hebrew
1)

What is the meaning of the word "Minchah"?

1.

Rashbam: It means a gift. 1


1

The Rashbam's proof from Shemos 32:34 is unclear.

2)

Why does the Torah insert "Nefesh" specifically by a Minchah?

1.

Rashi: Because it is generally a poor man who donates a Minchah, and Hakadosh-Baruch-Hu considers it as if he gave Him his Soul.

3)

Why is this Minchah called 'Minchas Soles'?

1.

Rashi: Because, unlike the other kinds of Minchah, from which the Kemitzah is preformed after they have been baked (and broken up into pieces), the Kemitzah is performed whilst it is still flour.

4)

Seeing as the Torah lists five kinds of Minchah, why does it write "Soles Yih'yeh Korbano"?

1.

Rashi: To teach us that someone who declares S'tam 'Harei alai Minchah', must bring a Minchas Soles.

5)

What is the definition of "Soles"?

1.

Rashi and Targum Yonasan: It means (fine flour) 1 that is made from wheat. 2


1

As opposed to Kemach, which is poor-quality flour or flour-dust.

2

As the Torah writes in Shemos 29:2.

6)

What is the minimum Shi'ur of a Minchah?

1.

Rashi: The minimum Shi'ur Minchah is one Isaron (the volume of 43.2 eggs). 1


1

As the Torah writes in Vayikra 14:21.

7)

It could have said 'v'Yatzak (or v'Nasan) Aleha Shemen u'Levonah. Why does it say "v'Nasan Aleha Levonah"?

1.

Rashi: This is like a Ribuy after a Ribuy; the second comes to exclude. Consequently, one puts oil over the entire Minchah, but places the frankincense only on one side.

2.

Moshav Zekenim: After putting oil and mixing it with the flour, he puts more oil, for the Mitzvah of Yetzikah.

8)

What is the reason for the difference between the Shemen and the Levonah?

1.

Rashi: The reason for this is because, whereas the Shemen is mixed together with the Minchah and is included in the Kemitzah, 1 but the Levonah is not. 2


1

As the Torah writes in Vayikra 2:2 (Rashi).

2

As indicated there (Rashi).

9)

What can we learn from the fact the Torah does not mention "ha'Kohanim" in connection with the Yetzikah?

1.

Rashi Ramban: This implies that a Zar is eligible to perform the Yetzikah and the Belilah. 1


1

Which precedes Yetzikah (See Sifsei Chachamim).

10)

Rashi writes that one who vows a Stam Minchah must bring Soles, for it is the first. This is like R. Yehudah, and unlike Chachamim! And what is R. Yehudah's reason?

1.

Rashi (from Menachos 104b): It is because it is the first 1 [Minchah in the Torah].

2.

Moshav Zekenim (from Menachos 105a): It is because it has no accompanying name.


1

Moshav Zekenim: This is not the real reason. It is a mere Asmachta.

11)

Rashi writes that a Zar may do Yetzikah and Belilah. Menachos 18b lists these among Avodos of Kehunah!

1.

Moshav Zekenim (from Menachos 18b): A Yisrael's Minchah needs Kemitzah. Only after Kemitzah, Kohanim must do the Avodah. Minchas Kohanim does not require Kemitzah, so Kohanim must do the Avodah from the beginning.

12)

רש"י: פרוש היה ממנה: אולי עכשיו הוא נשא אותה לראשונה?

1.

גור אריה: אהרון ומרים נולדו לפני משה.

13)

רש"י: וילך, שהלך בעצת בתו: בגמ' כתוב שמרים התנבאה על לידת משה, וקשה למה מרים התנבאה על כך ולא אהרון?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): משה ואהרון הם הגואלים 1 , ותמיד נביא מתנבא על אחר ולא על עצמו.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): אהרון עוד לא היה בן 3 ועוד לא היה ראוי להכיר את בוראו. 2


1

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פנ"ד) שמשה אהרון הם הגואלים ולכל אחד תפקיד משלו, ואילו חלקה של מרים הוא התשוקה שישראל משתוקקים אל הגאולה, עיי"ש.

2

לכאורה המקור לדבריו ממה שאמרו בנדרים (לב א) 'בן 3 הכיר אברהם את בוראו'. אמנם יש להעיר שברמב"ם (תחילת הל' עבודה זרה) כתוב שכשנגמל אברהם התחיל לחפש את הבורא, ופירשו שמקורו מהגמ' הנ"ל, הרי שלדעת הרמב"ם אברהם הכיר את בוראו כשנגמל- כשיצא משנתו השניה ונכנס לשלישית, ולדבריו לכאורה היה אהרון ראוי להכיר את בוראו.

14)

רש"י: ועשה בה לקוחין שניים: אם כך, למה כתוב "ויקח" ולא 'ויחזיר'?

1.

גור אריה: בגמ' כתוב שהוא הושיבה באפריון ואהרון ומרים רקדו לפניהם, ודרשו זאת ממה שכתוב "ויקח" ולא 'ויחזיר'.

15)

רש"י: ועשה בה לקוחין שניים: בגמ' דרשו שעשה לה אפריון והיו אהרון ומרים מרקדים לפניהם, וצריך ביאור מה בא להשמיענו בכך?

1.

גור אריה: עמרם עשה כך כדי לפרסם את הדבר וילמדו ממנו אחרים.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): נשמתו הקדושה של משה נאצלה מהמעלה הרמה שהיא חידוש העולם שמשם מתחדש הכל, ולכן חזרה יוכבד לנעוריה ועמרם עשה בה ליקוחין כבנערה.

16)

רש"י: נהפכה להיות נערה: למה חזרה להיות נערה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): נשמתו הקדושה של משה נאצלה מהמעלה הרמה שהיא חידוש העולם שמשם מתחדש הכל, ולכן חזרה יוכבד לנעוריה.

17)

רש"י: ובת מאה שלושים שנה היתה: למה לא נזכר הנס הזה בתורה כשם שנזכר הנס של שרה?

1.

גור אריה: לא רק יוכבד אלא כל נשות ישראל הולידו אז שלא בדרך הטבע.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פט"ז, עמ' ע"ו, ד"ה ובבראשית רבה): התורה לא מספרת דברי חידושים אלא את מה שראוי להכתב מצד עצמו, והטעם שהנס של שרה נכתב, כי התורה היא סדר העולם ובה נברא העולם 1 ולכן התורה מאריכה בדברים שהם עיקר ויסוד העולם, והאבות הם שורש האומה שהם עיקר העולם (ולכן התורה מאריכה בניסים שנעשו לאבות ומעלימה ניסים שנעשו לבנים). 2


1

התורה איננה רק סדר האדם להורות לו את האסור והמותר, אלא היא גם סדר העולם בכללו, שהרי הקב"ה היה מביט בתורה ובורא את העולם, עי' במהר"ל בנתיבות עולם, תחילת נתיב התורה.

2

וע"ע בגור אריה בבראשית (32:4) שבענין זה גדולה מעלת האבות והשבטים ממעלת משה רבינו.

18)

רש"י: שנולדה בבואה למצרים: בודאי לא מקרה היה שנולדה דוקא אז, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

עי' מה שנכתב בזה לעיל שמות 1:5:3:2.

19)

רש"י: וקורא אותה בת לוי: כיצד משמע מכאן שחזרה לנערותה?

1.

גור אריה: היא נקראת 'בת לוי' בלא שמה, משמע שהיא הייתה כנערה שברשות אביה. 1


1

והוסיף המהר"ל בגבורות ה' (פט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית) שאלמלא חזרה לנערותה היה צריך לקרוא לה 'אשה והיא בת לוי'.

20)

למה לא נזכרו שמותיהם של עמרם ויוכבד?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית): משה איננו אדם פרטי- חלק מהכלל, אלא אדם נבדל, ולכן אין לייחס אותו לאנשים פרטיים.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית): הפרט הוא מצד החומר, ומשה שהיה נבדל מהחומר- לא נולד מסיבה פרטית- חומרית.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז): כל בן שנולד תלוי באביו ובאמו, אבל משה היה מוכן לגאולה מימי בראשית, ולכן הוא לא תלוי באביו ואמו.

21)

למה נזכר כאן שהאיש היה "מבית לוי"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז): להודיעך שהגואל ראוי לצאת רק משבט לוי מפני קדושתו- כפי שגם בזמן השיעבוד, שבט לוי לא השתעבדו. 1


1

וכפי שביאר המהר"ל שם שהשיעבוד ראוי רק לחומר, ולכן כשיצאו ישראל לחירות, השתעבדו להם המצרים החומריים. ופרוש הדברים לכאורה שהצורה משעבדת את החומר ומושלת בו כדגומת הברזל שהצורה הניתנת בו קובעת את יעודו- כך כל צורה מושלת בחומר ומוציאה אותו אל הפועל.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars