hebrew
1)

Why does the Torah write "va'Ye'etar" and not 'va'Yispalel"?

1.

Rashi and Rashbam: "va'Ye'etar" denotes, not just Tefilah, but intense, consistent prayer.

2.

Moshav Zekenim, from Sotah 14a: Tefilos of Tzadikim are called Eter (a pitchfork), for just like an Eter moves grain from place to another, their Tefilos 'move' Hashem from the Midah to anger to the Midah of mercy.

2)

If Yitzchak and Rivka both Davened simultaneously (one in this corner and one in the other), why did Hashem answer Yitzchak (first)?

1.

Rashi: Because 'one cannot compare the Tefilah of a Tzadik ben Rasha to that of a Tzadik ben Tzadik. 1

2.

Targum Yonasan: In fact, it was Yitzchak alone who went to Har ha'Moriyah (where his father had bound him), on behalf of his wife who had been barren for twenty years. 2

3.

Seforno: Yitzchak alone Davened - that Hashem's promise to Avraham that he would bear children should be fulfilled through Rivka (and not through any other woman).


1

Since in the realm of Tefilah, Z'chus Avos plays a major role.

2

As a matter of fact, he too was destined to be barren, and it was his Tefilah overturned the decree -(Pirush Yonasan).

3)

How did Yitzchak know that Rivka is barren? Perhaps he, or both of them, are barren!

1.

Riva, Moshav Zekenim (1): "Seed will be called to you through Yitzchak" proves that he is not barren. 1

2.

Moshav Zekenim (2): "[Akarah] Hi" is written like "Hu", to teach that also he was barren.


1

This is unlike Targum Yonason (refer to 25:21:2:2*).

4)

רש"י: ויֶעְתַר- הִרבה והפציר בתפלה: למה הוסיף רש"י 'והפציר'?

1.

גור אריה: "ויֶעְתַר" איננו סתם לשון ריבוי, אלא ריבוי שיש בו הפצרה.

5)

רש"י: ויֵעָתֶר לו- נתפצר ונתפייס ונתפתה לו: למה כתב רש"י את כל הלשונות הללו?

1.

גור אריה: "ויֵעָתֶר" אין לפרש 'נתפצר' [שהוראתו שהוא נפעל ע"י בקשת אחרים, שהרי הקב"ה מקבל בקשות רק לפי רצונו.] אלא שההפצרה כאן הייתה פיוס עד שנתקבלה תפילתו. רש"י הוסיף 'נתפתה' כי לא היה כאן כעס המצריך פיוס, אלא ש'נתפתה לעשות בקשתו'.

6)

רש"י: כל לשון עתר לשון הפצרה ורבוי הוא וכן וכו': למה הוסיף זאת רש"י?

1.

גור אריה: עלולים לפרש שרק כאן יש הכרח ש'עתר' פרושו ריבוי והפצרה אבל במקומות אחרים יש לפרש בעניין אחר, ולכן הוסיף רש"י שכך פרושו בכל מקום.

7)

רש"י: וכן נעתרות נשיקות שונא, דומות למרובות והנם למשא: וכי השונא מנשק הרבה?

1.

גור אריה: לכן כתב רש"י "דומות למרובות" כי הם למשא [ולעול] על מי שהוא נושק לו.

8)

רש"י: זה עומד בזוית זו ומתפלל, וזו עומדת בזוית זו ומתפללת: מנין שכל אחד עמד בזוית?

1.

גור אריה: ממה שכתוב "לנוכח" משמע שהתפללו זה כלפי זה, ודרך המתפללים שכל אחד עומד בזוית- במקום מיוחד, כדי שלא יהיה נטרד מחברו.

9)

בגמ' כתוב שתפילת יצחק נקראת עתר כי תפילת הצדיקים הופכת מידת רגזנות לרחמנות כמו עתר ההופך את התבואה, וצריך ביאור מה המכוון בזה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' קמב' ד"ה ממדת, יבמות דף סד.): תפילת כל אדם (גם אם היא מתקבלת) אינה הופכת את מידת הדין למידת רחמים, ורק הצדיקים מגיעים בתפילתם עד מקום הרחמים הגמורים, ותפילתם הופכת את מידת הדין לרחמים. 1


1

נראה לפרש שגם מידת הדין שורשה ברצון להיטיב, והצדיקים הם המגלים מידה זו בתפילתם, ואולי זה עניין הפיכת מידת הדין לרחמים.

10)

בגמ' כתוב שהאבות היו עקרים כי הקב"ה מתאוה לתפלתם של צדיקים, וצריך ביאור למה דוקא לתפלתם של צדיקים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' קמא ד"ה יצחק ושם בד"ה מפני מה, יבמות דף סד.): האבות הם יסוד העולם וע"י שהם מחוברים אל העילה [אל סיבתם הראשונה- הקב"ה] כל העולם מחובר אליו, והם מתחברים אליו בתפילתם [כי התפילה היא תלות של המתפלל בקב"ה], והקב"ה מתאוה לכך כי אין עלול בלי עילה [-אין 'משפיע' מבלי שיש מי שיקבל את ההשפעה ויכיר מנין היא באה], ודוקא תפילת צדיקים כי הם משפילים את עצמם לפני ה'. 1


1

עיי"ש למה יעקב לא היה עקר.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars