1)

חז"ל (בראשית רבה ה,ה ועי' רבינו בחיי) דרשו "לאיתנו" לתנאו הראשון שהתנה עמו ה' במעשה בראשית שיקרע, וכן כל הניסים הותנו במעשה בראשית. וקשה למה היה צריך להתנות עמם מלכתחילה?

1.

רמב"ם, פרוש המשניות (אבות פ"ה מ"ה): הניסים אינם רצון שהתחדש אצל ה' אלא רצון קדום, ומתחילה הושם בטבע הדברים שכך יֵעשה בהם. 1

2.

מהר"ל, דרך חיים (אבות פ"ה מ"ו, עמ' רלג): אין כוונת חז"ל שהותנה עם הים מראש שהוא יבקע באותה שעה כי ידע ה' שישראל יזדקקו לכך, אלא זהו תנאי כללי שלפעמים ינהג ה' שלא על פי הטבע. והצורך בתנאי- אין חדש תחת השמש ולא ראוי שיהיו שני הפכים יחדיו- חורבן העולם ובִניָנו, ומחמת התנאי, הנס איננו חורבן העולם. והתנאי היה שהעולם הטבעי מחובר אל העולם הנבדל ואין מחיצה ביניהם, ובשעת צורך מתחבר העולם הזה אל העולם הנבדל ונעשה נס. 2

3.

מהר"ל, גבורות ה' (הקדמה שניה, עמ' יא): הסדר שסידר ה' במעשה בראשית ראוי שישאר בלי שינוי, ולכן אמרו חז"ל שהנס הוא לא חוסר סדר, כי הטבע איננו דבר מוחלט, וגם הנס מסודר מאת ה'. עיי"ש. 3


1

ע"ע במורה הנבוכים, ב,כט מה שביאר בענין זה. והמהר"ל האריך בענין בהקדמתו השניה לגבורות ה' (עמ' יא ואילך) וכן בדרך חיים (אבות פ"ה מ"ו, עמ' רלב). ושם כתב שאין לומר שאלמלא התנאי לא היה מעשה בראשית מתבטל מפני הנס, חלילה לומר כך- שהרי הניסים מראים שהעולם נברא ורק הטועים שהעולם קדמון סבורים שאין אפשרות שיֵעשה נס. ועוד האריך שם לשלול את דעת הסוברים שאין ליחס חידוש רצון לה' כי ה' הוא בלתי משתנה, ולכן סברו שהניסים אינם דבר שהתחדש באותו זמן אלא כך הותנה בימי בראשית. המהר"ל חולק עליהם בתוקף כי בתורה מפורש שיש חידוש רצון אצל הבורא, והרצון איננו עצמותו יתברך ולכן זה לא נחשב שינוי אצלו, עיי"ש היטב. מה א"כ טעם התנאי במעשה בראשית? דבר זה יתברר להלן.

2

עיקר דבריו לענ"ד שהנס איננו סתם ביטול של סדרי עולם, אלא שכשם שיש חוקיות בעולם הגשמי, כך גם בעולם הרוחני- הנבדל, יש סדרים משלו. והתחדש שיש חיבור לעולם הגשמי אל העולם הנבדל, ולכן לעתים מתנהל העולם הזה על פי החוקיות של העולם הרוחני. לכאורה יסוד זה הוא פתח לרבים מדברי המהר"ל שמסביר את החוקיות של הניסים. דוגמא- נחלקו חז"ל כמה ילדה כל אשה במצרים, והמהר"ל מסביר מה הטעם של כל שיטה, הובאו הדברים לעיל, שמות 1:7:4:1 ואילך. הרי לך שלפי הסדר הטבעי אשה יולדת ילד אחד בכל פעם וזהו הסדר הרגיל של העולם, אך לעיתים- מתנהל העולם על פי השורשים הרוחניים שלו, ונחלקו חז"ל שם לפי איזה שורש ילדו הנשים במצרים.

3

כמבואר בהערה הקודמת, ועי' במהר"ל שם (גבורות ה' שם עמ' ז) שיש לעולם חיבור אל העולם הנבדל, ולכן לניסים יש סדר מסודר מאת ה'.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: לאיתנו- לתקפו הראשון: למה פירש כך?

1.

גור אריה: קשה למה כתוב "וישב"? אלא שהים שב לתוקפו הראשון. 1


1

אולי כוונתו ש'שיבה' היא תמיד למקום שבו הדבר עמד לפני כן, ולכן אין לפרש כאן 'לאיתנו- לתוקפו' סתם, אלא 'לתוקפו הראשון'.

3)

רש"י: לתקפו הראשון: מה משמעות הדבר?

1.

גור אריה (לעיל 14:21): כשנקרע הים- התבטל כח הים, ולכן כל מימות שבעולם נקרעו. 1


1

ועכשיו שב היום לתוקפו וטבעו הראשון.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים