hebrew
1)

What does the Pasuk mean when it writes that "Yitzchak brought Rivkah to the tent of Sarah his mother"?

1.

Rashi: It means that Rivkah was the exact replica of his mother Sarah, inasmuch as the three constant miracles that occurred in the tent when his mother was alive and which ceased when she died, returned when Rivkah arrived 1 - the Shabbos lamp burned the entire week, there was Berachah in the dough and a cloud of protection hovered over the tent. 2

2.

Ramban: When Sarah died, Yitzchak, out of the high esteem in which he held his mother, declined to pitch her tent, so that no other woman should enter her tent. However, when Rivkah arrived, he was comforted after his mother, and he allowed her to replace her. 3 4

3.

Ramban (citing Targum Unk'lus): He brought Rivkah to his tent and she was Sarah his mother - to teach us that he loved her on account of her righteousness and good deeds, via which he was comforted after his mother.


1

Ohr Yechezkel Midos p.178: Through her Midah of Chesed, she merited Shleimus.

2

Corresponding to the three Mitzvos pertaining to women - Ner Shabbos, Chalah and Nidah, respectively (See Sifsei Chachamim).

3

See also 24:67:2:1.

4

See Seforno, who makes a similar comment to explain the end of the Pasuk "and Yitzchak was comforted after his mother".

2)

Why does the Torah find it necessary to tell us that Yitzchak loved his wife?

1.

Ramban: The Torah informs us that he loved his wife and was comforted after his mother, to convey the deep pain he felt at the death of his mother, 1 a pain that only left him after he married Rivkah.

2.

Rashi: This teaches us that, as long as a man's mother is alive, he is bound to her, and that when she dies, he is comforted by his wife.


1

Refer to Refer to 24:67:1:2.

3)

רש"י: ונעשית דוגמת שרה אמו: מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: "האהלה" פירושו 'האוהל הידוע', וא"כ אין לכתוב אחריו "שרה אמו" אלא לכתוב 'אוהל שרה אמו'? ולכן פירש רש"י שהוא הביאה "האהלה" הידוע, והיא נעשתה "שרה אמו".

4)

רש"י: נר דלוק...וברכה מצויה בעיסה, וענן קשור על האהל: למה דוקא אלו הדברים שהיו אצל שרה?

1.

גור אריה: 1 כנגד מצות חלה הייתה הברכה מצויה, כנגד מצות הדלקת הנר היה הנר דלוק, וכנגד הקדושה והטהרה מן הנידות היה ענן הכבוד.


1

לכאורה העניין הוא ש-3 מצוות מיוחדות לאשה- נדה, חלה והדלקת הנר, כמבואר במהר"ל באור חדש, בהקדמה עמ' נה.

5)

רש"י: נר דלוק...וברכה מצויה בעיסה, וענן קשור על האהל: במדרש כתוב עוד שכל זמן ששרה חיה, היה ביתה פתוח לרווחה, וצריך ביאור מה עניין ארבעת הדברים הללו?

1.

גור אריה: ענן על האוהל [-השראת השכינה] כנגד אברהם, הברכה בעיסה כנגד יצחק שהרי "ואברכך- זהו שאומרים אלוקי יצחק", וביתה פתוח לרווחה כנגד יעקב, ונר דולק הוא עניין רביעי. 1

2.

גור אריה: 4 ברכות ברך ה' את אברהם, והם התקיימו כל זמן ששרה חיה כי הוא זכה יחד איתה: א] "ואעשך לגוי גדול"- יחוד שם ה' עליו, שהרי אין הקב"ה מייחד שמו אלא על אומה שלימה, ולכן היה ענן של השכינה קשור על האוהל. ב] "ואברכך"- לכן הייתה ברכה מצויה בעיסה. ג] "ואגדלה שמך"- היו דלתותיה פתוחות לרוחה וע"י כך היה טבעו יוצא בכל העולם. ד] "והיה ברכה"- תהיה מברך אחרים, ומי שמברך אחרים, הוא עצמו ברכה שאין לה הפסק, ולכן נתברכה שרה בנר שלא כבה.


1

נראה שהענן כנגד אברהם שהוריד את השכינה לארץ. הברכה כנגד יצחק שמידתו דין ושם הברכה, שהרי הרוצה להעשיר יצפין, וצפון הוא שמאל- מקום הדין. בית פתוח לרווחה כנגד יעקב שנתברך בברכה ללא מצרים, עי' שבת דף קיח: הנר הדולק הוא כנגד מלכות בית דוד כפי שמברכים בהפטרה על בית דוד- "שלא יכבה נרו לעולם ועד". עי' בהערותיו של הרב יהושע הרטמן על הגור אריה כאן.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars