hebrew
1)

What does "v'Chitechem" mean?

1.

Rashi #1: It means "the fear of you" 1 (based on a Pasuk in Iyov)


1

Moshav Zekenim: We find that wild animals do at times kill people! This is only after HaSh-m makes them appear as animals in the eyes of the wild beasts. Refer to 9:2:1.2:1.

2)

Rashi writes: "Homiletically, 'v'Chitechem' comes from the word 'Chiyus' (life)." But there is no letter Yud in "Chitechem"?

1.

Gur Aryeh: The Torah purposely uses a related spelling to convey an additional meaning; to show that animals' fear of humans is a result of the latter being alive.

3)

Rashi writes: "Your fear is placed upon the animals, as long as you are alive." The Gemara (Shabbos 151b) adds that a lion generally does not attack two people, unless they appear to him to be animals. Why are these facts so?

1.

Maharal (Chidushei Agados Vol. 1, p. 80, to Shabbos 151b): a) Animals are afraid of the Tzelem E-lokim of people, which remains only while the person is alive. b) When a person is alone, he reaches only the initial physical level of Chomer; his Tzelem E-lokim is lacking, and he is vulnerable to attack by animals that possess greater strength in the physical plane. When two people join together, their Tzelem E-lokim is evident, and an animal will not attack. c) If a person conducts himself like an animal, however, he negates his Tzelem E-lokim, and animals can sense this.

4)

רש"י: לשון חיות: קשה שכתוב "וחתכם" בלא יו"ד?

1.

גור אריה: התורה כתבה בלשון נופל על לשון, כי היראה [-"וחתכם"] באה בגלל החיוּת של האדם.

5)

רש"י: כל זמן שאתם חיים: הגמ' מוסיפה שאריה לא נופל על שני בני אדם אלא אם הם נראים לו כבהמה, וצריך ביאור למה חיה יראה רק מאדם חי? ומה ההבדל בין אדם אחד לשנים? ולמה לפעמים נראה האדם כבהמה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' פ ד"ה כל, שבת דף קנא:): בעל חי ירא מהאדם מחמת צלם אלוקים שבו, ויש לאדם את הצלם רק בחייו. ואמר רב פפא שאריה לא נופל על שנים, כי אדם אחד הוא חומרי ואז גובר עליו כחו החומרי של האריה, אבל לשנים יש את מעלת הצורה [וזהו הענין האלוקי שיש באדם]. ומה שראינו שחיה שולטת באדם, זהו כאשר נדמה לה כבהמה, ואין הפירוש שצורתו משתנה אלא שה'צלם' שלו בטל אצל החומר כי הוא עושה מעשה בהמה.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars