שאלות על רש"י
רש"י: שלא תבא לידי חימוץ: מהו האיסור האמור כאן?
גור אריה: הייתי חושב שאם יש חמץ יבער אותו [אבל אין איסור שיבא לידי חימוץ], ולכן למדנו כאן שמצוה לעכב את החימוץ.
רש"י: כך אין מחמיצין את המצוה: כיצד זה יוצא מפשוטו של מקרא?
גור אריה: מכך שלא כתוב 'תשמרו מחמץ' אלא "ושמרתם את המצות" למדנו גם שאין מחמיצין את המצוות.
רש"י: כך אין מחמיצין את המצוה: מה הקשר בין החמצת מצה להחמצת מצוה?
גור אריה: הקב"ה נגלה על ישראל במצרים ולא הניח לבצקם להחמיץ- כי מעשי ה' במהירות ובכח, בלי עיכוב, והם שכליים 1 - לא תחת הזמן, 2 וכנגד זה אסור להתעכב במצה. כך גם מצוות צריכות להעשות במהירות ולא תחת זמן- לא כמו דברים גשמיים. 3
מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב התורה סוף פי"ז עמ' עד): כשם שיש להשמר במצה מהשאור, כך צריך להשמר שהיצר הרע (-השאור שבעיסה) לא יעכב את עשיית המצוה.
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ד עמ' צב, ד"ה ואני אומר, חולין דף ז א): המצה מזוככת מהפסולת של השאור, וכך כשעושה מצוה מזדככת הנפש מהפסולת החומרית. 4
ובמקומות אחרים כתב המהר"ל שאלו מעשיים אלוקיים, עי' בנתיבות עולם, נתיב התורה סוף פי"ז עמ' עד, ובדרך חיים פ"א מי"ב.
כמבואר במהר"ל (גבורות ה' בתחילת פמ"ו) שהזמן הוא ענין חומרי (כידוע שהזמן תלוי בתנועת גרמי השמים), ולכן דבר שאיננו חומרי צריך להעשות שלא תחת זמן. וע"ע לעיל 12:11:4:3**.
וע"ע לעיל 12:15:23:1 אודות הפגם של החמץ והשאור.
וע"ע לעיל 12:15:23:1 אודות הפגם של החמץ והשאור.