hebrew
1)

Why did the shepherds chase away the daughters of Yisro, who were there first?

1.

Rashi: Because he was placed in Cherem for denouncing all forms of idolatry. 1

2.

Ramban: Everyday, the shepherds would fill the troughs with water and water their sheep first. 2 On that day, the women arrived first and had already filled the troughs when the shepherds arrived and drove them away and stole the water in the troughs.


1

Refer to 2:18:2:1.

2

Even if the daughters of Yisro would arrive first they would have to wait until the shepherds had finished (Ramban).

2)

Why did Moshe act differently here than he did in the two episodes cited earlier in the Parshah?

1.

Seforno: He killed the Egyptian because he was maltreating a fellow-Jew; he rebuked the two fighting men because they were both fellow-Jews. In this case, where neither party was Jewish, he acted to put right the injustice that had been done. 1


1

Refer to 2:1:1:2.

3)

In what way did Moshe save Yisro's daughters?

1.

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim: The shepherds had cast them into the water - "Hoshi'eni Elokim Ki Ba'u Mayim Ad Nafesh." 1 "V'Gam Dalo Dalah Lanu" - he also took us out of the water.

2.

Refer to 2:17:152:1.


1

Midrash Tanchuma (11) learns from this verse that Yoshi'an refers to saving from water.

4)

The shepherds chased the daughters. Why does it say "va'Ygarshum" (masculine)?

1.

Rosh, citing his father: The shepherds sealed the troughs of water with mud. va'Ygarshum refers to the water. The water rose for Moshe, for he descends from Yakov. The shepherds could not block the water, so they chased the daughters, and Moshe saved them like a warrior.

5)

ויגרשום: לכאורה היה צריך לומר בלשון נקבה- 'ויגרשון'?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ז ד"ה ולכהן): הרועים לא הציקו לבנות יתרו בגלל שדרך זכר למשול על נקבה אלא מפני הנידוי (ולכן כתוב בלשון זכר ללמדך שאפי' היה שולח יתרו זכרים היו הרועים מציקים להם).

6)

ויקם משה ויושיען: לכאורה "ויקם" מיותר, ודי היה לכתוב 'ויושיען משה'?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק כ' עמ' צ'): זהו המקור לדרשת חז"ל שמשה עמד עליהן בדין- כלומר הוא היה כדיין המתעורר בראותו עיוות, וזה מורה על שלימות נפש משה.

7)

ויושיען: למה הושיע אותן משה?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פי"א עמ' ל"ז ד"ה ודבר): מכאן רואים את יושרו של משה, ומשום כך ניתנה תורה על ידו. 1


1

עי' לעל שמות 2:11:2:1.

8)

ויושיען: תשועה נאמרת על צרה גדולה, ולכאורה כאן היה צריך לכתוב 'ויצילן'?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק כ' עמ' צ'): מכאן דרשו שהוא הושיען תשועה גדולה, ונחלקו האם רצו הרועים לגלות עריות והייתה זו תשועת הנפש, או שהשליכו אותן למים והייתה זו תשועת הגוף. 1


1

וא"ת שדרשה זו מקטינה את מעלת משה שהרי אם כך עשו הרועים הוא היה מוכרח להצילן? תירץ המהר"ל שם שחז"ל באו ללמד שהשתלשלות הגאולה לא יתכן שתבוא באופן מקרי- מפני שרצה משה להצילן, אלא בדרך של הכרח שהוא היה חייב להצילן.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars