hebrew
1)

Seeing as Yosef was listed among the seventy who came down to Egypt, why does the Torah find it necessary to mention that Yosef was in Egypt?

1.

Rashi: It wants to point out his Tzidkus, in that despite the fact he was the same Yosef who tended to his father's sheep as the Yosef who lived for many years in (the depraved society of) Egypt, and that he even became 'king' there, yet he remained untainted.

2)

רש"י: והלא הוא ובניו היו בכלל שבעים... וכי לא היינו יודעים וכו': מה היה קשה לרש"י?

1.

גור אריה: היה קשה לרש"י שאם בא לומר שיוסף השלים את מנין ה-70, למה הזכירו רק את יוסף ולא את בניו? ואם תתרץ שזה דבר בפני עצמו ובא ללמדנו שיוסף היה במצרים, קשה שכבר ידענו זאת? [אלא להודיע צידקו].

3)

למה לא נמנו ה-70 נפש כמו שנמנו השבטים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' תחילת פי"ג): השבטים נמנו בפרט מפני חשיבותם, ואילו שאר ה-70 נפש נמנו רק בכללם.

4)

למה ירדו למצרים דוקא כשהיו ל-70 נפש?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נד ד"ה ועוד): 70 נפש של יעקב הם כנגד 70 אומות ולכן רק במספר הזה יש שיתוף והתנגדות בין ישראל לאומות. 1

2.

מהר"ל (גבורות ה', הלכות יין נסך עמ' שלג): אילו נולדה יוכבד קודם בואם למצרים- נמצא שהיה התחלה לישראל מבלי להיות גרים במצרים, ואילו נולדה יוכבד אחר בואם למצרים, נמצא שגלו קודם זמנם. 2


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' סוף פי"א) שהרחיב בעניין זה. ועיין שם (הלכות יין נסך עמ' שלג) ש-70 בגמטריא סוד, ולכן התחלת ישראל במספר 70 כמו האומות, כי הם דומים בחיצניותם אבל נבדלים בהתחלתם ובפנימיות שלהם.

2

עיין עוד במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קכו, ב"ב דף קכג א) שהוסיף בעניין זה.

5)

למה דוקא יוסף הוא שירד למצרים לפני אחיו?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"א עמ' סב): המצרים חומריים ויוסף היה קדוש ופרוש מגילוי עריות, ולכן הוא היה ראוי למלוך על המצרים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars