למה כתוב "על היאור" ולא 'ביאור'?
מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ז עמ' ע"ט ד"ה ותרד): נראה שחז"ל דרשו את הפסוק כך- ותרד...לרחוץ מגילולי בית אביה, והיכן? על היאור- אצל היאור. 1
והוסיף המהר"ל שם שאלמלא כן, בודאי היא לא הייתה זכאית להציל את משה.
שאלות על רש"י
רש"י: סרס המקרא ופרשהו: מנין שיש לסרס המקרא?
גור אריה: הרחיצה היא ביאור ולא על היאור, וא"כ היה צריך לומר צריך לומר 'ותרד בת פרעה על היאור לרחוץ ביאור'? אלא סרס המקרא.
רש"י: הולכות לשון מיתה: מנין דרשו זאת?
גור אריה: לא היה צריך לומר "הולכות" כי אם 'יושבות' או 'עומדות'? אלא זה מלשון מיתה. 1
מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ותרד): לשם מה מסופר שנערותיה הולכות על שפת היאור? אלא זה מלשון מיתה.
והוסיף הגור אריה ש'הלכת' (בכתיב חסר) בגימטריא 'מיתה'.
רש"י: הולכות לשון מיתה: למה זה כתוב ברמיזה ולא במפורש?
מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ותרד): זה לא מפורש מפני שלא היה כאן נס מפורסם כי הן מתו מיתה עליונה- נסתלק מהן כוחן ומזלן ולכן הן לא מיחו יותר.
רש"י: אבל לפי דקדוק לשון הקודש וכו': מה הייתה דעת רבותינו בזה?
גור אריה: לדעתם יש דגש במ"ם.
גור אריה: בדרך כלל השמות הדגושים לא ישתנו בסמיכות ובכינוי (-שיוך, אמתה- האמה שלה), ואילו כאן כתוב 'אֲמתה'- האל"ף בחטף פתח במקום בפתח, ולכן זה בא לרמוז שנשתרבבה אמתה. עיי"ש.