hebrew
1)

Why did Hashem use the double expression "Ra'oh Ra'isi"?

1.

Rashi (in Shir ha'Shirim,2:9): Although He saw that Yisrael would worship the Golden Calf, He nevertheless opted to 'see' their afflictions, due to the promise that He made to the Avos.

2)

To whom does "Elokei Avicha" refer?

1.

Ramban #1: It refers to the Avos. 1 since each father was indeed an Av in his own right. 2

2.

Ramban #2 (citing the Ibn Ezra): It refers to Avraham Avinu, the founding father, whom the remaining Avos later joined.

3.

Ramban #3: It refers to Moshe's own father 3 , Amram, 4


1

As if it had written 'Avosecha' with a 'Yud', like we find in Melachim 2 (20:5 [Ramban]).

2

Nevertheless Hashem mentioned "Elokei" by each of the Avos, hinting at their respective Midos (Chesed, Gevurah and Tif'eres [Ramban] - See Rav Chavel's explanation).

3

Hadar Zekenim, citing a Midrash: Initially He spoke to him in Amram's voice, lest he be afraid. Then He said I am not your father, rather, Elokei Avicha.

4

Hashem really wanted to say 'Elokecha', only He preferred to state his Yichus after a Tzadik who was no longer alive (Ramban. Also refer to Bereishis 28:13:2:1).

3)

Moshav Zekenim: The Midrash says that Moshe was rewarded with Karnei Hod (radiance) for turning away from seeing [Kevod] Hashem. It also says that when he asked to see Hashem's Kevod (33:18), Hashem said 'when I wanted, you did not want - now that you want, I do not want!'

1.

Hadar Zekenim: The Midrashim argue. R. Bechayei - the former is like R. Meir.

4)

למה הקדים "אלוקי אביך" לשמות האבות?

1.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ב סוף מ"ב עמ' ע"ג): במדרש כתוב שמשה חשב שהכוונה לאביו עמרם, והפרוש שכדי שלא יאמר משה 'מי אני שאלך לפרעה' אמר לו ה' שאמנם האבות הם אבות לרבים, אבל כיון שהוא עוסק בצרכי הרבים עומדת לו זכות האבות בפרט. 1


1

נראה מהמהר"ל שה' אמר "אנכי אלוקי אביך" שיחשוב משה שהכוונה לאביו עמרם, כדי ללמדו שזכות האבות תעמוד לו באופן פרטי כמו שעמרם הוא אביו באופן פרטי.

5)

מה החלוקה של זכות שלושת האבות כאן?

1.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ב סוף מ"ב עמ' ע"ג): אברהם יתמוך ביד ימינו לסייע לו בדיבור ובמעשה, יצחק ידחה משמאל את כל המקטרגים, ויעקב יראה לו את הדרך שילך והמעשה שיעשה. 1


1

אברהם מידתו חסד שבימין ולכן הוא יסייע לו. יצחק מידתו דין שבשמאל, ובמידת הדין הוא יכרית את המקטרגים. יעקב מידתו יושר הממצעת בין החסד לדין (דהיינו הטבה בגבול- לפי הכלים של המקבל) ולכן הוא יראה לו את הדרך הישרה שיבור לו.

6)

האם היה על משה להסתיר פניו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ד עמ' ק"ג ד"ה ויאמר): לדעה אחת במדרש לא היה למשה להסתיר פניו כי בשעה של תחילת התגלות ה' למשה, זהו זמן מיוחד לגילוי כבוד ה'. אמנם לדעה שניה ראוי היה למשה לנהוג בצניעות ולהסתיר את פניו. 1


1

לדעה הראשונה לאחר זמן ביקש משה "הראני את כבודך" ואז לא נענה, ואילו לדעה השניה בזכות מעשה זה זכה משה שלבסוף קרנו פניו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars