שאלות על רש"י
רש"י: ועל שם שמימיו וכו': למה רש"י נותן טעם לשמות הנהרות?
גור אריה: קשה היה לרש"י למה כתוב "שם האחד פישון...ושם הנהר השני גיחון" ולא כתוב 'האחד פישון והשני גיחון', לכן פירש שהם נכתבו לדרשה.
רש"י: וכתב המקרא על שם העתיד: אולי זה לא נכתב על שם העתיד אלא שבשעה שכתבה משה כבר נקראו כוש ואשור?
גור אריה: משה כתב את התורה כפי שהיה בשעת מעשה [ולא כסיפור דברים שארעו בעבר], שהרי התורה לא פותחת ב'אלה דברי משה, בראשית ברא', ועל כרחך שהמקרא נכתב על שם העתיד.
רש"י: וכתב המקרא על שם העתיד: אולי המחוז נקרא 'אשור' מתחילת בריאתו ועל שם זה קראו לאדם שנולד שם 'אשור'?
גור אריה: אין טעם לקרוא אדם על שם המדינה, שהרי אנשים רבים יש שם, אלא המדינה נקראת על שם מי שבנה אותה.
רש"י: וכתב המקרא על שם העתיד: למה רש"י לא מפרש כך גם על חוילה?
גור אריה: על אשור וכוש יש הוכחות שהם נקראו על שם אשור וכוש הידועים לנו (עיי"ש), אבל חוילה- אולי אין זה על שם האדם הידוע לנו ששמו חוילה.
רש"י: למזרחה של אשור: מה כוונת רש"י?
רא"ם: רש"י פירש את הת' של 'קדמת' שהיא ת' הסמיכות והיא כמו ה' בסוף תיבה הבאה במקום ל' בתחילתה. 1
גור אריה: כוונת רש"י שלא תפרש את הפסוק 'ממזרח לאשור' [והפסוק בא לציין את מקום הנהר ביחס לאשור] שהרי לא כתוב 'ההולך מקדם אשור', אלא הנהר הולך ב'קדמת אשור' דהיינו במזרחו של אשור. 2
רש"י: החשוב על כולם: מנין שהוא החשוב ולא הגדול?
גור אריה: אם הוא היה הגדול שבנהרות, צריך היה לכותבו ראשון, ולכן צ"ל שהוא החשוב.