hebrew
1)

Why does the word "Aholo" end with a 'Hey' (instead of with a 'Vav')?

1.

Rashi: This hints at the Ten Tribes, whose capital city was Shomron


1

See Ba'al ha'Turim.

2)

Rashi writes: "... this hints to the Ten Tribes... who were exiled due to wine..." What connection does this have with the simple meaning of the verse?

1.

Gur Aryeh #1: Our verse hints at two disastrous results of wine; (a) physical disgrace of the body ("va'Yisgal" - lit. "he became exposed"); (b) losing one's senses of knowledge and intelligence. The latter leads to exile (Galus), because a person is comparable to a tree, but upside-down


1

Gur Aryeh: Chazal derive this idea from the word "va'Yisgal," not from the word "Aholo (

3)

רש"י: רמז לעשרת שבטים: מה הקשר של דרש זה לפשט הכתוב?

1.

גור אריה: הפסוק רומז לשתי פורענויות הבאות ע"י היין: הגנות של "ויתגל" [כלומר ביזיון הגוף], ואיבוד החכמה והשכל שעל ידו באה הגלות- כי שורשו של האדם בשמים ולכן ע"י השכל הוא דבק בקב"ה וכך הוא נטוע במקומו, ולכן הגלות רמוזה כאן. 1

2.

גור אריה: במדרש רמזו את הגלות ב"ויתגל" (לא כרש"י שדרש מ"אהלה"), כי הגולה יוצא מהסתרו וכך הוא מתגלה ומתבזה, ודבר זה נכון על כל הנמשך אחר היין.

3.

מהר"ל (דרוש על המצוות עמ' סא, ד"ה ומעתה): היין הוא [רוחני ו]נבדל מהגשם, מפני שהוא בא מהפנים וההסתר של הענב, ולכן יין בגימטריא סוד, והוא כנגד השכל הפנימי. כאשר בא היין באדם הגשמי יוצא האדם אל הגילוי [כי הוא לא ראוי למדרגה הפנימית של היין] ובא לידי גילוי עריות בגוף וע"ז בנפש כי הנפש דבקה בקדושה עליונה נסתרת. לכן הגיע נח לידי גילוי ערוה, ועשרת השבטים גלו כי הגיעו לידי גילוי גמור.


1

ע"ע במהר"ל בנצח ישראל (פרק כד) בענין מקומם של ישראל וגלותם ממנו, ובנתיבות עולם (נתיב התורה פ"ג עמ' טו ד"ה ועוד שם) ביאר למה סילוק השכל מחמת תאוה מביא גלות על האדם.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars