי גם הגמ' דורשת 'חיים ולא מתים' שהרי בבבא קמא (דף יא א) אמר שמואל שאין שמין לגנב 1 (עיי"ש בתוד"ה אין שמין), ואף רב מודה שם לשמואל, אע"פ שאמר רב שם (בדף סה א) ש'אחיה לקרן כעין שגנב' [-אם כך, למדנו מ"חיים" שעליו לשלם כשער הגבוה]? על כרחך שתי הדרשות אמת- "חיים" ולא מתים, ומהסמיכות של "חיים" ל"גנבה" דרשו 'אחיה לקרן כעין שגנב'.
כלומר- אם גנב בהמה ומתה, אין שמין את הנבילה לבעלים והגנב ישלם רק את ירידת הערך, אלא ישלם דמי בהמה שלמה.