hebrew
1)

Who are the Ish mi'Beis Levi and the bas Levi mentioned here?

1.

Rashi, Ramban #1 and Targum Yonasan: It was Amram (the son of K'has) who took back Yocheved (his aunt) after divorcing her on account of Pharaoh's decree. 1

2.

Rashbam and Ramban #2: It refers to Amram and Yocheved, though the marriage took place many years earlier. 2


1

He made a big Simchah (in the knowledge that this was the opening stage of the Ge'ulah), placing Yocheved on a sedan-chair (Targum Yonasan), whilst Aharon and Miriam danced in front of her. Even though Aharon was only three, Hashem imbued him with Simchah, or Miriam taught him (Ramban). Moshav Zekenim - even though the Mitzriyim would hear, he remarried her with great publicity, so that also others would remarry.

2

Before Pharaoh's current decree, as did the birth of Aharon and Miriam, which the Torah does not mention because nothing of importance took place when they were born (Ramban).

2)

Why does the Torah not mention their names?

1.

Ramban: Because then it would have had to mention their Yichus (the names of their fathers and grandfathers), and the Torah is currently interested in brevity, until it has recorded the birth of the savior (Moshe). 1


1

It does however, fill in all the details, as well as those of the other (older) tribes in Parshas Va'era, Bereishis 6:14- 25 (Ramban).

3)

Where did Amram go?

1.

Rashi and Ramban #1: He went after the advice of his six-year old daughter Miriam, 1 who told him that his decree was worse than Pharaoh's, since Pharaoh decreed only on the boys, whereas, by divorcing his wife, he was now decreeing also on the girls.

2.

Ramban #2: He 'went' and contravened the decree of Pharaoh, and took a wife in order to have children. 2


1

Who also prophesied that a son would be born to him who would save Yisrael (Rashi Beshalach, Shemos 15:20).

2

The word "Vayeilech' is commonly used to denote that someone has done something new, (Ramban, who refers to Vayishlach, Bereishis 35:37 and Vayeishev, Bereishis 37:27, and to a number of other places).

4)

What caused Amram to change his mind and take Yocheved back?

1.

Rashi and Ramban: Miriam convinced him to change his mind. 1


1

Refer to 2:1:3:1.

5)

Rashi writes that she was a hundred and thirty years old (seeing as she was born as the family entered Egypt, they were two hundred and ten years in Egypt and Moshe was eighty when they left. Why does the Pasuk call her "Bas Levi" (which connotes a young girl)?

1.

Rashi: Because after Amram remarried her, a miracle occurred and she regained her youth. 1

2.

Rashbam: She was Levi's daughter.


1

Moshav Zekenim: Why don't we say that she regained her youth when she gave birth to Aharon at the age of 127? She regained her youth in the merit of remarrying [publicly, even though the Mitzriyim would hear], which caused others to do so.

6)

רש"י: פרוש היה ממנה: אולי עכשיו הוא נשא אותה לראשונה?

1.

גור אריה: אהרון ומרים נולדו לפני משה.

7)

רש"י: וילך, שהלך בעצת בתו: בגמ' כתוב שמרים התנבאה על לידת משה, וקשה למה מרים התנבאה על כך ולא אהרון?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): משה ואהרון הם הגואלים 1 , ותמיד נביא מתנבא על אחר ולא על עצמו.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): אהרון עוד לא היה בן 3 ועוד לא היה ראוי להכיר את בוראו. 2


1

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פנ"ד) שמשה אהרון הם הגואלים ולכל אחד תפקיד משלו, ואילו חלקה של מרים הוא התשוקה שישראל משתוקקים אל הגאולה, עיי"ש.

2

לכאורה המקור לדבריו ממה שאמרו בנדרים (לב א) 'בן 3 הכיר אברהם את בוראו'. אמנם יש להעיר שברמב"ם (תחילת הל' עבודה זרה) כתוב שכשנגמל אברהם התחיל לחפש את הבורא, ופירשו שמקורו מהגמ' הנ"ל, הרי שלדעת הרמב"ם אברהם הכיר את בוראו כשנגמל- כשיצא משנתו השניה ונכנס לשלישית, ולדבריו לכאורה היה אהרון ראוי להכיר את בוראו.

8)

רש"י: ועשה בה לקוחין שניים: אם כך, למה כתוב "ויקח" ולא 'ויחזיר'?

1.

גור אריה: בגמ' כתוב שהוא הושיבה באפריון ואהרון ומרים רקדו לפניהם, ודרשו זאת ממה שכתוב "ויקח" ולא 'ויחזיר'.

9)

רש"י: ועשה בה לקוחין שניים: בגמ' דרשו שעשה לה אפריון והיו אהרון ומרים מרקדים לפניהם, וצריך ביאור מה בא להשמיענו בכך?

1.

גור אריה: עמרם עשה כך כדי לפרסם את הדבר וילמדו ממנו אחרים.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): נשמתו הקדושה של משה נאצלה מהמעלה הרמה שהיא חידוש העולם שמשם מתחדש הכל, ולכן חזרה יוכבד לנעוריה ועמרם עשה בה ליקוחין כבנערה.

10)

רש"י: נהפכה להיות נערה: למה חזרה להיות נערה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ה): נשמתו הקדושה של משה נאצלה מהמעלה הרמה שהיא חידוש העולם שמשם מתחדש הכל, ולכן חזרה יוכבד לנעוריה.

11)

רש"י: ובת מאה שלושים שנה היתה: למה לא נזכר הנס הזה בתורה כשם שנזכר הנס של שרה?

1.

גור אריה: לא רק יוכבד אלא כל נשות ישראל הולידו אז שלא בדרך הטבע.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פט"ז, עמ' ע"ו, ד"ה ובבראשית רבה): התורה לא מספרת דברי חידושים אלא את מה שראוי להכתב מצד עצמו, והטעם שהנס של שרה נכתב, כי התורה היא סדר העולם ובה נברא העולם 1 ולכן התורה מאריכה בדברים שהם עיקר ויסוד העולם, והאבות הם שורש האומה שהם עיקר העולם (ולכן התורה מאריכה בניסים שנעשו לאבות ומעלימה ניסים שנעשו לבנים). 2


1

התורה איננה רק סדר האדם להורות לו את האסור והמותר, אלא היא גם סדר העולם בכללו, שהרי הקב"ה היה מביט בתורה ובורא את העולם, עי' במהר"ל בנתיבות עולם, תחילת נתיב התורה.

2

וע"ע בגור אריה בבראשית (32:4) שבענין זה גדולה מעלת האבות והשבטים ממעלת משה רבינו.

12)

רש"י: שנולדה בבואה למצרים: בודאי לא מקרה היה שנולדה דוקא אז, וצריך ביאור מה טעם הדבר?

1.

עי' מה שנכתב בזה לעיל שמות 1:5:3:2.

13)

רש"י: וקורא אותה בת לוי: כיצד משמע מכאן שחזרה לנערותה?

1.

גור אריה: היא נקראת 'בת לוי' בלא שמה, משמע שהיא הייתה כנערה שברשות אביה. 1


1

והוסיף המהר"ל בגבורות ה' (פט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית) שאלמלא חזרה לנערותה היה צריך לקרוא לה 'אשה והיא בת לוי'.

14)

למה לא נזכרו שמותיהם של עמרם ויוכבד?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית): משה איננו אדם פרטי- חלק מהכלל, אלא אדם נבדל, ולכן אין לייחס אותו לאנשים פרטיים.

2.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ו ד"ה ובבראשית): הפרט הוא מצד החומר, ומשה שהיה נבדל מהחומר- לא נולד מסיבה פרטית- חומרית.

3.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז): כל בן שנולד תלוי באביו ובאמו, אבל משה היה מוכן לגאולה מימי בראשית, ולכן הוא לא תלוי באביו ואמו.

15)

למה נזכר כאן שהאיש היה "מבית לוי"?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פרק ט"ז עמ' ע"ז): להודיעך שהגואל ראוי לצאת רק משבט לוי מפני קדושתו- כפי שגם בזמן השיעבוד, שבט לוי לא השתעבדו. 1


1

וכפי שביאר המהר"ל שם שהשיעבוד ראוי רק לחומר, ולכן כשיצאו ישראל לחירות, השתעבדו להם המצרים החומריים. ופרוש הדברים לכאורה שהצורה משעבדת את החומר ומושלת בו כדגומת הברזל שהצורה הניתנת בו קובעת את יעודו- כך כל צורה מושלת בחומר ומוציאה אותו אל הפועל.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars