hebrew
1)

Why was Yocheved no longer able to hide Moshe?

1.

Rashi and Targum Yonasan: Refer to 2:2:1:3*.

2.

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim, Moshav Zekenim: Also the Mitzriyim knew that a baby can be born in six months and a day 1 ! Rather, they did not know that she was three months pregnant when he remarried her. 2

3.

Rosh, citing a Midrash: That day was Sivan 6, on which the Torah will later be given amidst great publicity.


1

Why should they be concerned for birth after six months and a day, which is rare, and not that she was pregnant when he remarried her? Why should they assume that she was not pregnant? (PF)

2

Pardes Yosef (Shmos 3): Targum Yonason (Bamidbar 26:11) supports Rashi. Elitzafan fathered Eldad and Meidad from Yocheved after Amram divorced her, before she bore Moshe. If so, she was not pregnant with Moshe when Amram remarried her. (Perhaps not everyone accepted Amram's decree not to have children, or Elitzafan and Yocheved were an exception, for they knew through Ru'ach ha'Kodesh that they would conceive prophets. - PF)

2)

No'ach overlaid his boat with pitch, both on the inside and on the outside. Why did Yocheved use clay and pitch?

1.

Rashi #1: She used clay on the inside, so the Tzadik Moshe should not be subject to the repugnant smell of pitch.

2.

Rashi #2 (in No'ach 1 ): Because, as opposed to No'ach's boat, which had to withstand the turbulence of the flood, the waters of the Nile were calm - in which case, strengthening the inside with pitch was unnecessary.

3.

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim: She used clay on the outside, so it will look like reeds of the riverbank, which get dirty from the mud. Pitch is black. If it were on the outside, it would be recognized that this is a man-made ark.

3)

And why did she opt to place it specifically among the reeds beside the river?

1.

Seforno: She hid the casket among the reeds from view of passers-by - specifically among the reeds, so as to fulfill Pharaoh's decree (of casting the savior into the river), which could now be cancelled.

2.

Rashbam: She hid among the reeds, from the view of passers-by, but not from the view of people bathing in the river. 1


1

Which explains why Pharaoh's daughter spotted, but not her maidservants (Rashbam).

4)

רש"י: והם בדקו אחריה: בגמ' כתוב שגילו את התינוקות על ידי שתינוק מצרי גרם לתינוק היהודי להשמיע קול, וצריך עיון האם רק כך יכלו לגלות את התינוקות המוחבאים?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ותצפנהו): דבר שניתן לגילוי איננו נכנס בגדר סוד, ולכן הצליחו לגלות את התינוקות גם בלי להביא תינוקות מצריים.

5)

למה מילת "הַצְּפִינוֹ" דגושה שלא כדרכה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ולא): ללמדינו שטרחה הרבה להצפינו, ולא הצליחה.

6)

בחמר ובזפת: רש"י בבראשית (ו,יד) פירש למה היא לא שמה חמר גם בפנים- "שהיו המים תשים...ועוד כדי שלא יריח אותו צדיק ריח רע של זפת", משמע שלפירוש השני היה צורך בזפת מבפנים, והיא לא עשה כך בגלל ריח הזפת, ובודאי שאין לומר כך?

1.

גור אריה (בראשית 6:14): אמו בודאי רצתה לעשות לו שמירה יתירה (שאם לא כן- למה צריך לכתוב שזיפתה, פשיטא שעשתה כך?!) ולכן שמה חומר מבפנים, ולפירוש הראשון לא היה צורך בזפת מבפנים אפי' לשמירה יתירה, אבל לפירוש השני ראוי היה לזפת מבפנים בשביל שמירה יתירה, אלא שנמנעה מכך כדי שלא יריח ריח רע.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars