למה אסור לשבור עצם, ומה ההבדל בין העצמות לבשר?
עי' לעיל 12:3:9:1.
שאלות על רש"י
רש"י: בחבורה אחת, או אינו אלא בבית אחד וכו': למה לא נדרוש להפך- בבית אחד יאכל שלא ילכו עם הפסח מבית לבית, ו"על הבתים" שיכולים להתחלק לב' חבורות?
גור אריה: לא כתוב 'בבית אחד יאֹכל' ביחס לאדם [שלא יאֹכל בשני מקומות], אלא "בבית אחד יֵאָכֵל"- ביחס לפסח- [שלא יֵחלק לשנים]. 1
מבואר בגמ' (פסחים פו א, וברש"י שם) שזו דעת רבי שמעון שסובר 'יש אם למקרא' [והכתוב לא נדרש ככתיבתו אלא כקריאתו], אבל ר' יהודה סובר שיש אם למסורת [ויש לדרוש את הפסוק ככתיבתו- 'יאֹכל', ולא 'יֵאָכֵל' כקריאתו] ולדעתו הפסח נאכל בשתי חבורות ולא בשתי מקומות.
רש"י: בחבורה אחת: מה טעמו של דין זה?
עי' לעיל 12:3:9:1.
רש"י: ועצם לא תשברו...הראוי לאכילה: מנין דרשו זאת?
גור אריה: סוף הפסוק מתייחס לתחילתו- "בבית אחד יאכל"- הראוי לאכילה, ועליו נאמר "ועצם לא תשברו בו".