שאלות על רש"י
רש"י: על ידי הרשעים מתגנין הכשרין: רש"י לעיל (16:22) כתב שנאמר להם "עד אנה מאנתם" כעונש על שאיחר לצוות את ישראל על השבת?
גור אריה: אילו לא חטא משה כלל, לא היה נכלל עמהם ב"עד אנה מאנתם", אבל גם אחרי שהוא חטא- לא שייך לומר שבחטא הזה הוא לא שומר מצוות ה' ותורותיו, אלא שהוא נכלל עם ישראל מחמת חטאו.
רש"י: על ידי הרשעים מתגנין הכשרין: למה כך היא המידה?
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג, עמ' יג, ד"ה בהדי הוצא, ב"ק דף צב א): כל מין בני האדם נחשבים לכלל אחד, אע"פ שמשה רבינו בודאי שונה מכל האחרים, אבל יש באדם 2 בחינות- מה שהוא בפני עצמו, וכחלק מהכלל, והתורה לא ניתנה ליחיד אלא לכלל, ולכן ניתן לומר לכולם "עד אנה מאנתם". 1
צ"ע האם דברים אלו עולים בקנה אחד עם דברי הגור אריה שהובאו בשאלה הקודמת. כתוב בחז"ל שכשחטאו ישראל בבנות מואב רפו ידי משה, ופירש המהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הזריזות פ"ב, עמ' קפז, ד"ה ובמדרש) שלמשה שהוא מלך ישראל יש חיבור וצירוף אל העם כפי שהוא נכלל ב"עד אנה מאנתם לשמור מצוותי", ולכן כשחטאו רפו ידיו. גם מדברי המהר"ל הללו רואים שמשה קשור בכל מקרה למעשי העם- ולא רק בעקבות חטא שלו.