hebrew
1)

"It was at the end of 40 days" counting from when?

1.

Rashi, Hadar Zekenim: It was 40 days after Rosh Chodesh Av, when the tops of the mountains were seen.

2.

Moshav Zekenim, Rosh, from Seder Olam: It was 40 days after Rosh Chodesh Sivan, from when the water started descending.

2)

Rashi writes: "Forty days - from when the mountaintops became visible." Perhaps it means 40 days from when the Ark landed on 17 Sivan?

1.

Gur Aryeh: If we count 40 days from 17 Sivan, and add 21 days from when Noach opened the window until the dove did not return, we reach only the middle of Av, when only the mountaintops were visible. Why then would the dove not return, and how could it have returned with an olive leaf 7 days prior?

3)

Rashi writes: "The window that he had made - for illumination (Tzohar); this is not the door made for entry and exit." How does Rashi know this?

1.

Gur Aryeh: If it refers to the door, then the words "that he had made" are superfluous, for the door was a necessary component of the Ark. Therefore, it must be interpreted as the window made for illumination, for he could have used a precious stone as an alternative light source (see Rashi to 6:16).

4)

Rashi writes: " The window that he had made - for illumination." Rashi to 6:16 cites an alternate opinion, that Noach in fact used a precious stone for illumination. How does that opinion interpret this Pasuk?

1.

Gur Aryeh: That opinion says that Noach also built a window into the Ark for the specific purpose of sending out the birds. That then would be the reason for the extra phrase, "that he had made." 1


1

Refer to 8:6:1.2:1.

5)

When was "at the end of 40 days"?

1.

Rashi, Hadar Zekenim: It was 40 days after Rosh Chodesh Av, when the tops of the mountains were seen.

2.

Moshav Zekenim, Rosh, from Seder Olam: It was 40 days after Rosh Chodesh Sivan, from when the water started descending.

6)

רש"י: ארבעים יום- משנראו ראשי ההרים: אולי ה-40 יום הללו נמנים מאז שנחה התיבה בי"ז סיון?

1.

גור אריה: ראשי ההרים נראו רק חודשיים אחר שנחה התיבה, ואם תימנה את ה-40 יום הללו מאז שנחה התיבה ותוסיף 21 יום מאז שפתח את החלון עד שהלכה היונה ולא שבה, נמצא שבאותה שעה רק נראו ראשי ההרים, וכיצד לא שבה היונה לתיבה?

7)

רש"י: את חלון התיבה אשר עשה- לצהר, ולא זה פתח התיבה: מנין שלא זהו הפתח?

1.

גור אריה: אם מדובר על הפתח מיותר לכתוב "אשר עשה" כי פשוט שעשה פתח, ולכן דורשים שמדובר בחלון שעשה לצהר.

8)

רש"י: את חלון התיבה אשר עשה- לצהר: מה פרוש הפסוק לדעה ש'צהר' זה אבן טובה?

1.

גור אריה: למי שפירש (לעיל, ו,טז) שהצהר הוא אבן טובה, צריך לומר שעשה חלון כדי שיוכל לשלוח את העורב, ויתפרש הפסוק "אשר עשה" לשלוח ממנו את העורב. 1


1

כפי שהובא מהגור אריה בשאלה הקודמת שאם הכוונה לפתח התיבה, קשה ש"אשר עשה" מיותר? אלא פתח שעשה בשביל הצוהר או בשביל העורב.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars