hebrew
1)

In what way did Pharaoh's new decree differ from the previous one?

1.

Targum Onkelos and Targum Yonasan: Until now, Pharaoh's instructions had been directed to the Jewish midwives exclusively; from now on the Egyptians too, were obligated to comply with the new set of instructions and throw all newborn baby boys into the River Nile.

2.

Rashi: The new instructions (to drown all newborn baby-boys, which was restricted to that day), extended to Egyptian babies. 1


1

As implied by "Kol ha'Ben ha'Yilod" (Rashi).

2)

Rashi writes that that day, Pharaoh commanded to drown even Egyptian baby boys. Why did he do that?

1.

Rashi: Because the astrologers had predicted that on that day, 1 the savior of Yisrael was born, but they did not know whether he was a Jew or an Egyptian, and that he was destined to be punished on account of water. 2


1

The seventh of Adar, the day that Moshe was born.

2

They did not know that that referred to the water of Mei Merivah, when Moshe struck the rock (Rashi).

3)

רש"י: היום נולד מושיען: וכי גאולתם של ישראל תלויה במערכת השמים?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' פ' ד"ה ותפתח): הגאולה באה על ידי התפילה, אבל הגאולה ממהרת לבא כאשר מערכת השמים מורה על כך.

4)

רש"י: היום נולד מושיען: אם כך ראו בכוכבים, כיצד רצו לבטל זאת על ידי גזירתם?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' פ' ד"ה ותפתח): ראִית האיצטגנינים איננה ברורה, ואפשר שזה יתבטל.

5)

רש"י: ואין אנו יודעין אם ממצרים וכו': איך יתכן שידעו מתי יוולד משה ולא ידעו מאיזה עם הוא?

1.

גור אריה: משה נקרא בן לבת פרעה כי היא גידלתו, ולכן הם לא ידעו מאיזה עם הוא.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עה ד"ה ויצו): משה נבדל מכל ישראל ולכן לא ידעו האיצטגנינים האם הוא מישראל.

6)

רש"י: גזר אותו היום אף על המצרים: לכאורה זו גזירה על מצרים ולא על ישראל?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עה ד"ה ויצו): רואים כאן את שנאת המצרים לישראל ואת חוזק הגזירה שהתחזק בה 3 פעמים (-מוות על ידי המילדות, השלכה ליאור, והשלכת כל הבנים- אפי' של מצרים). 1


1

עיין שם עוד שיש עניין מיוחד בחיזוק של גזירה 3 פעמים.

7)

רש"י: שסופו ללקות על מי מריבה: קשה לומר שיראו בכוכבים דבר שאיננו תלוי במזל?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' פ' ד"ה ותפתח): האיצטגנינים ראו שהמים תמיד מתנגדים למשה 1 , ולא היה עוד אחד מהנמצאים שבאה תקלה למשה על ידו.


1

נראה מקושיית המהר"ל ומתרוצו שאי אפשר לראות במערכת השמים דברים מקריים אלא את מה שטבוע במזלו של האדם, ולכן בהכרח שהם לא ראו את מי מריבה בפועל אלא את עצם ההתנגדות של כח המים למשה. ועי' במהר"ל שם (פי"ח עמ' פ"ב ד"ה ותקרא) שהמים הם הופכיים למשה, כי הם חומר חסר צורה קבועה, ואילו משה הוא הפך זה, ולכן הוא נמשה מן המים. ראה להלן שמות 2:10:6:1

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars