1)

למה כתוב "אנכי" ולא 'אני'?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז עמ' ק"י): "אנכי" מורה על עצם המדבר, כאילו כתוב 'אני בעצמי' 1 ללמד שה' הוא אלוקי ישראל לא מצד התואר (ואז זה תלוי בפעולותיו- פעמים הוא פועל כך ופעמים אחרת), אלא מצד עצמו וזה ניצחי וללא שינוי. 2

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז עמ' קי"א): חז"ל 3 דרשו מכך שאמנם נגלה ה' באופנים שונים- פעם כגיבור מלחמה ופעם כזקן מלא רחמים, לכן נאמר "אנכי"- כי יש לה' שינויי תארים מצד הפעולה אבל הוא עצמו אחד ללא שינוי.


1

גם בנצח ישראל (פמ"ח עמ' קפ"ט ד"ה במדרש זה) הסביר ש'אני' הוא 'מדבר בעדו' (-גוף ראשון), היפוכו של 'אתה' לנוכח (-גוף שני), ואילו 'אנכי' מורה על עצם המדבר ולכן אין לו היפוך של נוכח. ומקרא זה מורה שישראל לא נמסרו למלאכים ושרים- רק ה' הוא אלוקיהם. [הרב הרטמן בהערותיו לתפארת ישראל כאן ציין לדברי המלבי"ם במכילתא כאן ש'אני עומד' בא לדקדק שאני עומד ולא יושב, אך 'אנכי עומד' בא לדקדק שאני עומד ולא מישהו אחר.] גם בבאר הגולה (ב"ג עמ' מ"א ואילך) האריך המהר"ל בכך, ופירש (עמ' מ"ג ד"ה אבל ואנכי) שמ"אנכי" למדנו שאין הסרה למלכות ה' על ישראל כי הוא מלך עלינו בעל כרחינו, ולכן המשילו חז"ל למלך האומר לעמו 'קבלו מלכותי ואח"כ אגזור עליכם גזרות' ולכן כפה עליהם הר כגיגית- כי זה לא מצד ישראל אלא מצידו יתברך ואין לזה ביטול. משום כך מצוה זו לא נאמרה בלשון ציווי אלא "אנכי ה' אלוקיך" על כרחך ועל אפך (כפי שיבואר בשאלה 7). אך הדיבור השני הוא בלשון ציווי- תלוי בישראל, ולכן היה לו ביטול בעגל.

2

בכך ביאר המהר"ל את דברי חז"ל "גם אלה תשכחנה"- אשכח לכם את העגל- "אלה אלוהיך ישראל" "ואנכי לא אשכחך" לא אשכח את סיני- "אנכי ה' אלוקיך", והכוונה שישראל דבקים בה' מצד עצמו, ולכן אין לזה שכחה.

3

מכילתא דר' ישמעאל, יתרו, מסכתא דבחודש ה, וכ"כ גם רש"י כאן.

2)

בגמ' (שבת דף קה א) דרשו את "אנכי" בנוטריקון וראשי תיבות- א] 'אנא נפשי כתיבת יהבית'. ב] 'אמירה נעימה כתיבה יהיבה'. ג] מהסוף להתחלה - 'יהיבה כתיבה נאמנין אמריה'. צריך ביאור מה כוונת דרשה זו ובמה נחלקו?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז עמ' קי"א, ד"ה ובגמרא בפרק הבונה): 1 ההתחלה מורה על כל הדבר ומהותו, ובזה נחלקו. א] "אנכי" מלמד שהתורה היא סדר אלוקי אשר מסודרת מה' בעצמו. לכן 'אנא נפשי כתבית יהבית'- בעצמי סידרתי ונתתי. ב] אין להכניס במהות התורה את הפועל- את ה', אלא את מה ששייך לעצם התורה, ולכן אמרו שהיא 'אמירה נעימה כתיבה יהיבה'. ג] אי אפשר להקדים את האמירה והכתיבה ליהיבה כי קודם נתינתה לישראל היא לא הייתה בפועל בעולם בכלל, ולכן הפכו שה'יהיבה' קודמת לכל.

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז עמ' קי"א, ד"ה ובגמרא בפרק הבונה): לכל נמצא יש 3 סיבות להמצאו- הפועֶל, המהות והתכלית. ובמילת "אנכי" שהיא ההתחלה, יש לרמוז את הסיבות לתורה ובכך נחלקו- א] 'אנא נפשי'- הפועֶל. ב] המהות- 'אמירה נעימה' וזה סיבת מציאות התרה בפועל- הסדר הטוב שהיא מסדרת בעולם. ג] התכלית היא העיקרית- 'יהיבה כתיבה' נתינתה לישראל.

3.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז בסופו, עמ' קי"ב): לדעה הראשונה הסדר דוקא כך- 'אנא' קודם ל'נפשי', וחלקו עליו שכל תיבת "אנכי" היא התחלה, ולא תהיה קדימה של אחד על חברו, לכן דרשו 'אמירה נעימה' ואין קודם לחברו. עדין קשה שלא הכל כאן התחלה שהרי בפועל בקריאה יש סדר, ולכן דרשו מהסוף להתחלה- ואין דרשה הקודמת לחברתה.


1

אודות המשמעות של האותיות שאפשר לדרוש מהן נוטריקון, עי' במהר"ל בחידושי אגדות (ח"א, עמ' מח, ד"ה נוטריקון, שבת דף קה א).

3)

בחז"ל כתוב שהבריאה התחילה באות בי"ת כי זו אות של ברכה אבל נתינת התורה התחילה באות אל"ף כי ה' אחד והתורה אחת, וצריך ביאור מה המכוון בזה?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ד עמ' צ"ט): התורה התחילה באל"ף כי התורה אחת ובאה מה' שהוא אחד, ואילו הבריאה החלה בבי"ת כי יש בה ריבוי, נמצא שעצם הבריאה היא ריבוי, וסדר הבריאה הוא מהתורה והיא שמאחדת את הבריאה. 1

2.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ג מ"ב עמ' קיז, ד"ה ואמרו במדרש): התורה התחילה באות אל"ף כי התורה היא אחת וכל דבריה מוכרחים ומחוייבים ואי אפשר באופן אחר, לעומת זאת העולם נברא בבי"ת כי יש גם עולם הבא.

3.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' כ"ז, ד"ה לכך אמר): פתחה התורה באל"ף להורות שאין דבר משותף עם לימוד התורה וצריך להגות בה יומם ולילה.


1

עי' לעיל 20:1:3:1 ואילך ובהערות שם.

4)

לא כתוב בלשון ציווי 'אנכי ה'...אהיה לך לאלוקים' אלא "להיות לך", וצריך ביאור אם כך מהי המצוה בדיבור זה?

1.

אבן עזרא (הפרוש הארוך, לעיל פסוק א): יש אומרים ש"אנכי" איננו ממנין עשרת הדיברות. 1

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז בתחילתו, עמ' ק"ו): נצטווינו כאן שלא לכפור בה', וזה לא נאמר בלשון ציווי כי אז היה משמע שאם האדם כופר הוא יכול לפרוק עול כמו מלך בשר ודם שיכולים למרוד בו, ובאמת על כרחו ה' לו לאלוקים ולמלך. 2

3.

מהר"ל, תפארת ישראל (ל"ז עמ' ק"ז, ד"ה ובמכילתא): חז"ל דרשו מכאן שתחילה על העם לקבל את עולו של המלך ואח"כ יגזור הוא עליהם גזירות, ולכן אי אפשר לכתוב זאת בלשון ציווי כי מי שלא קיבל את עול מלכותו- אי אפשר לגזור עליו לפני שיקבל, ומי שקיבל- כבר מקיים המצוה. 3

4.

מהר"ל, נר מצוה (עמ' י"ד): אם היה כתוב 'אהיה לך לאלוקים' הייתה המצוה תלויה בישראל, ואם לא יקיימו את המצוה יש לה ביטול, לכן תלה בה'- "להיות לך לאלוקים" ואין לזה הסרה. 4


1

ולדבריהם, בכדי להגיע לעשר דיברות, יש למנות את "לא יהיה לך" ואת "לא תעשה לך פסל" כשתי דיברות, או שחילקו את "לא תחמוד בית רעך" ו"אשת רעך" לשנים. האבן עזרא כאן דוחה את דבריהם, אך בפירושו לדברים (5:16) הסכים להם. אמנם, הרמב"ם בספר המצוות (עשה א) מנה את "אנכי" כמצות עשה להאמין, וראייתו מהגמ' במכות (דף כד א) שתרי"ג מצוות נאמרו לנו, מתוכם שתים מפי הגבורה- "אנכי" ו"לא יהיה", מפורש שגם "אנכי" נמנה כמצוה. גם הרמב"ן בספר המצוות (עשה א) הסכים לדבריו, ופירש ע"פ המדרש שתחילה יש לקבל את עול מלכותו יתברך, ורק אח"כ יש מקום שיגזור עלינו גזירות. אכן, מביא הרמב"ן שלדעת בה"ג "אנכי" איננה בכלל תרי"ג כי אין בה מצות עשה או לא תעשה אלא היא השורש לכל המצוות. שוב חזר הרמב"ן על שיטתו במנין הלאוין שלו (לא תעשה ה)- להחזיק באמונה שיש אלוק נמצא והוא א-ל מוציאם ממצרים, כלומר החפץ, המחדש, היכול. גם בפירושו לחומש כאן הרחיב הרמב"ן בכך. ע"ע בסמ"ק (מצוה א, ע"פ הגהת רבינו פרץ) שהמצוה כאן היא הציפיה לישועה- כשם שהוצאתי אתכם ממצרים, כן אני עתיד להושיעכם.

2

ע"ע בתפארת ישראל (פל"ב עמ' צ"ה, ד"ה ובמדרש) שעל כך אמר יחזקאל "בחמה שפוכה אמלוך עליכם" כי החיבור של ישראל אל הקב"ה הוא מוכרח ואיננו תלוי ברצון, וזו הסיבה שכפה עליהם הר כגיגית. ע"ע לקמן בשאלה 11 בהערה תרוץ נוסף לשאלה זו.

3

עוד הוסיף המהר"ל ע"פ חז"ל ש"אשר הוצאתיך" פרושו שקבלתם מלכותי כבר במצרים, ולכן זה לא נאמר בלשון ציווי, ומזכיר להם זאת בסיני כדי שיהיה זה הברית בין ה' לישראל לעולם.

4

ועיי"ש שזה ענין הקדמת נעשה לנשמע, ועי' לעיל בהערה לשאלה 4 מהמהר"ל בבאר הגולה שזה ענין כפיית הר כגיגית והקדמת קבלת עול מלכות ה' לעול מצוות. וכעי"ז מבואר במהר"ל בדרוש על התורה (בתחילתו, עמ' ד'.) ופירש לפי"ז שכששאל ה' את האומות הם יקבלו את התורה, הכוונה הייתה שהם יהיו טפלים לישראל, הובאו הדברים לעיל שמות 18:27:2:1 בהערות.

5)

אבן עזרא: שאלני רבי יהודה הלוי, למה הזכיר "אשר הוצאתיך מארץ מצרים" ולא 'שעשיתי שמים וארץ'?

1.

אבן עזרא (הארוך, פסוק א): ביציאת מצרים ראו הכל -החכמים ושאינם חכמים- שה' לבדו מושל בעולם- גם במערכת המזלות. 1

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז עמ' ק"ז, ד"ה ובמכילתא): הכתוב בא לומר למה ה' אלוקינו- בגלל יציאת מצרים, ואל תקשה שהוא אלוקינו בגלל שברא את האדם, האומר כן סבור שאלוקתו על ישראל שווה לאלוקתו על הכל, וזו טעות- שמו חל על ישראל בפרט. הוא מושל בכולם אך מולך על ישראל. 2


1

כעי"ז עי' בגור אריה לעיל, בראשית 1:1 שהניסים הם ראיה על חידוש העולם, כי אותם ראינו בעינינו.

2

והאריך שם שמלכותו על ישראל אפילו יותר מעל המלאכים. ובגבורות ה' (פמ"ד בתחילתו, עמ' קס"ו) האריך המהר"ל בענין זה, והוסיף שעל ידי ישראל הוא אלוקי הכל, כי כל העמים טפלים לישראל, ועיי"ש עוד. ובנצח ישראל (פ"ל בתחילתו, עמ' קמא) כתב שבשעת השיעבוד כאילו לא הייתה מציאות לישראל, וכאשר הוציאם ה' ממצרים- הוא צורתם ובו מציאותם, ולכן כתוב "אשר הוצאתיך". ע"ע לקמן בשאלה 11 בהערה תרוץ נוסף לשאלה זו.

6)

למה הוסיף "מבית עבדים"?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פל"ז עמ' ק"ח, ד"ה ובמדרש ילקוט): הכתוב בא לבאר מאיזה טעם ישראל בפרט מקבלים את אלוקותו- כי ה' נבדל מבעלי גוף וגשם, והיציאה מעבדות מצרים מורה על המדרגה האלוקית הנבדלת של ישראל. המשועבד חומרי, כי החומר משועבד תחת הצורה, והצורה היא בת חורין 1 , לכן אמרה תורה- אני ה' אלוקיך על ידי שהוצאתיך מהעבדות החומרית, ולכן אתם עבדי. 2


1

לכן אין לך בן חורין אלא העוסק בתורה.

2

ומי שלא היה עבד הוא יותר חומרי ממי שהיה עבד והשתחרר, כי הייתה בו פחיתות ופרש ממנה. ובגבורות ה' (פמ"ד בתחילתו, עמ' קס"ו) הוסיף שמצרים הייתה המקום הכי חומרי שהרי בשר חמורים בשרם. (ועי' לעיל, שמות 1:1:8:1* ושם שאלות 9-10.)

7)

למה דוקא שתי הדיברות הראשונות נאמרו מפי ה'?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"א בתחילתו, עמ' ס"ד): בשני הדיבורים הללו קיבלו עליהם את מלכותו יתברך, וזה לא ענין לכל יחיד ויחיד כי אין ה' מיחד שמו על היחיד, אלא על הכלל, ולכן במצוות הללו משה קיבל את התורה עם כל ישראל ביחד. 1


1

הרמב"ן בפסוק ז' כתב ששני הפסוקים הראשונים כתובים בלשון נוכח כי שמעו אותם מפי ה', ואילו שאר הדיברות כתובות בלשון נסתר כי שמעום מפי משה. עי' לעיל 20:1:4:1, ולקמ' (20:12:9:1) הבאנו את דברי המהר"ל שחלק- משה אמר את כל הדיברות מפי ה', והסיבה שהראשונות בלשון נוכח כי במצוות שהן קבלת מלכותו, בודאי ה' יתברך נמצא להם. (כלומר- מהותם של המצוות הללו שהם נוכח ה' ולכן הם נאמרו בנוסח הזה.)

8)

בגמ' (קידושין דף לא א) כתוב שכששמעו האומות דיברות הראשונות, אמרו לכבוד עצמו הוא דורש, כיון ששמעו "כבד את אביך" חזרו והודו לראשונות. וקשה שאכן כל מה שברא הקב"ה לא בראו אלא לכבודו, ומה אכפת לנו שהאומות מתרעמים על כך?

1.

1 מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ב עמ' קלז, ד"ה לכבוד עצמו, קידושין דף לא א): האומות סברו שהתורה היא לא האמת כשלעצמה, אלא שה' רוצה בעבודת האדם (ואכן הם מודים שראוי לעובדו). כשציווה ה' על כיבוד אב ואם הבינו שה' ציווה משום שכך האמת. 2

2.

מהר"ל, דרוש לשבת הגדול (עמ' ר, ד"ה אבל ביאור): מלך בשר ודם, מלכותו אפשר שתהיה ואפשר שלא, ולכן כבודו איננו אמת מכל צד, וכך חשבו האומות כלפי הקב"ה- לכבוד עצמו הוא דורש כי אפשר שלא יקבלו את מלכותו. כשאמר "כבד את אביך" הבינו שאין ה' רוצה אלא את האמת, ולכן ציווה על קבלת מלכותו, והכל נברא לכבודו כי אחרת היה ח"ו דבר זולת ה' יתברך. 3

3.

מהר"ל, דרוש לשבת הגדול (עמ' ר, ד"ה אבל ביאור): אין ה' זקוק לכבוד מהנבראים אך ראויים הנבראים להברא מפני שהם נותנים לה' כבוד, ואין זולתו יתברך.


1

יש לציין שרש"י בתהלים (119:160) פירש- "שכששמעו האומות אנכי ולא יהיה לך ולא תשא אמרו, הכל להנאתו ולכבודו, כיון ששמעו כבד, לא תרצח, לא תנאף, הודו על ראש דברך שהוא אמת". לדבריו חזרו בהם מחמת כל מצוות שבין אדם לחברו. וכן כתב הפני יהושע בקידושין שם, עיי"ש.

2

לענ"ד בודאי כל ענין התורה והמצוות הוא קיום רצון ה' ואין כוונת המהר"ל לומר שיש לקיים התורה כי זו האמת כשלעצמה- אף אלמלא הציווי, אלא הנידון הוא האם המצוות הן כביכול צורך גבוה שאנו נותנים לו יתברך, או שה' ציווה על המצוות כי כך נכון והן אינן צורך גבוה אלא עצם התורה היא ההשתעבדות שלנו אליו, וכ"כ בתחילת נתיב העבודה- "שאין לומר שהוא יתברך חפץ בעבודה הזאת בשביל שהוא יתברך מקבל מזה תועלת מן העבודה...אבל אצל ה'...העבודה אינה בשביל שהיא לתועלת ה' יתברך אבל היא לתועלת האדם...א"כ למה ציווה על העבודה הזאת?...מכל מקום האדם מוסר עצמו אל ה' יתברך" ועיי"ש שלכן העבודה מורה על יחוד ה' שהכל שלו.

3

כלומר- יחוד ה' מחייב שהוא הנמצא היחיד, וכל הנמצאים אינם נמצאים אלא לכבודו, ולכן כבוד ה' הוא מחוייב באמת מכל הנמצאים. ע"ע מה שביאר המהר"ל בסוף דרך חיים (עמ' שכג, על 'לא בראו אלא לכבודו') שהאדם נברא כדי שיהיה ה' מלך עליו, ועיי"ש מהו הכבוד לה' לפי"ז. המהר"ל מוסיף שהאומות למדו זאת מכיבוד אב ואם, אבל ישראל הבינו זאת כבר ב"אנכי", כי קשה מהו הציווי ב"אנכי"? בודאי שיכנע האדם ויקבל אלוקותו, ואם הייתה כאן מצוה מעשית היה מקום לטעות שזה לכבוד עצמו, ולכן זה רק גילוי של האמת שהוא המלך גם אם לא יקבלו את מלכותו, ויש לאדם לעשות את האמת מפני שזו האמת, וזהו "ראש דברך אמת", כי גם כשמבקשים לפרוק עול, עדין ה' הוא מלכם. ועיי"ש שביאר את המשך הפסוק- אמנם אמת שהוא אלוקי הכל, אבל האומות כפרו בידיעת ה' והשגחתו, באומרם שהעולם שפל בעיניו, לכן אמר הכתוב "אשר הוצאתיך" ואיני מואס בכם אף שהייתם במקום שפל.

9)

בחז"ל (ילקו"ש כאן, רמז רפ"ו)- לא כתוב 'אני ה' אלוקיכם' אלא "ה' אלוקך", ללמד שדיבר ה' עם כל אחד כפי כחו. וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג עמ' רי"ט, ד"ה מה שמו, סנהדרין דף צח ב): ה' יתברך כולל את כולם, ולכן הוא נדמה לכל אחד כפי דעת המשיג. 1


1

בגמ' בסנהדרין נחלקו כמה אמוראים, וכל אחד אמר ששם המשיח כשמו (רבי שילא אמר שילה שמו וכו'), ופירש המהר"ל שמעלת המשיח שהוא כולל הכל, ולכן לכל אחד הוא נדמה כפי מה שהוא.

שאלות על רש"י

10)

רש"י: כדאי היא ההוצאה שתהיו משועבדים לי: מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: למה הזכיר כאן יציאת מצרים ולא בריאת שמים וארץ? אלא 'כדאי היא ההוצאה'.

11)

רש"י: לפי שהיו שומעין קולות הרבה...אל תאמרו רשויות הרבה הן: כיצד טעות זו נשללת על ידי יציאת מצרים?

1.

גור אריה: כשיצאו ממצרים, ה' לבדו הוציאם ולא היה להם ספק בכך כי אז נהיו לו לעם, ואין שתי אלוהות לעם אחד. לעומת זאת נתינת התורה שייכת לכל האומות 1 , ולכן היה להם מקום להסתפק שאולי אלוהים רבים נותנים את התורה. 2


1

כפי שאמרו חז"ל שהקב"ה הציע את התורה לכל האומות.

2

ביאור הדברים לכאורה שלכל אומה יש את המהות הפנימית שלה, וכנגד זה לכל אומה יש שר משלה בין מלאכי מעלה הסובבים את כסא כבודו יתברך. עובדי ע"ז נותנים מקום ושליטה לאותם שרים, וגם במתן תורה יש להם מקום לטעות ולטעון שיש להם חלק, כי נתינת התורה איננה שייכת לאומה מסויימת אלא לכל האומות. לכן תלה ה' את הדיברות ביציאת מצרים שבודאי הייתה שייכת לישראל בלבד, ללמדנו שגם במתן תורה אותם שרים אינם שייכים.

12)

רש"י: ללמד סנגוריא במעשה העגל: תמוה מה הסנגוריא בכך, והרי הם לא טעו לחשוב שרק משה נצטווה?

1.

גור אריה: המצוות נאמרו בלשון יחיד כי הם לא ניתנו לכל אחד כאיש פרטי אלא לכלל ישראל. ומכיון שמשה שקול כנגד שישים ריבוא, לכן המצוה היא בראשונה למשה כי בישראל כל פרט הוא בפני עצמו, נמצא שגם כשחטאו בעגל עיקר הדבר קיים שהרי משה לא חטא, וזוהי הסגוריא.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים