מה ענין הקולות, הלפידים וקול השופר?
עי' לקמן 20:17:1:1.
שאלות על רש"י
רש"י: שלא היה בהם אחד סומא וכו': מה טעם הדבר?
גור אריה: על התורה נאמר (משלי 4:22) "ולכל בשרו מרפא", כי הדָבֵק בתורה- דָבֵק במדרגה שאין בה חסרון- רק שלמות. 1
מהר"ל, דרוש לשבת תשובה (עמ' ע"ד, ד"ה ואמר עוד ומלמדין): תורת ה' תמימה, ולכן כשניתנה התורה לא היו בעלי ומומים ובעלי חסרון.
עי' לעיל (שמות 15:26:5:1 ואילך), וע"ע במהר"ל בתפארת ישראל (פרק ס"ב עמ' קפ"ח), ובנתיבות עולם (נתיב התורה פ"א עמ' ד, ד"ה ובפרק כיצד) על כך שהתורה היא רפואה לכל הגוף כי היא סדר העולם [-היא המקור והתכלית, ולכן על ידה מגיעים הנבראים להשלמתם]. ובדרך חיים (פ"ו מ"ח עמ' ש"ז, ד"ה ולפיכך אמר גדולה) דרש המהר"ל את תחילת הפסוק הנ"ל במשלי- "כי חיים הם למוצאיהם" מציאה מורה על דבר שאיננו מזומן כאן, וכך התורה יש לה מעלה עליונה, והאדם מוצא אותה ומגיע אל דבר שאיננו אתו, וממעלה עליונה זו מביאה התורה חיים ממקור החיים.
רש"י: שנים עשר מיל כאורך מחניהם: מנין שנרתעו כשיעור המחנה?
רש"י: נרתעין...שנים עשר מיל...ומלאכי השרת באין ומסייעין אותן להחזירם: למה נרתעו, ולמה החזירום מלאכי השרת?