1)

לקמן (12:29) כתוב "וה' הכה כל בכור בארץ מצרים" ודקדק רש"י מלשון הכתוב שגם בכורי אומות אחרות שהיו במצרים לקו, ולמה כאן לא פירש כך?

1.

גור אריה (לקמן 12:29): למצרים לא היה אכפת במות בכורי אומות אחרות, ולא היה טעם להתרות בהם על כך. 1

2.

גור אריה (לקמן 12:29): כאן אפשר לפרש שזה בא לרבות את בכור השבי שלא נזכר במפורש.


1

כעין מה שנתבאר לעיל לגבי בכור השבי. והוסיף הגור אריה שמשה כלל בהתראה את בכורי שאר האומות (אע"פ שלא הייתה כוונתו להתרות בהם על כך) כדי שלא יאמרו שהוא לא ידע כיצד תהיה המכה.

2)

לקמן (12:29) כתוב "מבכור פרעה" ומפרש שם רש"י שהכוונה לפרעה שהיה גם הוא בכור, ולמה כאן לא פירש כך?

1.

גור אריה (לקמן 12:29): לקמן פירש כך מכח הדימוי ל"בכור השבי", אבל כן אין מקור לפרוש זה.

2.

גור אריה (לקמן 12:29): כיון שפרעה לא מת, לא היה צורך לומר זאת בהתראה, ורק בשעת מעשה נאמר שהוא עצמו היה בכור ואע"פ כן ניצל כדי שיראה את קריעת ים סוף. 1


1

וע"ע מה שכתוב לקמן (12:29:8:1*).

3)

למה הוכו דוקא הבכורות?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ז עמ' קמ, ד"ה והכה כל): הבכור נקרא 'ראשית'- התחלה [ושורש], ובזה הוא שקול כנגד הכל, וכשלקו הבכורים כבר לא היה למצרים כח.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פל"ז עמק קמ, ד"ה והכה כל): עיקר כחם של מצרים הוא הבכור שהרי הם עובדים למזל טלה 1 .


1

שהוא ראשית המזלות, ועי' לקמן 12:32:1:1. וע"ע לעיל 8:22:1:1 למה זה כחם של מצרים.

שאלות על רש"י

4)

רש"י: למה לקו השבויים: בכור השבי כתוב לקמן (12:29) ואין כאן מקומו?

1.

גור אריה: יש להקשות שמשה התרה בהם רק על בכור השפחה ולמעשה גם בכור השבי מת ויאמרו שהוא בדאי 1 ? לכן תירץ רש"י שהשבויים לקו כדי שלא יאמרו שיראתם תבעה עלבונם, והם לא נכללו בהתראה כי למצרים לא היה אכפת במות השבויים. 2

2.

גור אריה: קשה היה לרש"י למה משה לא הזכיר בהתראה את בכור השבי? ותירץ שלמצרים לא היה אכפת במות השבויים והם לקו רק כדי שלא יאמרו יראתם תבעה עלבונם ולכן הם לא שייכים להתראה. 3


1

עי' ברש"י הקודם.

2

אבל בבכור השפחה יש הפסד למצרים כי הם היו עושים מלאכתם כפי שהסביר המהר"ל בגבורות ה' (פל"ד עמ' קכח). וא"ת מבלעדי השבויים מתו יותר ממה שאמר משה שהרי אמרו המצרים כולנו מתים? תירץ הגור אריה שמשה אמר שימותו הבכורים ואין סתירה לדבריו במה שמתו גם הפשוטים (ככתוב ברש"י לקמן, 12:33), אבל כאן אמר משה "עד בכור השפחה"- משמע עד כאן ולא יותר, ולכן כשמת בכור השבי עלולים לומר שהוא בדאי.

3

והוסיף הגור אריה שרש"י הקדים לפרש את "בכור השבי" לפני "בכור השפחה" לומר לך שאין כאן מקומו ולא תטעה שבספרו של רש"י היה כתוב כאן 'בכור השבי'.

5)

רש"י: משעבדים בהם ושמחים בצרתם: למה הוסיף רש"י שהם היו שמחים בצרתם?

1.

גור אריה: יש להקשות מה חטאו בני השפחות, והרי הם היו מוכרחים לשעבד את ישראל במצות אדוניהם? תירץ רש"י שהם היו שמחים בצרתם ונחשב כאילו לא היו מוכרחים.

6)

רש"י: נפרע מן האומה- נפרע מאלהיה: ברש"י לעיל (7:17) כתוב שה' נפרע מאלוהי האומה תחילה, ולמה כאן נפרע מאלוהיהם בסוף?

1.

גור אריה: בתחילת המכות [-מכת דם] נפרע מאלוהיהם בתחילה כי האלוה הוא ההתחלה [והשורש] שלהם, אבל בסוף המכות נפרע מאלוהיהם לבסוף כי הוא תכליתם וסופם, ולעולם תחילת הדבר וסופו הוא העיקר. 1


1

ע"ע לקמן שמות 12:12:6:1.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים