hebrew
1)

Why does the Torah interrupt here in the middle of the episode of Yosef and his brothers?

1.

Rashbam: Because it provides us with an additional reason as to why they hated him. 1


1

As is evident from the next Pasuk.

2)

What is the meaning of "Ben Zekunim hu Lo"?

1.

Rashi #1: It means that he was born to him in his old age. 1

2.

Rashi #2 and Targum Yonasan: "Zekunim" is the acronym of 'Ziv Ikunim' - because Yosef was the split image of Ya'akov..

3.

Rashi #3 (citing Targum Onkelos): He was his wise son 2 - because he taught him everything that he learned in the Yeshivah of Shem and Eiver.

4.

Ramban: It was customary for old men to pick one of their younger children to serve them and to lean on - and he was called a 'ben Zekunim'.

5.

Rashbam: Ya'akov favored him because he was the last of the eleven sons to be born - Binyamin was born much later.


1

Hadar Zekenim: Even though Binyamin was born later, Ya'akov did not love him as much, for Rachel died through his birth. Alternatively, Binyamin was too young (nine), and one does not love a young son so much. Also Ya'akov saw with Ru'ach ha'Kodesh that when Ya'akov is old, Yosef will be king.

2

As Chazal have said "Ein Zakein Ela Mi she'Kanah Chochmah"

3)

What exactly does "Kesones Pasim" mean?

1.

Rashi #1: It means 'a cloak of fine wool. 1

2.

Rashi #2 (in Shabbos 10b), Da'as Zekenim: It is the part of a cloak that covered the hand 2 and that was made of fine wool.

3.

Ramban (in Tetzaveh): An embroidered cloak.

4.

Rashbam: A long coat.

5.

Targum Yonasan: A colored cloak.

6.

Rashi #3: It is the acronym of 'Potifar, Sochrim, Yishme'elim, Midyanim', who bought him (though not in that order), due to the robe. 3

7.

Oznayim la'Torah: It hints at Keri'as Yam-Suf. 4


1

Other commentaries translate it as 'a silk cloak'.

2

Hence the word "Pasim"

4)

Why did Ya'akov make the special robe for Yosef?

1.

Rashi, Ramban, Targum Onkelos and Targum Yonasan: Refer to 37:3:2:1-4.

2.

Seforno: As a sign that, from now on, he was in charge of all his estate, both in the house and in the field. 1 Refer to 37:2:3:2.

3.

Oznayim la'Torah (citing Midrash Rabah): He did it as a sign that the Yam-Suf would split on the merit of Yosef. 2


1

Seforno: We find this concept in Bava Kama, 11b.

2

Ma'aseh Avos Si'man le'Banim'

5)

Why did Ya'akov not make the special robe for Binyamin, who was born when Ya'akov was even older?

1.

Rosh: Precisely because he was too small to keep it clean.

6)

How could Ya'akov not take into account the brothers' reaction to his his display of favoratism.

1.

The Gemara in Shabbos 10b does indeed comment that Ya'akov erred in this point - A father should never display favoritism to one son over another. And it concludes that, for two Sela'im of fine wool - the Kesones Pasim that Ya'akov made for Yosef over and above his brothers - they became jealous of him and, after one thing led to another, our fathers ended up going down to Egypt.

7)

But Galus was already decreed at the B'ris bein ha'Besarim?

1.

Rosh, Moshav Zekenim - If not for the special robe, it would have entailed merely going from one land to another


1

How would this have fulfilled "va'Avadum ve'Inu Osam" (Bereishis 15:13) - PF)? Refer to 37:1:4:1*** & 2

. See also Oznayim la'Torah DH 'Ve'asah lo Kesones Pasim'.

8)

רש"י: שנולד לו לעת זקנתו: רמב"ן: יששכר וזבולון היו גדולים ממנו רק בשנה ושתיים?

1.

גור אריה: הנולד אחרון נקרא בן זקונים גם אם לא נולד לעת זקנותו.

9)

רש"י: שנולד לו לעת זקנתו: קשה שבנימין נולד אחריו?

1.

גור אריה: עברו כ7 שנים מלידת יוסף עד לידת בנימין ויעקב חשב שיוסף הוא בן זקוניו ולכן כבר נקשרה אהבתו ביוסף.

2.

גור אריה: בנימין עוד היה קטן ולא היה בר דעת כאחרים.

10)

רש"י: בר חכים: למה כך תרגם אונקלוס?

1.

גור אריה: קשה למה קנאו האחים ביוסף, והרי דרך העולם לאהוב את בן הזקונים? אלא הוא אהב אותו אהבה של ממש כי היה 'בר חכים'.

11)

רש"י: זיו איקונין שלו דומה לו: למה הוסיף רש"י פרוש נוסף?

1.

גור אריה: על אונקלוס קשה מפני מה מסר ליוסף את כל מה שקבל משם ועבר, ולכן פירש רש"י שהיה זיו איקונין שלו דומה לו.

12)

רש"י: בר חכים...זיו איקונין שלו דומה לו: נראה ברש"י שפרושים אלה לא סותרים אבל באמת אלו שתי דעות במדרש?

1.

גור אריה (בפסוק ב): נחלקו בפירוש המילה "זקונים" מה היה גורם לאהבת יעקב, אבל שני הפרושים עניין אחד כי החכמה והדמיון בזיו איקונין מורים על מעלה אלוקית ולא דברים גופניים 1


1

נראה שכוונת הגור אריה לכך שצורתו של יעקב הייתה מעין צורתו של אדם הראשון- צלם אלוקים, ולזה זכה יוסף.

13)

רש"י: על שם צרותיו: למה דרשו כך?

1.

גור אריה: כבר כתוב "וישראל אהב את יוסף" וקשה לשם מה הוסיף את סיפור הכתונת? אלא ללמדנו ששנאו אותו בגלל הכתונת, ומכאן שלא ישנה אדם בין הבנים.

14)

רש"י: לפוטיפר: פוטיפר היה אחרון ולמה הוזכר ראשון?

1.

גור אריה: המטרה הייתה שיוסף ירד למצרים ולכן פוטיפר הוא העיקר ומשום כך הקדימו הכתוב.

15)

רש"י: ולסוחרים...ולמדינים: בפסוק כ"ח משמע שהמדיינים הם הסוחרים ואלה לא שתי שיירות?

1.

גור אריה: דרך סוחרים לקנות זה מזה ואחד היה מוכר לחבירו.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars