שאלות על רש"י
רש"י: היום נולד מושיען: וכי גאולתם של ישראל תלויה במערכת השמים?
מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' פ' ד"ה ותפתח): הגאולה באה על ידי התפילה, אבל הגאולה ממהרת לבא כאשר מערכת השמים מורה על כך.
רש"י: היום נולד מושיען: אם כך ראו בכוכבים, כיצד רצו לבטל זאת על ידי גזירתם?
מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' פ' ד"ה ותפתח): ראִית האיצטגנינים איננה ברורה, ואפשר שזה יתבטל.
רש"י: ואין אנו יודעין אם ממצרים וכו': איך יתכן שידעו מתי יוולד משה ולא ידעו מאיזה עם הוא?
גור אריה: משה נקרא בן לבת פרעה כי היא גידלתו, ולכן הם לא ידעו מאיזה עם הוא.
מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עה ד"ה ויצו): משה נבדל מכל ישראל ולכן לא ידעו האיצטגנינים האם הוא מישראל.
רש"י: גזר אותו היום אף על המצרים: לכאורה זו גזירה על מצרים ולא על ישראל?
מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עה ד"ה ויצו): רואים כאן את שנאת המצרים לישראל ואת חוזק הגזירה שהתחזק בה 3 פעמים (-מוות על ידי המילדות, השלכה ליאור, והשלכת כל הבנים- אפי' של מצרים). 1
עיין שם עוד שיש עניין מיוחד בחיזוק של גזירה 3 פעמים.
רש"י: שסופו ללקות על מי מריבה: קשה לומר שיראו בכוכבים דבר שאיננו תלוי במזל?
מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' פ' ד"ה ותפתח): האיצטגנינים ראו שהמים תמיד מתנגדים למשה 1 , ולא היה עוד אחד מהנמצאים שבאה תקלה למשה על ידו.
נראה מקושיית המהר"ל ומתרוצו שאי אפשר לראות במערכת השמים דברים מקריים אלא את מה שטבוע במזלו של האדם, ולכן בהכרח שהם לא ראו את מי מריבה בפועל אלא את עצם ההתנגדות של כח המים למשה. ועי' במהר"ל שם (פי"ח עמ' פ"ב ד"ה ותקרא) שהמים הם הופכיים למשה, כי הם חומר חסר צורה קבועה, ואילו משה הוא הפך זה, ולכן הוא נמשה מן המים. ראה להלן שמות 2:10:6:1