מה הייתה מטרת בניית המגדל?
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' רנט ד"ה לג' כתות, ולהלן עמ' רס ד"ה ויש לך, סנהדרין דף קט.): דור הפלגה חלקו על יחידו של עולם ולכן אמרו 'נהיה כאחד פן נפוץ' ובזה רצו לקחת לעצמם את האחדות הראויה רק לקב"ה, ולכן עשיית המגדל היא עשיית אלוהות, וזהו "ונעשה לנו שם" במקום להתבטל לפני ה'. ולא רצו לעלות בעצמם במגדל, אלא סברו שהאדם חסר מפני שהוא בתחתונים, וכאשר הם עם אחד יש להם התעלות לעליונים ע"י המגדל שראשו בשמים. 1
המהר"ל בגבורות ה' (פ"ה עמ' לה ד"ה ובמדרש) מבאר שאיחוד של נבראים ההפכיים זה לזה מורה שכולם באו משורש אחד- מה' אחד, ולכן מובן שהאיחוד כאן שנעשה בניתוק מאת ה' הוא סתירה ליחוד ה'.
בגמ' (סנהדרין דף קט.) כתוב שנחלקו ל-3 כתות: אחת אמרה נעלה ונשב שם- והפיצם ה', אחת אמרה נעלה ונעשה מלחמה ונעשו קופים ושדים, ואחת אמרה נעלה ונעבוד עבודה זרה ובלל ה' את שפתם. וצריך ביאור מה רצתה כל כת ומה היה עונשה?
מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' רנט ד"ה לג' כתות, ולהלן עמ' רס ד"ה ויש לך, סנהדרין דף קט.): כת ראשונה רצתה רק לעלות- כלומר לקנות חשיבות ומעלה, ונענשו בכך שנפוצו ובטלה חשיבותם ו'שמם'. כת שניה רצתה לעשות מלחמה ולבטל את גזירותיו ע"י שהם מתאחדים ועולים לעליונים כי האחדות שלהם היא נגד אחדות ה', וענשם היה שנעשו קופים ושדים כי משום חביבותו נברא האדם ב'צלם אלוקים' ומלחמתם היא הפך החביבות, והצלם הוא שמקשר את האדם לעליונים. 1 כת שלישית רצתה לצאת מהקב"ה ע"י המגדל, כי הארץ ניתנה לבני אדם להיות שם שפלים תחת יד ה' וחשיבות המגדל היא הפך זה, וזו ע"ז. וה' בלל שפתם כי הם רצו להתאחד ולפרוש מה' שהוא אחד, אך לא ראויה להם האחדות כאשר אין להם א-ל אחד. עיי"ש.
ועוד הוסיף המהר"ל שם על הכת השניה שהאדם הוא יחיד בתחתונים, ואם הוא עולה לעליונים הרי שהוא עושה עמו מלחמה, כי אי אפשר שיהיו שנים שהם 'אחד'. לכן ניטל מהם ה'צלם אלוקים' כי זה מה שעושה את האדם אחד.
שאלות על רש"י
רש"י: שלא יביא עלינו שום מכה להפיצנו מכאן: ממה חששו, ומה היה הפתרון?
רא"ם: לא חששו שיפוצו מעצמם, כי גם בלי העיר יכולים להחליט שלא לפוץ, אלא חששו שה' יכה אותם להפיצם, ולזה בנו את העיר שיתכנסו בה, אבל המגדל נעשה כדי לסמוך את הרקיע או כדי לעשות מלחמה.
גור אריה: מדובר כאן על בנין המגדל שעשו כדי להלחם נגד ה' או לעשות סמוכות לרקיע [נגד גזירת ה'], ועל זה אמרו "פן נפוץ". 1
הרא"ם חידש חשש- בנו עיר פן יפיצם ה', ולכאורה כוונת הגור אריה לחלוק עליו שמדובר על בנין המגדל.