hebrew
1)

Why does Sefer Shemos begin with a 'Vav'?

1.

Ramban: Because, since the descent to Egypt was already mentioned in Vayigash (See 46:7), the Pasuk is basically continuing where it left off. 1

2.

Moshav Zekenim (1): Towards the end of Bereishis, it says that Yosef saw three generations from Efrayim. The Vov connects, that also these (Bnei Yisrael in Egypt) were absolute Tzadikim.

3.

Moshav Zekenim (2): Bereishis ends with Yosef being put in a coffin. "V'Elu Shemos" teaches that we write the name of a Mes on a monument, and that we mark off graves lest Kohanim become Tamei. 2


1

As a matter of fact, the current Pasuk is all but an exact replica of the following Pasuk there - in the same way as it does in Sefer Ezra, which follows Divrei ha'Yamim (See Ramban).

2

Moshav Zekenim: It says also "v'Ra'ah Etzem Adam u'Vanah Etzlo Tziyon." Some learn from "v'Tamei Tamei Yikra" - Tum'ah calls "refrain" (do not come to here. Mo'ed Katan 5a says that before Yechezkel, there was a tradition to mark off graves, or we learned from v'Tamei Tamei Yikra. It did not bring from the Semichus of "va'Yisem ba'Aron b'Egypt" to V'Elu Shemos! - PF)

2)

Having already counted Yisrael by name, in Vayigash (46:8), why does the Torah see fit to name and count them again?

1.

Rashi: To teach us Hashem's deep love of the B'nei Yisrael, inasmuch as He compares them to the stars, which He takes out by number and brings back in 1 by number and by name.

2.

Ramban (in the introduction): Because, even though it listed them in Sefer Bereishis (also known as Sefer Yetzirah), it deems it befitting to count them specifically at the beginning of Sefer Shemos (which is the Sefer of Galus 2 and Ge'ulah 3 ).

3.

Rashbam, Da'as Zekenim (verse 5), Hadar Zekenim (verse 5): Since the Torah is about to inform us 4 that the nation multiplied at an abnormal rate, it needs first to tell us that only seventy souls actually arrived in Egypt.

4.

Seforno: To inform us that only those listed here were worthy to be individually mentioned by name, which explains why that generation did not turn to evil ways. 5

5.

Da'as Zekenim: Egypt imposed taxes on them only after Yosef died. It is as if they came that day. 6

6.

Hadar Zekenim (verse 2): This is like a king whose pearls fell into the earth - he found them and counted them. Yisrael fell among the evil Mitzriyim. The Torah names them, to shows that they did not descend from their level.

7.

Moshav Zekenim: The Torah teaches that they did not change their names - "Elu Shemos..."


1

Riva: Rashi cites Yeshayah 40:26. That mentions only taking out! Rather, Tanchuma learns from Tehilim 147:4. "Moneh Mishpar la'Kochavim" is bringing in, and "l'Chulam Shemos Yikra" is taking out.

2

Seeing as going down to Egypt heralded the beginning of the Galus.

3

Which they attained when they received the Torah at Har Sinai and built the Mishkan - when Hashem rested His Shechinah among them, as that was when they regained their fathers' former level (Ramban).

4

In Pasuk 7.

5

Which is why, in Pasuk 6, the Torah wrote "and all that generation" together with Yosef and his brothers (Seforno).

6

Hadar Zekenim: They made themselves appear is as if they came that day, and one can impose servitude on them (one would not do so to native residents).

3)

רש"י: אף על פי שמנאן בחייהן וכו': משה רבינו כתב את הדברים אחרי מותם, וכיצד אמרו שמנאם בחייהם?

1.

רא"ם: פרוש הפסוקים שכשבאו למצרים מנאם ה' כך- ראובן שמעון וכו'.

2.

גור אריה: כשם שכשכתב משה את התורה הוא מנה אותם (אחרי מותם) על שעת ביאתם ומותם, כך בודאי מנה אותם ה' כשבאו וכשמתו.

4)

רש"י: להודיע...שנמשלו לכוכבים: למה זה נאמר רק על השבטים?

1.

גור אריה: כשם שכל מזל כולל הרבה כוכבים כך כל שבט כולל הרבה מאוד.

