hebrew
1)

What does "Kohen Midyan" mean?

1.

Rashi, Targum Onkelos and Targum Yonasan: It means the ruler of Midyan. 1

2.

Ramban: It means the priest of Midyan. 2


1

See also Rashi, Parshas Yisro, Shemos 19:6. According to the Aruch, Targum Yonasan's translation ('Oneis de'Midyan') means the donkey of Midyan, a derogatory title ascribed to him because he was a priest to Avodah Zarah (Peirush Yonasan).

2

Ramban: The Pasuk does not mention his name here, because 'the priest of Midyan was the title by which he was known. See also Ba'al ha'Turim.

2)

Who was the Kohen of Midyan?

1.

Ramban, Rashbam and Targum Yonasan: Yisro, also known as Yeser 1 and Chovav. 2


1

The dual names Yisro and Yeser, is comparable to the dual names Eliyahu and Eliyah (Ramban).

2

Refer also, to 18:1:2:1 & 2.

3)

רש"י: רב שבהן: למה רש"י לא פירש 'כומר' לעבודה זרה?

1.

גור אריה: הוא כבר פירש מעבודה זרה ואין לקרוא לו כומר, אבל הוא עדין נקרא כהן- רב שבהם, כי מעלין בחשיבות ואין מורידין.

4)

רש"י: רב שבהן: הקב"ה שונא עבודה זרה, ולמה זה המקום שבו ניצל משה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ז ד"ה ולכהן): מכאן למדו חז"ל שיתרו פרש מעבודה זרה לפני שבא משה.

5)

רש"י: ופירש לו מעבודה זרה: כתוב במדרש שיתרו עבד כל ע"ז שבעולם, וצריך ביאור למה כך היה, ומה זה בא ללמדנו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' צ): כל עובדי ע"ז עובדים לכח פרטי, ואילו יתרו היה מוכן לעבוד כח קדוש הכולל הכל, ולכן לבסוף הוא התגייר. 1


1

נראה לפרש שע"ז במהותה היא פולחן לאחד מהכוחות הקיימים בבריאה (עי' ברמב"ם בריש הלכות עבודה זרה) ואילו אמונת ישראל היא אמונת היחוד- עבודה לבעל הכוחות כולם. ע"ע במהר"ל בחידושי אגדות (ח"א עמ' לו, ד"ה אותו, שבת נו ב) למה עשה ירבעם שני עגלים לעבודה זרה.

6)

רש"י: ונידוהו מאצלם: מנין למדו זאת?

1.

גור אריה: מוכח בפסוקים שהרועים הציקו לבנות יתרו באופן קבוע, וקשה כיצד עשו כך לכהן מדין? אלא שהוא פירש מעבודה זרה.

2.

גור אריה: מדוע כהן מדיו שולח את הצאן עם בנותיו ולא עם רועים? אלא שפירש מעבודה זרה ונידוהו.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ז ד"ה ולכהן): קשה למה כתוב בפסוק הבא "ויגרשום" ולא 'ויגרשון'? אלא שהרועים לא הציקו לבנות יתרו בגלל שדרך זכר למשול על נקבה אלא מפני הנידוי (ולכן כתוב בלשון זכר ללמדך שאפי' היה שולח יתרו זכרים היו הרועים מציקים להם).

7)

לשם מה מספרת התורה כמה בנות היו ליתרו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק י"ט עמ' פ"ט ד"ה ולכהן): למדנו מכאן את מעלתה של ציפורה כי השביעי הוא קודש בימים, בחודשים ובשנים.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars