שאלות על רש"י
רש"י: ורבותינו דרשו שהטל עולה וכו': בתנחומא כתוב שהיה להם לחם מהשמים וטל מהארץ- הפך מנהגו של עולם, וצריך ביאור מה טעם הדבר?
גור אריה: השמים והארץ משמשים לטל ולחם, ובאופן טבעי הטל מהשמים והלחם מהארץ, אך המן איננו תחת הטבע, ולכן כשהשמים נותנים לחם- בהכרח שהארץ תשמש לטל.
רש"י: דק ככפור, שטוח קלוש ומחובר כגליד: מה כוונת רש"י?
גור אריה: "דק" כאן אין משמעו כבכל מקום 1 אלא דבר שהוא שטוח וקלוש כפי שממשיך הפסוק "ככפור", והכפור איננו דק כמשמעו אלא שטוח וקלוש.
כי בכל מקום הכוונה לדבר דק כמו חול ועפר כפי שפירש הגור אריה בתחילת מקץ (בראשית 41:3).
רש"י: דעדק כגיר...והוא מין צבע שחור...וכגיר שתרגם אונקלוס, תוספת הוא...ואין לו תיבה בפסוק: למה יוסיף התרגום יותר ממה שכתוב?
רמב"ן: הגיר הוא לבן ובו טחים קירות 1 , והמן דומה לו- לבן ומפוזר על הארץ כגיר מנופץ. וזה פרוש "ככפור" כמו "וכפרת אותו מבית ומחוץ בכופר" (בראשית 6:14), כי בגיר טחים ומכסים. והוסיף לפרש "ככפור"- "כגלידא על ארעא" דימה את המן לקרח הדק היורד בקור. עיי"ש.
גור אריה: כתוב פעמיים "דק", ולכן לאונקלוס ה"דק" השני פרושו 'דעדק כגירא' לומר לך שהוא דבר נימוח ולכן הוא דק מאוד ומשובח.
בניגוד לשיטת רש"י שהגיר הוא שחור, ולרש"י אין דמיון בין המן לגיר בצבעם אלא בדקותם כפי שכתב הרא"ם כאן.