hebrew
1)

What does the Torah mean when it writes the more they afflicted them, the more they increased?

1.

Rashi: The purpose of the affliction was to reduce their numbers. 1 Hashem however, wanted them to increase. 2


1

Refer to 1:11:2:1.

2

Consequently, as Pharaoh said "Pen Yirbeh", correspondingly Hashem retorted "Kein Yirbeh", as implied by Rashi.

2)

Who became disgusted with whom?

1.

Rashi #1, Ramban, Rashbam, Targum Onkelos and Targum Yonasan: The Egyptians became sick of living before Yisrael. 1

2.

Rashi: Yisrael was like thorns in their eyes.


1

Who did not 'play by the rules' - and decrease.

3)

Why does it say here "v'Arach"? Above (verse 8), it says "v'Archu"!

1.

Ramban (6): Above, the plural teaches that many Kohanim gather to offer the Olah,due to "b'Rav Am Hadras Melech." Here, the singular teaches that it is Kosher even through one.

2.

Da'as Zekenim (8), Hadar Zekenim (8), Moshav Zekenim (9): Here, one Kohen can arrange limbs of a Seh. Above, for a bull, at least two are needed.

4)

רש"י: בכל מה שהם נותנין לב לענות: למה רש"י מפרש כך?

1.

גור אריה: קשה למה כתוב "יענו" בלשון עתיד? לכן פירש 'כל מה שנותנים לב לענות'.

5)

רש"י: כן לב הקב"ה: למה רש"י מפרש כך?

1.

גור אריה: כיון ש"כאשר יענו" פרושו 'נותנים לב' כך צריך לפרש "כן ירבה" שלב הקב"ה להרבותם.

6)

רש"י: כן רבה וכן פרץ: קשה שרש"י פירש כבר שכן לב הקב"ה להרבותם?

1.

גור אריה: ירבה ויפרוץ הוא פועל עומד 1 ולכן אין לפרש 'כן לב הקב"ה להרבות' ולכן פרושו 'רבה ופרץ על ידי שלב הקב"ה שירבה ויפרוץ' ונכתב באופן זה כדי לרמוז על המדרש שמביא רש"י.


1

כלומר- לא כתוב ירַבה שפרושו ה' ירַבה אותם, אלא יִֹֹרבה- שהם עצמם יתרבו, ולכן אין לפרש בלשון עתיד.

7)

רש"י: רוח הקודש אומרת: למה התרבו ככל שהתגבר השיעבוד?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עב ד"ה וכאשר): אצל ישראל שהם דבקים בקדושה, כאשר החומר נחלש אז מתדבקים הנפש והרוח בכח קדוש. 1


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סה ד"ה ויש) שפירש כיצד דורשים את הפסוק לפי מה שנחלקו חז"ל האם ילדו 6 בכרס אחד, או 12 או 60.

8)

רש"י: ויקוצו- קצו בחייהם. ורבותינו דרשו וכו': במה נחלקו הפרושים?

1.

גור אריה: לפרוש הראשון המקרא קצר וכאילו כתוב 'בחייהם', משאין כן לפי המדרש.

9)

רש"י: כקוצים היו בעיניהם: למה היה בעיניהם כקוצים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עב ד"ה ויקוצו): המצרים היו הפכיים לישראל, ולכן כאשר יצאו ישראל אל הפועל אז היו בעיניהם כקוצים. 1


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' תחילת פ"ד) שהמצרים הפכיים לישראל כי המצרים חומריים ופרוצים בזנות ואילו לישראל מעלת הצורה והם גדורים בעריות.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars