hebrew
1)

Why is there an extra 'Yud' in the word "ha'Ivriyim"?

1.

Rashi (Yashan): It is a hint to the ten Makos.

2)

Why did Hashem tell Moshe to ask for only three days?

1.

Or ha'Chayim #1, Moshav Zekenim (5:3), Hadar Zekenim (5:3), Riva (5:3): Because Hashem wanted Yisrael to go out with a great possession (to empty Egypt). In order to achieve this, they had to use the pretext of borrowing their vessels (See Pasuk 22), which was only possible if they were officially going out with the intention of returning. 1

2.

Or ha'Chayim #2: Because Hashem wanted to lure the Egyptians down to the Yam-Suf in order to drown them there, and they only fell into the trap because Yisrael 'broke their promise' - that they would return. 2


1

Otherwise, the Egyptians would never have lent them their vessels (Or ha'Chayim).

2

Also refer to 5:1:3:2.

3)

Why did Hashem see fit to trick Pharaoh? Why did he not simply drown them in the Nile, or force them to go down to the Yam-Suf against their will?

1.

Or ha'Chayim: Since Pharaoh forced Yisrael into slavery by means of a trick, 1 Hashem responded Midah ke'Neged Midah - first Yisrael borrowed their Keilim, and in the end, Hashem drowned them. 2


1

Refer to 1:13:1:3*.

2

The Vilna Gaon gives a similar explanation.

4)

Why were Yisrael automatically bound to listen to Moshe?

1.

Rashi: They had a tradition from Yakov and from Yosef that they will be redeemed with the expression 'Pakod Yifkod.' 1


1

Targum Yonasan (Bereishis 50:25): The tradition was that two redeemers (Moshe and Aharon) would tell them "Pakod Yifkod.'

5)

Rashi writes that they believed Moshe due to have a tradition from Yakov and from Yosef that they will be redeemed with the expression 'Pakod Yifkod.' Perhaps Moshe said it because he knew about the tradition!

1.

Ramban (1): It was a tradition handed down from Ya'akov to Yosef that the first person to use this expression will be the true redeemer, no matter what. 1

2.

Ramban (2, citing a Midrash): He was a mere twelve years old when he was forced to leave home, 2 so he could not have known of the tradition that Yosef had handed down to Levi, 3 Levi to K'has and K'has to Amram.


1

Hadar Zekenim: Yakov did not say Pakod, rather, v'Heshiv! Moshav Zekenim, Riva - the Torah records that Yosef said so twice. Once he said what Yakov told him, and once he said so on his own. Refer to Bereishis 49:30:152:2.

2

Precisely in order that he should not know the secret, because had he remained at home, they would not have believed him (Ramban).

3

Instructing him that it should remain a secret.

6)

רש"י: שבלשון זה הם נגאלים: מה הראיה שהאומר "פקוד פקדתי" הוא אכן הגואל, ולא שמע זאת מאחרים?

1.

גור אריה: כאשר יאמר הגואל לשון זו ישמעו לו ויתבוננו בדבריו, ואחר כך הוא יעשה אותות כדי להוכיח. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פכ"ו עמ' קח): ה' הבטיח שכשיאמר הגואל "פקוד פקדתי", תתחזק אמונתם ויאמינו לגמרי. 2


1

הגור אריה שם מוסיף שמשה ניתלש מבית אביו כבר בגיל 12 ולכן יש בדבריו קצת ראיה וישמעו לו להתבונן בדבריו.

2

ע"ע בגור אריה כאן שלרמב"ן הובטח לישראל שהגואל יאמר "פקוד פקדתי" ולא אף אדם אחר, והקשה הגור אריה שלאדם יש בחירה ואם ירצה יֵכזב? ומדברי המהר"ל בגבורות ה' שהובאו כאן, נראה שהובטח רק שאם יאמינו- אז יחזק ה' את אמונתם כשיאמר "פקוד פקדתי".

7)

רש"י: יעקב אמר "ואלוקים פקוד יפקוד אתכם": קשה שאלו דברי יוסף לאחיו, ומנין שכך אמר יעקב?

1.

גור אריה: בודאי יוסף שמע זאת מאביו, שאם לא כן- מנין לו?!

8)

למה הגאולה באה דוקא בלשון "פקוד פקדתי"?

1.

גור אריה: מילת "פקוד" משמשת לטובה ולרעה, וכך נגאלו- במידה הכוללת טוב לראויים ורע לעוברי רצונו. 1

2.

גור אריה: מילת "פקד" רומזת לכל צרותיהם על ידי האותיות הנעלמות 2 שלה- א' מ-פ"א רומז לשנתם האחרונה במצרים ששחטו בניהם, ו"ף מ-קו"ף רומז ל-86 שנה שמררו את חייהם, ו-ל"ת מ-דל"ת רומז ל-430 שנה שהיו גרים. 3

3.

גור אריה: ה' ברא את העולם ב-22 אותיות, והאותיות הכפולות (מנצפ"ך) הן גדולות יותר [בערכן המספרי] משאר האותיות, והן מעל שאר האותיות ולכן הם באות בסוף מילה. משום כך הגאולות באו באותיות הללו. 4


1

במהר"ל, גבורות ה' (פכ"ו עמ' קח) הוסיף שלמשל בראִיה- אפשר לראות לטובה או לרעה אבל הראיה עצמה היא אחת וכן בשאר דברים, לעומת זאת פקידה לטובה ורעה הן שני דברים שונים. עיי"ש.

2

הכוונה למילוי של האותיות, כגון האות 'פא'- ה-א' היא האות הנעלמת.

3

והוסיף המהר"ל בגבורות ה' (פכ"ה עמ' ק"ח) שיש כאן פקידה גלויה על מה שעשו מצרים בכלל, ופקידה נעלמת על כל פרט ממה שעשו להם.

4

וזה לשון המהר"ל בגבורות ה' (פכ"ו עמ' ק"ט ד"ה ובפרקי): 'ואלו ה' אותיות...חקק בהם הגאולה של עולם', ועיי"ש שהוסיף לבאר למה גדולה מעלתן של האותיות הפשוטות והסתומות, ולמה יש דוקא חמש אותיות שבהן הגאולה.

9)

למה כפל הכתוב "פקוד יפקוד"?

1.

גור אריה: הכתוב בא ללמד שהייתה פקידה כפולה- טובה לישראל ורעה למצרים. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פ"ל עמ' קטז ד"ה והנה): הגאולה התחלקה לשתים (-אחרי בקשת משה הכביד פרעה את העבודה ומשה נכסה מעיניהם ל-6 חודשים) ולכן הפקידה כפולה.


1

ובמהר"ל בגבורות ה' (פכ"ו עמ' ק"ח) הוסיף שזה בא ללמד שישראל נגאלו במידה העליונה הכוללת פקידה לטובה ופקידה לרעה. (עי' בשאלה הקודמת.)

10)

רש"י: נקרה...לשון מקרה: אצל בלעם כתוב שלשון "ויקר" הוא לשון קרי וטומאה?

1.

גור אריה: הכוונה שה' נקרה עלינו בטומאה כי הארץ מלאה גילולים, ולכן עלינו ללכת למדבר.

2.

גור אריה: אצל בלעם ה' הוא המדבר, ויש לדרוש שזה לשון טומאה מכך שלא נאמר בלשון חיבה, אבל כאן אלו דברי ישראל ולא ראוי להם לומר לשון חיבה על עצמם.

3.

גור אריה: ראוי להתגלות לנביא בקריאה של חיבה, ולכן דרשו את לשון "ויקר" לגנאי, אבל כאן שייך לשון "נקרה" כי זה באמת היה במקרה. 1


1

כי הם באמת לא התנבאו באופן קבוע.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars