שאלות על רש"י
רש"י: שהרשות ביד רבו למסור לו שפחה: רא"ם: אולי זו חובה (ומילת "אם" יכולה להתפרש כחובה כמו "אם כסף תלוה")?
גור אריה: כיון ש"אם אדוניו יתן לו" יכול להתפרש כרשות, אין לפרש שזו חובה.
רש"י: אינו מדבר אלא בכנענית, שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: בודאי אין מדובר בעבריה שהרי הרי אין אשה נמכרת בגנבתה?
גור אריה: הייתי מעמיד כשמכרה אביה, אמנם האדון יכול לייעד אותה רק לו או לבנו, אבל היה מקום לומר שהוא יכול למסור אותה לעבדו לביאה, ויהיו ילדיה לאדון כמו מעשה ידים. 1
הרמב"ן מקשה על רש"י ומסביר את המכילתא- "האשה וילדיה תהיה לאדוניה" בכנענית כי ולד שפחה כמותה, אך ישראלית, בניה- של האב הם. הגור אריה בא לתרץ את קושיות הרמב"ן, ועי' ברא"ם שהאריך.
רש"י: שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: כיון שיש לה ילדים הרי היא גדולה ויוצאת לחירות?
גור אריה: אפשר להעמיד במעוברת ("וילדיה" הכוונה לעוּבַּרים) שעדין איננה גדולה.
רש"י: שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: אולי כוונת הכתוב שהיא תהיה לאדון עד שש או סימנים?
גור אריה: "תהיה לאדוניה" משמעו לעולם.
רש"י: שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: אולי מדובר במוכרת עצמה שנמכרת ליותר משש לחלק מהדעות?