שאלות על רש"י
רש"י: ויפנו משם- ממקום שאברהם ליוום שם: למה לא פירש שפנו מאוהל אברהם?
גור אריה: כבר כתוב (בפסוק טז) שאברהם הלך לשלחם, וכבר יצאו מביתו.
רש"י: והלא לא הלך לעמוד לפניו וכו': אע"פ שהקב"ה בא אצל אברהם אפשר לכתוב שה' בא אל אברהם ואברהם עמד לפני ה', ועל זה לכתוב "ואברהם עודנו עומד לפני השם"?
רא"ם: ברש"י משמע שהתיקון סופרים הוא במה שה' בא אל אברהם, אבל יש לפרש שתיקון הסופרים הוא כי לא אברהם הוא שהמתין, אלא ה' המתין לאברהם.
גור אריה: מלשון "עודנו" משמע שסופו לפרוש מהעמידה הזו, ולכן נכון לומר 'וה' עודנו עומד' כי אין מקומו כאן, ואילו אברהם עתיד להשאר כאן. 1
ונכתב "ואברהם עודנו" בדרך כבוד כלפי מעלה.
רש"י: אלא תיקון סופרים הוא זה: וכי הסופרים שינו משהו בתורה?
גור אריה: התורה כתבה דרך כבוד כלפי מעלה כפי שדרך הסופרים לכתוב, כשם שמצינו שהתורה מדברת בלשון בני אדם.