בדברים (1:9) אמר משה "איכה אשא לבדי טרחכם" וכתב רש"י- אפשר שלא היה משה יכול לדון את ישראל? וכו' אלא כך אמר להם וכו', וקשה שיתרו אמר שאכן משה לא יוכל לדון את העם לבדו?
1.
גור אריה (דברים 1:9): בלתי אפשרי לעשות זאת בדרך הטבע, ואמנם משה יוכל לדון בדרך נס, אבל ישראל לא יוכלו לעמוד כך מבוקר ועד ערב
1
, ומכיון שכן "נבול תיבול גם אתה" ולא יעשה לך ה' נס כי כל הניסים נעשו למען ישראל.
2
ורצונו לומר- כשם שכבד הדבר ממך, כך גם הם לא יוכלו לעשות זאת במקומך.
3)
רש"י: לרבות אהרן וחוּר ושבעים זקנים: לקמן (18:23) כתב רש"י "וגם כל העם...אהרן נדב ואביהוא ושבעים זקנים", ולמה כאן הם לא נלמדו מ"גם העם הזה"?
1.
גור אריה: לקמן אומר יתרו "כל העם...יבא בשלום" וכלולים בזה אהרן והזקנים כי כולם ביחד יבואו בשלום
1
, אך כאן הם לא בכלל "גם העם" כי כאן לכל אחד סיבה משל עצמו- העם בגלל שהם עומדים מהבוקר עד הערב, ואילו אהרן, חוּר והזקנים, מחמת טורח הדין (כמו משה).
2
לכן אהרן והזקנים נלמדים מהיתור של "גם אתה".
וע"ע בגור אריה שאמנם המכילתא דרשה את הזקנים מ"העם", אבל רש"י מפרש כפשוטו שהזקנים נכללים עם משה כי טורח הדין כבד עליהם.
4)
רש"י: לרבות אהרן וחוּר ושבעים זקנים: לקמן (18:23) כתב רש"י "וגם כל העם...אהרן נדב ואביהוא ושבעים זקנים", וקשה למה שינה מ'חוּר' ל'נדב ואביהוא'?
1.
גור אריה: יתרו בא לומר שאם תרצה לְמַנות אחרים תחתיך כשלא תוכל לשפוט- גם הם לא יוכלו לעמוד, ומי הם העומדים במקומו? אהרן, חוּר והזקנים
1
. אך לקמן אומר שאחר מינוי הדיינים "ויכלת עמוד", ולכן לא מרבה את העומדים במקום משה אלא את הנלווים אליו, והם נדב ואביהוא.
2
לפי"ז לאו דוקא חוּר, אלא כדוגמתו. והוסיף הגור אריה שלכן לקמן (פסוק כג) פירש רש"י 'נדב ואביהוא' במקום חוּר, כי כתוב שם "וגם כל העם הזה"- הנוכחים לפניו, ונדב ואביהוא הם שנתמנו במקום חוּר.
6)
רש"י: כבד ממך- כובדו רב יותר מכחך: למה לא פירש כפשוטו?
1.
גור אריה: לפי פשוטו משמע- אתה כבד, והדבר הזה כבד ממך. לכן פירש רש"י- כובדו רב מכחך.
1