לדעת רבי מאיר בנימין ירד ראשון ויהודה ניסה למנוע זאת ממנו, ולרבי יהודה נחשון בן עמינדב משבט יהודה ירד ראשון, וצריך ביאור במה נחלקו, ומה טעם הדבר?
מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ב, עמ' קנח, ד"ה ויבאו): לר"מ ראוי שבנימין ירד ראשון לים כי הוא הצעיר והאחרון, והים במערב שנקרא אחור 1 , ולכן הוא קרוב אל הים וראוי לרדת אליו ראשון. לעומתו, יהודה הוא ראשון תמיד 2 ולכן ראוי שירד הוא תחילה לים. על כך אמרו חז"ל שיהודה היו רוגמים את בנימין וגברה יד בנימין, כי הוא היה ראוי לזה בעצמו ואילו יהודה מצד מעלתו. 3 לרבי יהדה רק יהודה רצה לרדת ככתוב "הייתה יהודה לקדשו" כי שם השם נמצא בתוך שמו, 4 והוא קרוי על שם ההודיה.
גם בסדר הדגלים בנימין במערב.
ולכן דגלו קדמה מזרחה.
ולכן זכה בנימין ששכינה תשרה בחלקו כי שכינה במערב, ואילו יהודה זכה למלכות כי המלך הולך בראש. עוד על כך שבנימין הוא אחרון, עי' בראשית 35:17:1:2 ואילך. וכן שם 35:16:2:1, וכן 35:18:1:1.
ולכן הוא ראוי למלכות כי מי שמפאר את שם ה', ראוי שיהיה מלך שיש לו שם חשיבות. וכן מפני שקידוש שם ה' מורה שה' נבדל מכל הנמצאים, והמלך נבדל משאר העם.
למה כתוב "מימינם ומשמאלם" ולא 'מזה ומזה'?
מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ב, עמ' קנט, ד"ה והמים להם): חז"ל פרשו- בזכות התורה שניתנה מימין, ובזכות התפילין שהם משמאל. ופרוש הדברים שהמים שהם הטבע נדחים על ידי כח קדוש ונבדל 1 , ולכן המים נדחו ועמדו זקופים. וזה קרה על ידי הימין והשמאל- התורה והתפילין. 2
עי' לעיל, שמות 13:9:12:1 ואילך על הקשר של תפילין לשמאל, ואילו התורה ניתנה בימין כפי שכתוב בגמ' (שבת דף סג א), ונתבאר במהר"ל בנתיבות עולם (נתיב התורה פ"ו, עמ' כז ד"ה בפרק, ועיי"ש עוד פרק ט"ז עמ' ע ד"ה ובמדרש).