1)

"ויושע השם": למה ישועה זו מיוחסת אל ה' במפורש- יותר מכל ישועה אחרת?

1.

(מהר"ל, גבורות ה)' פמ"ז בתחילתו, עמ' קעט : 400 שנות 1 גלות נגזרו על בני אברהם, והקב"ה חישב אותם מאז שנולד יצחק, ואמנם לפי תפיסת בני אדם, ואפילו לפי תפיסת המלאכים, ישיבת אברהם בארץ לא נחשבה גרות כי לא היה להם שום קושי, אך בעיני ה' זו גירות אפי' אם הרגישו רק בדבר מה כגרים, כי משפט ה' נעשה בדקדוק גדול לפי עומק חכמתו. 2


1

בילקוט כתוב שעוזא (שרם של מצרים) טען כלפי מיכאל (שרם של ישראל) שלמצרים יש זכות לשעבד את ישראל 400 שנה, ומיכאל שתק עד שענה ה' לעוזא. נראה א"כ שחז"ל פרשו "ויושע השם" כי מיכאל נסתתמו טענותיו, ורק ה' היה בכחו לטעון למענם. אמנם, עי' באוצר המדרשים שהקשה למה כתוב "ויושע...מיד מצרים" והרי ישראל לא היו מסורים אז ביד מצרים? ונראה שכוונת המדרש לתרץ שישראל היו מסורים ביד עוזא בדין- כי הוא גבר עליהם בטענותיו, עד שטען הקב"ה למענם, וזהו "ויושע ה'...מיד מצרים".

2

כפי שאמרו שהקב"ה מדקדק עם חסידיו כחוט השערה. והוסיף המהר"ל שהגלות נגזרה על אברהם כי דקדק ה' עמו על כך שאמר "במה אדע", וכך גם בעונש דקדק ה' והחשיב את הישיבה בארץ גם כן לגלות.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים