שאלות על רש"י

1)

רש"י: שהרשות ביד רבו למסור לו שפחה: רא"ם: אולי זו חובה (ומילת "אם" יכולה להתפרש כחובה כמו "אם כסף תלוה")?

1.

גור אריה: כיון ש"אם אדוניו יתן לו" יכול להתפרש כרשות, אין לפרש שזו חובה.

2)

רש"י: אינו מדבר אלא בכנענית, שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: בודאי אין מדובר בעבריה שהרי הרי אין אשה נמכרת בגנבתה?

1.

גור אריה: הייתי מעמיד כשמכרה אביה, אמנם האדון יכול לייעד אותה רק לו או לבנו, אבל היה מקום לומר שהוא יכול למסור אותה לעבדו לביאה, ויהיו ילדיה לאדון כמו מעשה ידים. 1


1

הרמב"ן מקשה על רש"י ומסביר את המכילתא- "האשה וילדיה תהיה לאדוניה" בכנענית כי ולד שפחה כמותה, אך ישראלית, בניה- של האב הם. הגור אריה בא לתרץ את קושיות הרמב"ן, ועי' ברא"ם שהאריך.

3)

רש"י: שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: כיון שיש לה ילדים הרי היא גדולה ויוצאת לחירות?

1.

גור אריה: אפשר להעמיד במעוברת ("וילדיה" הכוונה לעוּבַּרים) שעדין איננה גדולה.

4)

רש"י: שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: אולי כוונת הכתוב שהיא תהיה לאדון עד שש או סימנים?

1.

גור אריה: "תהיה לאדוניה" משמעו לעולם.

5)

רש"י: שהרי העבריה אף היא יוצאה בשש: אולי מדובר במוכרת עצמה שנמכרת ליותר משש לחלק מהדעות?

1.

גור אריה 1 : "תהיה לאדוניה" משמע שהיא נשארת לו לעולם, ואפי' אם היא נמכרת ליותר משש- ביובל היא בודאי יוצאת.


1

הגור אריה מביא שהרא"ם תירץ שאשה איננה יכולה למכור את עצמה, והקשה עליו שאם כך העיקר חסר מהספר, שהרי לא זהו הטעם שכתב רש"י.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים