hebrew
1)

What does the Torah mean when it writes that "she saw that he was good"? Aren't all babies good in the eyes of their mothers?

1.

Rashi and Ramban: When Moshe was born, the house was filled with light. 1 Consequently, she understood that Hashem would perform a miracle to save him (Ramban). 2

2.

Da'as Zekenim: She saw that he was beautiful. 3

3.

Rashbam, Hadar Zekenim and Targum Yonasan: What the Torah means is that Yocheved hid 4 him for three months when she saw that he was a healthy baby (and not a stillborn). 5


1

And the Torah writes in Bereishis (1:4) "And Hashem saw that the light was good" (Sifsei Chachamim).

2

That is why she initially hid him in the house, and when nothing happened and they came to search, she devised other means of hiding him. Moreover it followed Miri'am's prophecy that her mother would give birth to a baby who would save Yisrael and explains why she stood by the river bank to see what would happen (Ramban).

3

Seforno: Physical beauty is a mark of perfection of character, so she realized that Hashem must have prepared for him a special destiny.

4

This was because he was born after six months - thereby enabling her to hide him for three months, from the Egyptians who came to inspect nine months after his parents marriage (Rashbam), as Rashi explains in the next Pasuk. (He was born six months after they remarried, but she was unsure if conception occurred that day, so she was concerned lest he is stillborn - PF.)

5

Moshav Zekenim: Moshe was born on Shabbos. If he was stillborn, she could not do Melachah on Shabbos needed for his life.

2)

What are the implications of "mi'Sham"?

1.

Rashi: It implies that the Kohen takes the Kometz where the owner stands, i.e. it is Kosher anywhere in the Azarah, even in the 11 Amos where Yisraelim normally go.

3)

What is meant by "Melo Kumtzo"?

1.

Rashi and Rashbam: "Melo Kumtzo 1 " comprises exactly what fits into the Kohen's palm - inside the three middle fingers (of his right hand, when they are closed over his palm), no less and no more. 2


1

Riva: Rashi said that Kumtzo is a Hebrew word, for in Arameic, it is a cavity. Moshav Zekenim citing the Rosh - in Arameic, it is a Kli.

2

As the Torah indicates in Tzav, 6,8. Any flour that protrudes, the Kohen must remove, using his thumb and little finger (Rashi).

4)

What does is the meaning of "al Kol Levonasah"?

1.

Rashi: This means that the Kometz must be full excluding the Levonah.

5)

What can we learn from "Melo Kumtzo" mi'Saltah u'mi'Shamnah"?

1.

Rashi: This implies that the Kometz may contain only the flour and the oil, and that if it contains even one grain of salt or Levonah, it is Pasul.

6)

Why does the Torah juxtapose "Levnosah" to "v'Hiktir"?

1.

Rashi: To teach us that the Levonah too, is burned on the Mizbe'ach.

7)

Why does the Torah refer to the Kemitzah as "Azkarasah"?

1.

Rashi: Because it is via the Kometz that the owner is remembered for the good and is favored by Hashem.

8)

Rashi writes that from Kemitzah and onwards is incumbent upon the Kohanim. Hagashah and Tenufah are before Kemitzah, and they require Kehunah!

1.

Ramban, Moshav Zekenim citing the Rosh; Chazal refer only to the Avodos mentioned in the current Pesukim (pouring the oil, placing the Levonah, bringing it to the Kohen and performing the Kemitzah), and Hagashah is not mentioned here.

2.

Moshav Zekenim: Hagashah and Tenufah are not essential for Kaparah. (The rule applies only to what is Me'akev Kaparah.)

9)

רש"י: נתמלא הבית כולו אורה: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: לפשוטו קשה למה הטמינה אותו רק בגלל שראתה "כי טוב הוא", והרי כל אדם חס על בנו? אלא שמחמת הסכנה היא לא הייתה מסתירה אותו, ורק משום שנתמלא הבית אורה הבינה שה' איתו להצילו.

10)

רש"י: נתמלא הבית כולו אורה: מה משמעות הדבר? וכיצד זה רמוז במילה טוב?

1.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב הצדק פ"א עמ' קל"ו ד"ה ואמר ר"א): האור נקרא טוב והצדיק נקרא טוב, כי דבר גשמי הוא עכור, ואילו האור והצדיק נבדלים מהגשמיות.

2.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ג מי"ד עמ' קמ"ג ד"ה והנה, ואילך): האדם נברא בצלם אלוקים וזהו האור והזיו של האדם, וזהו אור נבדל- שאיננו גשמי, והאור הוא המציאות לעומת החושך שהוא העדר.

3.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ד עמ' פ"ב ד"ה יבא, מנחות דף נג ב): הנבדל מהחומר נקרא 'טוב' 1 , וזו מדרגת משה שהיה מתנבא באספקלריה המאירה 2 , ולכן הוא הראוי לקבל את התורה שנקראת 'טוב' כי אין בה בחינה חומרית כלל. 3


1

כפי שמוסיף המהר"ל שההעדר והחסרון דבק בחומר, והכוונה לכאורה לדברי הרמב"ן (בראשית 1:4) ש"וירא אלוקים כי טוב" פרושו שזה דבר הראוי לקיום, ומובן לפי"ז שהנבדל מהחומר שאין בו חסרון והעדר נקרא 'טוב'.

2

עי' לקמ' שמות 2:10:6:1 ששמו של משה מורה על כך שהוא נמשה ונבדל מהחומר.

3

ע"ע כעין זה במהר"ל בתפארת ישראל סוף פי"ב.

11)

בגמ' נחלקו בפרוש כי טוב- שמו טוב, וי"א ששמו טוביה, וי"א שהוא הגון לנבואה, וי"א שנולד מהול, וי"א שנתמלא הבית אור כשנולד. וצריך ביאור מה סבר כל אחד?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ח): א. טוב שמו- בלידתו הייתה מציאותו הטוב הגמור 1 . ב. טוביה שמו- היה דבק בו עניין אלוקי. ג. הגון לנבואה- בלידתו היה הגון ומוכן להתחבר אל השכינה. ד. נולד מהול- לכל התחתונים יש צירוף אל הרע, אבל משה נולד מהול כי הוא היה מסולק מהרע כאחד מהעליונים. 2 ה. נתמלא הבית אור- כי היה נבדל לגמרי מהגשמיות. 3

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ח): נולד מהול כי הוא חלק ה', ונתמלא הבית אור כי הוא התנבא בשם המיוחד ובאספקלריה המאירה. עיי"ש. [וע"ע במהר"ל בחידושי אגדות ח"ב עמ' נ"ב ד"ה ותרא, סוטה דף יב א].


1

המהר"ל בחידושי אגדות (ח"ב עמ' נ"ב ד"ה ותרא, סוטה דף יב א) הוסיף שהוא היה טוב מצד גופו.

2

והוסיף המהר"ל בחידושי אגדות שם שהמילה נעשית ביום השמיני כי השמיני הוא למעלה מהטבע שנברא ב-7 ימים, [כי מפאת החומר יש באדם גנות של ערלה, והברית היא למעלה מהסדר הטבעי,] ומשה נולד מהול כי בלידתו הוא היה בעל מדריגה בלתי טבעית.

3

ומבואר במהר"ל שם שכל דעה מוסיפה במעלת משה בהרחקה מן הגשמיות.

12)

מה משמעות הדבר שמשה רבינו נקרא 'טוב'?

1.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב האמת פ"א עמ' קצ"ח, ד"ה אמנם): משה נרמז בגמ' בשם 'רב טבות' (כלומר שהוא טוב (או 'רב טביומי' (מלשון 'טוב יום') כלומר שהוא טוב מיום בריאתו, וזה מורה על טוב גמור.

2.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב האמת פ"א עמ' קצ"ח, ד"ה אמנם): לדעה שמשה מכונה רב טביומי (מלשון טוב יום) הכוונה שהוא מאיר כיום שהרי הבית נתמלא אורה בלידתו, וזה מורה על מעלתו שקרנו פניו כשדיבר ה' עמו. עיי"ש.

13)

ותהר...ותלד: בגמ' כתוב שהיא הייתה מעוברת קודם שהחזיר אותה, וכתוב כאן "ותהר" כדי להקיש ללידה וללמדך שהלידה הייתה שלא בצער- כמו ההריון, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז, ד"ה ותהר): למדו מכאן שנשים צדקניות לא היו בפיתקה של חוה, כי קודם החטא נברא האדם לחיות שלא בצער, ובפרט בלדת משה שהוא עיקר מציאות העולם. 1

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז, ד"ה ותהר): העליונים שרויים שלא בצער ואילו התחתונים בצער כי הם מוטבעים בחומר, ולכן צדיקים שאינם נוטים אל החומר אינם בצער.


1

המהר"ל שם מוסיף שגם לצדיקים יש צער כדי לנקותם מן החטא, אבל כאן מדובר על צער שבא מחמת החומר.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars