מה פירוש הכתוב "פסח הוא להשם"?
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ס, עמ' רסג): כוונת הכתוב- יש לכם לאכול את הקרבן שהוא 'פסח להשם' כי ה' ירחם עליכם מחמת שאתם עבדיו ואתם שלו. 1
למה נאכל הפסח בחיפזון?
מהר"ל, גבורות ה' (פל"ו, עמ' קלה, ד"ה ובמכלתא): מפני החיפזון של ישראל (כמבואר במכילתא) כי כאשר דבר יוצא לפועל אין לו מנוחה, וישראל יצאו עכשיו משיעבוד לגאולה. 1
מהר"ל, גבורות ה' (פל"ו, עמ' קלה, ד"ה ובמכלתא): מפני החיפזון של שכינה (כמבואר במכילתא) כי נגאלו בכח אלוקי קדוש, וה' מחיש מעשיו כפי כחו וגבורתו.
מהר"ל, גבורות ה' (פנ"א, עמ' ריט): אדם נחשב 'גאול' כאשר הוא עומד בעצמו ואין לו צירוף לזולתו 2 , ולכן הגאולה הייתה בחיפזון 3 - בזמן הראשון, ללא צירוף ומשך זמן. 4
מהר"ל, גבורות ה' (פ"ס, עמ' רסה, ד"ה ועוד יש): בכל מקום כתוב שהגאולה הייתה בחוזקה ולכן היא נעשתה במהירות, וזה ענין החיפזון. 5
מהר"ל, נצח ישראל (פמ"ז, עמ' קפז, ד"ה ובפסחים): במדרש כתוב שגאולה זו הייתה בחיפזון אבל בגאולה שלעתיד כתוב "לא בחיפזון תצאו", כי הגאולה הראשונה לא הייתה נצחית, ודבר שאיננו תמידי נעשה במהירות לפני שיעבור זמנו, אך הגאולה האחרונה תהיה נצחית ולכן לא תהיה בחיפזון. 6
יציאת מצרים היא הולדתם של ישראל ויציאתם אל הפועל כמבואר לקמן 12:12:13:1. ובענין החפזון בליל היציאה, ע"ע לקמן 12:15:13:1.
כלומר- כאשר הוא בלתי תלוי בזולתו, אז הוא בן חורין, וענין זה יבואר לקמן 12:15:16:2.
והוסיף המהר"ל שלכן הגאולה הייתה בחודש הראשון, ובענין זה עי' לעיל 12:2:12:1** שמשך הזמן מורה על תהליך טבעי, ועי' עוד כעי"ז לקמן 12:15:16:4 לגבי החפזון בעשיית המצה.
ועיי"ש עוד.
יצוין שגם על נס פורים כתוב שהוא נעשה בדילוג וקפיצה, ועי' מהר"ל בהקדמתו לאור חדש (עמ' נב) שהאריך בכך.
שאלות על רש"י
רש"י: הקרבן קרוי פסח...ואתם עשו כל עבודותיו לשם שמים: כיצד דרשו את שני הדברים?
גור אריה: הפסוק מתחלק לשנים- "פסח הוא"- הקרבן, על שם הדילוג, "להשם"- עשו עבודותיו לשם שמים.
רש"י: דרך דילוג וקפיצה: במה שונה הפרוש הזה, וכיצד יתפרש הפסוק?
גור אריה: לדעה זו אין לחלק את הכתוב, והפסוק מתפרש כך- "פסח להשם" עשו עבודותיו להשם דרך דילוג וקפיצה- כי על שם כך הוא קרוי פסח.