5)

רש"י: להודיע...שנמשלו לכוכבים: במה דומים השבטים לכוכבים?

1.

גור אריה (בראשית 50:21): 12 השבטים הם כנגד 12 המזלות שמאירים לעולם ולכן אי אפשר להביא את אחד השבטים לאבדון. 1


1

עיין עוד במהר"ל (דרך חיים פ"א מי"ח עמ' נח ד"ה ומעתה) שהשבטים הם כנגד המזלות, וכשם שהמזלות מחוברים ושלום ביניהם, כך השבטים אי אפשר שיהיה האחד בלי השני.

6)

רש"י: המוציא במספר צבאם וגו': כיצד נלמד מהפסוק שה' קורא בשמם גם בהוצאה וגם בהכנסה?

1.

גור אריה: "לכולם בשם יקרא" בשעת הכנסה שהרי קריאה היא לבוא אל הקורא, וכן בשעת הוצאה שהרי לא כתוב 'המוציא במספר צבאם יקרא לכולם בשם' (אלא הקדים מילת 'בשם') כדי לדרוש- "המוציא במספר...לכולם בשם" וכן "מספר צבאם לכולם בשם יקרא".

2.

גור אריה: אם כתוב שמוציא במספר, קל וחומר שמכניס במספר, ואם כתוב שמכניס בשם, קל וחומר שמוציא בשם. 1


1

עיין שם שניתן לעשות כזה קל וחומר.

7)

רש"י: המוציא במספר צבאם וגו': כיון שמקישים הכנסה להוצאה, למה לא נמנו כאן כל ה-70 נפש?

1.

גור אריה: בשעת ההוצאה יש להוציא גם את התולדות בשם כי כל אחד משמש בפני עצמו- שהרי כל אחד העמיד משפחות הרבה, אבל בשעת הכנסה- מכניס בשם רק את האב שהוא העיקר. 1


1

עיין שם בגור אריה מנין שכך הדבר גם בכוכבים.

8)

רש"י: המוציא במספר צבאם וגו': למה רש"י לא תירץ שמפני חיבתם מונה אותם כל שעה?

1.

גור אריה: במדבר מנה אותם בכל שעה כמו צאן החביבה על הרועה כי ברצונו לדעת מנין הנותרים, אבל אחר מותם- על אף חביבותם אין טעם למנות אותם.

9)

כיצד נחשבו ישראל במצרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ג עמ' כה): ישראל במצרים נמשלו: א. כזהב בכור הברזל- כי המצרים פעלו בישראל בחוזק יד. ב. כולד במעי בהמה, כי ישראל מצד עצמם היו טפלים למצרים והם נתהוו במצרים. 1


1

עוד הוסיף המהר"ל שם (פ"ג עמ' כז ד"ה וכאשר) שהמצרים עינו את ישראל מצד הצורה שלהם שהם 'ישראל' כמו בכור הברזל, ושיעבדו אותם מצד החומר שלהם שהם 'עם' כעובר במעי בהמה.

10)

למה השתעבדו בני ישראל דוקא במצרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ד עמ' כח): ראוי שישראל ישתעבדו במקום שהוא הפכי להם, והמצרים הפכיים לישראל בכך שהמצרים דבוקים בזנות ואילו ישראל גדורים בעריות. 1


1

עוד הוסיף שם המהר"ל (פ"ד עמ' כט ד"ה ועוד) שהמצרים חומריים [-חומר שפתוח לכל מימוש ריגעי ואינו מקבל צורה מסויימת] ואילו לישראל מעלת הצורה [-התכלית המחויבת].

11)

כיצד יתכן שישראל השתעבדו תחת אומה שפלה כמצרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ד עמ' כט ד"ה ועוד): המצרים חומר וישראל צורה, ועניין הצורה שהיא שלמה, ולכן כשישראל טרם הגיעו לשלמותם הם היו חסרי מציאות והיו משועבדים לאומה הכי פחותה. 1


1

פרוש הדברים לכאורה שהחומר הגולמי קודם שקיבל צורה- הוא האפשרות שטרם מומש, וכך המצרים היו בעלי אפשרויות בלתי מוגבלות ולא מחייבות, ובזה ישראל הפכיים להם, ולכן הצורה החסרה אין לה מציאות- כי כל עניינה הוא המימוש השלם.

12)

למה נגזר על בני אברהם להשתעבד במצרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נה ד"ה ותוכל): נחלקו בגמ' ואפשר שלכל הדעות ירדו למצרים כדי לקנות אמונה ע"י הטובה שעושה ה' לאוהביו והעונשים שקיבלו המצרים, ונחלקו בכך: 1. אברהם נענש מפני שעשה אנגריא בת"ח [-לקח את חניכיו עמו למלחמה], כי המאמין אינו ירא ולא לוקח למלחמה ת"ח שלא ראוי לקחת לשם. 2. נענש מפני ששאל "במה אדע" על הבטחת הארץ כי זו מתנה גדולה [והיא תלויה בכך שמקבלי המתנה יהיו ראויים לה] ולפיכך גלו כדי לקנות אמונה שלמה. 3. נענש מפני שנמנע מלהכניס נפשות תחת כנפי השכינה [-כשאמר לו מלך סדום "תן לי הנפש"] ובכך הם לא קנו אמונה, ולכן ירדו למצרים כדי שישמעו העמים את ניסי היציאה ויתגיירו.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נו ד"ה עוד): 1. [אברהם נענש על שלקח את חניכיו למלחמה כי] ת"ח ראוי שיהיו בני חורין, וכן ישראל ראוי להם שיהיו בני חורין, ולכן נשתעבדו ישראל כשם ששיעבד אברהם ת"ח. 2. גלו מפני שאמר "במה אדע" [על מתנת הארץ] כי המשועבד תלוי בזולתו ואילו המאמין יש לו יסוד קיים שעומד לעצמו, ולכן כשאמר "במה אדע" נגזרה גלות על בניו. 3. חטא אברהם שלא גייר את אנשי סדום ולכן גלו בניו, כי כאשר ישראל נותנים כח לאומות אז יש לאומות כח לגבור עלינו.

3.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נז ד"ה ולמען): אברהם הוא שורש ישראל, וחסרון קל בשורש מתגלה ביותר בענפים, ונחלקו מהו החסרון: 1. [לקח את חניכיו עמו למלחמה] מפני שהיה אברהם ראש לאבות היה נוטה להיות ראש ולהשתרר על ת"ח שאין ראוי להשתרר עליהם ולכן נשתעבדו בניו. 2. היה אברהם חסר את מידת הדין שהיא מידת יצחק ולכן שאל במה אדע ומשום כך נמשך על בניו מידת הדין. 3. היה אברהם חסר את מידת האמת שהיא מידת יעקב שאין פסול בזרעו, ולכן הוא נמנע מלהכניס גרים תחת כנפי השכינה ולכן נשתעבדו בניו ויצאו מרשות השכינה. 1


1

מבואר במהר"ל שם שהחטאים הללו היו כנגד מידתו של אברהם וכנגד מה שהיה חסר את מידות שאר האבות: לדעה הראשונה היה זה חסרון במידת החסד- מידת אברהם, ונראה לפרש שהחסד הוא התפשטות- הפך מידת הדין שעניינה גבולות ולכן הוא השתרר על תלמידי חכמים. לדעה השניה הוא ביקש אות על מתנת הארץ בגלל בגלל חסרון במידת הדין, ונראה לפרש שמתנה שהיא בחסד יכולה להתבטל ע"י חטא משאין כן דבר שניתן בדין ובגזירה. לדעה השלישית הוא נמנע מלהכניס גרים תחת כנפי השכינה עקב חסרון במידת האמת של יעקב שאין פסול בזרעו.

13)

אם ירדו למצרים בגלל חטא אברהם, למה אברהם עצמו לא גלה?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נג ד"ה אמנם): אילו גלה אברהם, היה מתקיים גם בעשיו וישמעאל "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול".

2.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נד ד"ה ועוד): אברהם הוא עיקר ויסוד העולם ולא ראוי שהוא יהיה גר.

3.

מהר"ל (גבורות ה' פ"ט עמ' נד ד"ה ומעתה): פעמים שזכות האב מגינה עליו ולא על בניו.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars