hebrew
1)

How often did the Kohanim need to ignite the fire on the Mizbe'ach?

1.

Rashi (Yoma, 27b): Every morning, prior to the Tamid shel Shachar, 1 they arranged the Ma'arachah and ignited the fire.


1

In fulfillment of the Pasuk (7:5) "veha'Eish al ha'Mizbe'ach Tukad bo Lo Sichbeh" (Rashi, Ibid).

2)

Seeing as fire descended from Heaven to burn the Korbanos, why did the Kohanim need to light a fire on the Mizbe'ach at all?

1.

Rashi: Despite the fact that fire descended from Heaven to burn the Korbanos, 1 it is nevertheless a Mitzvah on the Kohanim to participate in the burning process.


1

See Sifsei Chachamim.

3)

Why does the Torah say "[Bnei Aharon] ha'Kohen"? It should say "ha'Kohanim"!

1.

Rashi: To teach us that Aharon may serve only when he wears his [eight] garments. The next verse says Bnei Aharon ha'Kohanim to teach that his sons may serve only if they are wearing their [four] Begadim. 1

2.

Moshav Zekenim: Not everyone knows how to light the fire. The singular teaches that we need someone special, with this skill. (Refer to 1:7:3:1*.)


1

How can we explain why it repeats "Bnei Aharon ha'Kohen" in Yehoshua 21:4,13? (PF)

4)

Rashi writes that that even though fire descends from Heaven, it is a Mitzvah for a Hedyot to bring fire. If so, Nadav and Avihu did properly! Why were they punished?

1.

Refer to 10:1:1:1-5.

2.

Moshav Zekenim: They were Kohanim Gedolim. 1


1

They were not full Kohanim Gedolim who must serve with eight garments. And Rather, [after Aharon] they were the most esteemed; they should have let Elazar or Isamar, who were Hedyotim (less esteemed), bring it. (PF)

5)

למה ישראל התרבו רק אחרי שמתו כל ה-70 נפש?

1.

מהר"ל (גבורות ה' תחילת פי"ב): רק דבר חסר משתוקק להגיע לשלמותו, ולכן ה-70 נפש שהיו מנויים ומוגבלים בשיעור [והיו מנין שלם] לא פרו ורבו.

6)

רש"י: ששה בכרס אחד: למה לא פירשו "וישרצו" כפשוטו- על השריצה וההליכה בארץ?

1.

גור אריה: במקומות אחרים נאמר 'שירצו' על השריצה וההליכה בארץ, אבל כאן מדובר על ההולדה, ולכן דרשו שילדו כמו שרצים.

2.

גור אריה: היה צריך לסמוך "וירבו" ל"פרו", ומכיוון שהפסיק ב"וישרצו" למדנו שפרו כמו שרצים, וממילא "וירבו ויעצמו" בא לתוספת.

7)

רש"י: ששה בכרס אחד: מנין שדוקא ששה?

1.

גור אריה: כך דרשו מהפסוק- א. פרו. ב. וישרצו. ג. וירבו. ד. ויעצמו. ה. במאוד. ו. מאוד.

8)

רש"י: ששה בכרס אחד: למה דוקא מספר זה?

1.

גור אריה: 7 חדרים ברחם, בשלושת הימניים יהיה הולד זכר, בשלושת השמאליים תהיה נקבה, ובאמצעי טמטום או אנדרוגינוס. לכן התעברו כמספר החדרים- חוץ מהאמצעי כי אנדרוגינוס זה קללה.

2.

גור אריה: היו משעבדים אותם שישה ימים (ובשבת נחו אחרי שמשה ביקש זאת) וכנגד זה התברכו בשישה בכרס אחד.

3.

גור אריה: ישראל התרבו כדי להגיע ל-60 ריבוא, וכל פרט הייתה יולדת 6 כנגד הכלל שהם 60 ריבוא. 1

4.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ולמאן): לדעה זו התרבו בזכות יעקב שהתברך ב"ופרצת" ל-4 רוחות, ובברכת טל השמים מלמעלה ושמני הארץ מלמטה.


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סה ד"ה אמנם) שהמספר של ישראל הוא 6 כי ישראל הם אומה יחידית והיחיד אינו חלק אלא שלם, והשלם יש בו את כל הצדדים [-4 רוחות, ולמעלה ולמטה].

9)

לסוברים שילדו 12 בכרס אחד, מנין דרשו זאת?

1.

לדעה זו דרשו כך- א. פרו-2. ב. וישרצו-2. ג. וירבו-2. ד. ויעצמו-2. ה. במאוד-2. ו. מאוד-2.

10)

לסוברים שילדו 12 בכרס אחד, מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: היו משעבדים אותם שישה ימים (ובשבת נחו אחרי שמשה ביקש זאת), ומכיוון שדרך לעבוד רק ביום והם עבדו כבר מקריאת הגבר, זכו על כל יום לשני ולדות. 1

2.

גור אריה: ישראל התרבו כדי להגיע ל-60 ריבוא, וכל פרט הייתה יולדת 6 זכרים ו6 נקבות כנגד הכלל שהם 60 ריבוא זכרים וכמספר הזה נקבות. 2

3.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ולמאן): לדעה זו התרבו כנגד י"ב שבטים.


1

המהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סה ד"ה ויש) הוסיף שילדו 6 זכרים ו-6 נקבות כי היום כנגד הזכר והלילה כנגד הנקבה.

2

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סה ד"ה אמנם) שהמספר של ישראל הוא 6 כי ישראל הם אומה יחידית והיחיד אינו חלק אלא שלם, והשלם יש בו את כל הצדדים [-4 רוחות, ולמעלה ולמטה].

11)

לסוברים שילדו 60 בכרס אחד, מה טעם הדבר?

1.

גור אריה: ישראל התברכו כנגד העינוי, ומספר 10 הוא מספר של ריבוי, ולכן על כל יום של עינוי (מששת ימי העבודה בכל שבוע) זכו ל-10 בנים.

2.

גור אריה: ישראל התרבו כדי להגיע ל-60 ריבוא, וכל פרט הייתה יולדת 60 כנגד הכלל שהם 60 ריבוא. 1

3.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ולמאן): לדעה זו התרבו בזכות יצחק שהתברך בבנים כשהיה בן 60.


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סו) שהוסיף להסביר למה מספר 60 שייך לישראל.

12)

כיצד תלד אשה 60 בכרס אחד, והרי לולד לא יהיה צורת אדם?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ואולי): הכוונה שמצד כח התולדה היו ראויים ללדת 60, אבל בפועל ילדו פחות בגלל המניעה של המקום בכרס. 1


1

עיין שם עוד למה קראו לזה חכמים שילדו 60 בכרס אחד. ועיין עוד בעניין זה במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ד עמ' קכט ד"ה העיד, בכורות דף נז:).

13)

לסוברים שהתרבו כמו קנים, מה פרוש הדבר?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ולמאן): לדעה זו ישראל התרבו בלי גדר וגבול כי ברכתם באה מהמדרגה העליונה.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ולמאן): לדעה זו התרבו בזכות אברהם שנקרא אב המון גויים- לשון ריבוי.

14)

לסוברים שהתרבו כמו קנים, כיצד דרשו את הפסוק?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סז ד"ה ולמאן): "פרו"- שלא היה בהם עקר. "וישרצו"- הולידו הרבה. "וירבו"- היה ריבויים נמשך מעבר למה ששרצו בתחילה. "ויעצמו"- הריבוי לא הלך ונחלש אלא התעצם. וכל זה היה "במאוד מאוד".

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars