hebrew
1)

What is the significance of the 'Kaf' (in "ke'Forachas")?

1.

Rashi: It seemed to the butler as if the vine in his dream actually flowered, then budded, then ripened into grapes. 1

2.

Ramban, Targum Onkelos and Targum Yonasan: It means that these stages followed one another immediately 2 and in quick succession. 3


1

The Ramban queries this in that a. the Torah should then have written 'v'Hinei ka'Gefen Lefanai; uva'Gefen ki'Sheloshah Sarigim; b. Why did the baker and Paroh (in next week's Parshah) not also insert a 'Kaf'?

2

Ramban: As we find for example, in the word "ke'Meishiv Yado", earlier in the Parshah (38:29), and in the word "ke'Vo Avram, in Lech L'cha (Bereishis 12:14).

3

Ramban: And this also explains how Yosef knew that the three branches represented three days, rather than months or years .

2)

What is the translation of "ve'Hi ke'Forachas Alsah Nitzah"?

1.

Rashi (citing Targum Onkelos): 'It grew blossoms, and buds 1 came on it'.

2.

Ramban (citing Targum Onkelos): 'It grew blossoms and branches, 2 and it budded'. 3


1

Moshav Zekenim: Also in Bamidbar 17:23, blossoms preceded the buds. Why does it say oppositely in Yeshayah (27:6) "Yatzitz u'Farach Yisrael"? Here [and in Bamidbar - PF], it means that the bud, which usually comes first and is small, is like blossoms, which are usually big.

2

'and branches' is the translation of "Alsah".

3

See R. Chavel's notes.

3)

What is the significance of the vine and the three branches?

1.

Targum Yonasan: Refer to 40:12:1:1. The vine presumably refers to Yisrael. 1

2.

Chulin, 92a: #1: The vine refers to Yerushalayim, the three branches to the Beis-Hamikdash, the king and the Kohen Gadol. 2

3.

Chulin, Ibid. #2: The three branches refer to the three proud noblemen 3 who emerge from Yisrael in every generation.

4.

Chulin, Ibid.#4: The three branches refer to the three Nochri kings who will learn merit on Yisrael. 4


1

As in Tehilim, 80:9.

2

See Torah Temimah, note #1.

3

Torah Temimah,: 'Sarei Ge'im' is the acronym of "Sarigim".

4

See Torsah Temimah, note #3.

4)

What is the significance of the vine and the three branches?

1.

Targum Yonasan: Refer to 40:12:1:1. The vine presumably refers to Yisrael. 1

2.

Chulin, 92a: #1: The vine refers to Yerushalayim, the three branches to the Beis-Hamikdash, the king and the Kohen Gadol. 2

3.

Chulin, Ibid. #2: The three branches refer to the three proud noblemen 3 who emerge from Yisrael in every generation.

4.

Chulin, Ibid.#4: The three branches refer to the three Nochri kings who will learn merit on Yisrael. 4


1

As in Tehilim, 80:9.

2

See Torah Temimah, note #1.

3

Torah Temimah,: 'Sarei Ge'im' is the acronym of "Sarigim".

4

See Torsah Temimah, note #3.

5)

What are the "ve'Hi ke'Forachas Alsah Nitzah, Hivshilu Ashkelaseh-ah Anavim" referrring to?

1.

Chulin, 92a: "ve'Hi ke'Forachas Alsah Nitzah" is referring to Pirchei Kehunah (the young Kohanim who have not yet reached the age of avodah), "Hivshilu Ashkelaseh-ah Anavim", to the Nesachim (the wine libatitions).

6)

רש"י: נדמה לי בחלומי כאלו היא פורחת: למה לא כתוב גם על ראיית הגפן- 'והנה כגפן לפני'?

1.

גור אריה: הוא באמת ראה גפן בחלום ולכן שייך לומר "והנה כגפן", אבל את הוצאת הפרח הוא לא ראה בחלומו שהרי הפרחים לא יוצאים כל כך מהר אלא הוא ראה את הפרחים ומזה הוא דימה בחלום שהגפן הוציאה פרחים. 1

2.

גור אריה: אם היה כתוב 'כגפן' היה משמע שהוא לא ראה גפן אלא דבר הדומה לגפן, ולכן כתוב "והנה גפן". על "כפורחת" אין חשש שיבאו לידי טעות כי כבר למדנו שהוא ראה גפן ממש ולכם הכ"ף היא כ"ף הדמיון.


1

נראה מהגו"א שגם ראיה בחלום שמה ראיה, אבל התהליך של יציאת הפרח הוא בלתי ניתן לראיה- ורק התוצאה נראית- הפרח שיצא. לכן כתוב "כפורחת".

7)

רש"י: נדמה לי בחלומי כאלו היא פורחת: למה לא כתוב כ"ף הדמיון גם על "עלתה ניצה" וגו'?

1.

גור אריה: "עלתה ניצה" זה המשך של "כפורחת" וכ"ף הדמיון עולה על הכל.

8)

רש"י: ואחר הפרח עלתה נצה: ממה בא רש"י להוציא?

1.

גור אריה: משמעות הכתוב שהכל נעשה יחד [-פריחה, הנצה והבשלת אשכולות] ולכן פירש רש"י שהם נעשו בזה אחר זה.

9)

לכאורה מספיק היה לספר ששר המשקים חלם חלום ויוסף פתר אותו, ולא היה צריך לספר מה הוא חלם?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד, עמ' קיא, ד"ה אלו ג', חולין דף צב.): חלום זה הוא התחלת גאולת ישראל כי על ידו ירד יעקב למצרים ושם קנו ישראל מעלתם. לפיכך נרמזו כאן ישראל בגפן שהוא החשוב שבאילנות ושלושת השריגים שלו רומזים לשלושה שרים שיש בעם ישראל, כלומר התחלקות של ימין ושמאל [והקו האמצעי שממצע ביניהם]. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד, עמ' קיא, ד"ה ואמר, חולין דף צב.): שלושת השריגים רומזים לשלושה שרי גויים שישנם בכל דור שמלמדים זכות על ישראל, כי יש צד קירבה בין האומות לישראל (ולכן מקבלים מהם גרים) והם מתחברים אל הגפן- כלומר לישראל. והם מתחלקים ל3 שהם ימין ושמאל [וקו אמצעי]. 2


1

נראה להוסיף שהמידות מתחלקות לימין- חסד (מידת אברהם), שמאל- דין (מידת יצחק), ולמידת התפארת שהיא הדרך הממוצעת בין שניהם (מידת יעקב), ואלה שלושת המעלות של ישראל ושורשי ההנהגה של ה' עם ישראל- חסד גבורה ורחמים.

2

גם כאן נראה לענ"ד במהר"ל כמו בפרושו הקודם שהאומות מתחלקות לשלוש מידות- ימין שמאל והממוצע ביניהם וידוע שהמכוון למידות הכעס (-גבורה מקולקלת), תאוה (-חסד מקולקל), וכבוד (-תפארת מקולקלת). נראה שכאן התחדש שהאומות יכולים לתקן את מידתם לטוב ובכך להצטרף לכלל ישראל.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars