שאלות על רש"י
רש"י: ראו- בעיניכם וכו': למה רש"י מוסיף זאת?
גור אריה: לא אמר 'ה' נתן לכם השבת', אלא "ראו כי ה' נתן לכם" כי ראיה גדולה משמיעה.
רש"י: ראו- בעיניכם...שהרי נס נעשה בכל ערב שבת וכו': אולי ירד כפול ביום שישי בגלל קדושת היום השישי ולא לצורך השבת?
רא"ם: מכך שבשביעי לא ירד מן, מוכח שנכפל להם המן בשישי בשביל השבת, ואמנם לא היה צריך לומר "על כן הוא נותן לכם ביום השישי לחם יומים" אלא 'על כן לא ירד המן בשבת', אבל שביתת המן היא העדר, ונתינת המן הכפול הוא מציאות, והמציאות יותר ראיה מההעדר.
גור אריה: ישראל ידעו שהיום השביעי הוא קדוש, ומשה הוצרך רק ללמדם שרוצה ה' שהם ישמרו את השבת, ככתוב "כי ה' נתן לכם השבת". ואין לומר שהשבת לא ניתנה להם והטעם שירד לחם משנה בשישי כי הוא לא ירד בשביעי, שהרי בכל יום ירד רק את מה שראוי לאותו היום, ואין סברא שבשישי ירד מה שלא שייך אליו, אלא אסור לבשל בשבת ולכן הוכפל המן בשישי. 1
כלומר- אם תאמר שישראל לא מצווים על שמירת השבת, נמצא שמצד ישראל אין מניעה שירד מן בשבת, ורק מחמת שהשבת קדושה כלפי שמיא ומן לא ירד בו הוא ירד בשישי. אבל זה לא מסתבר כי חוקו של המן שהוא יורד דבר יום ביומו, ובהכרח שהשבת ניתנה לישראל וישנה סיבה חיובית שירד לחם משנה בשישי- כי עליהם להכין היום את צורכי השבת.
רש"י: איש תחתיו...ארבע אמות ליוצא חוץ לתחום...איש ממקומו...אלפים אמה של תחום שבת: מנין דרשו כך?
גור אריה: על מי שבתוך התחום נאמר שלא יצא ממקומו- חוץ לתחום, אך מי שכבר יצא ממקומו, עליו נאמר שישב תחתיו- ואין לו אלא 4 אמות. 1
כפי שדרשו בגמ' בעירובין- גופו שלוש אמות, ואמה לפישוט ידים ורגלים.
רש"י: ממקומו- אלו אלפים אמה: מנין למדו זאת?
גור אריה: בערי מקלט תחום העיר היה אלפיים אמה סביב העיר. 1
הגור אריה מוסיף שזה נרמז במילת "יצא" כאשר תכפיל את אותיותיו זה בזה- הכפל יו"ד בצד"י וצד"י ביו"ד [90 כפול 10 ועוד 10 כפול 90, שווה 1800], וכן הכפל צד"י באל"ף ואל"ף בצד"י [90 כפול 1 ועוד 1 כפול 90, שווה 180] וכן הכפל יו"ד באל"ף ואל"ף ביו"ד [10 כפול 1 ועוד 1 כפול 10, שווה 20], ס"ה= 2000.