מה הטעם שלא יוסיפו לראות עוד את מצרים?
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ה בסופו עמ' לו): ישראל ומצרים הופכיים זה לזה 1 , ואמנם ראוי היה שהתהוותם של ישראל תהיה במצרים אבל בעצמותם הם נבדלים, 2 ולכן לא יוסיפו לראותם אחרי שיצאו אל הפועל.
מהר"ל, דרך חיים (פ"ה מ"ד, עמ' רכד): כשיצאו ממצרים הייתה זו הצלה באותה שעה אבל טרם יצאו מכללות האומה המצרית, וזה קרה כשטבעו המצרים בים בפעם אחת, ולכן כאן נאמר "לא תוסיפו לראותם עוד". 3
כפי שהאריך המהר"ל שם (בפרק ד) שמצרים עניינם חומר ולכן הם פרוצים בערוה, ואילו ישראל עניינם צורה ולכן הם גדורים בערוה, [לכאורה הכוונה שהחומר עניינו אפשרות- פוטנציאל, הפתוח לכל מימוש רגעי, ואילו הצורה היא הדבר הקבוע והמחייב], והובאו הדברים לעיל, שמות 1:1:9:1.
כפי שכתב שם שההפכים משלימים זה את זה (וע"ע במהר"ל שם בפ"ד שדבר נפעל ומושפע מהפכו), אך זה מצד ה' כי הוא פועל הכל, אך כשנעשו לעם הם נבדלים ממצרים.
במכילתא דרשו שישראל התחלקו ל-4 כתות- יש שרצו ליפול לים, יש שרצו לחזור למצרים, יש שרצו להלחם ויש שרצו לצווח, ולכל כת ענה משה את התשובה המתאימה לה. וצריך ביאור מה היה הטעם של כל כת?
מהר"ל, גבורות ה' (פ"מ עמ' קנ, ד"ה כי כאשר): האומרים ניפול לים לא האמינו בכלל שה' יציל אותם, [אמר להם משה- "התייצבו וראו"]. האומרים נחזור למצרים האמינו שה' יציל אותם על ידי הכנה אבל לא יתקיימו דברי משה שיכנסו לארץ, [אמר להם משה "לא תוסיפו לראותם"]. האומרים נעשה מלחמה האמינו שיתקיימו דברי ה' אך אפשר שיהרגו חלקם במלחמה, אמר להם משה "ה' ילחם לכם" ואף אחד לא יהרג. האומרים לצווח כנגד מצרים סברו שעליהם להפחיד את המצרים, כי עליהם לעשות עזר וסיוע למעשה ה', אמר להם משה "ואתם תחרישון". נמצא ששתי הכתות הראשונות היו רשעים כי לא האמינו בה', והשתים השניות צדיקים.
שאלות על רש"י
רש"י: מה שראיתם אותם אינו אלא היום: למה לא פירש כמשמעו- 'מה שראיתם את מצרים היום'?
גור אריה: בקריאה כזו, המשמעות היא שלא יראו אותם יותר בגלל שראו אותם היום, וזה לא נכון, אלא פרוש הפסוק- מה שראיתם את מצרים הוא רק היום ולא תוסיפו עוד.