hebrew
1)

Why did Eliezer add the word "today"?

1.

Rashi: Because he had 'Kefitzas ha'Derech' - he arrived in Charan (a journey of a few weeks) the same day as he left Chevron.

2)

Why did Eliezer see fit to tell the family all the details of the events leading up to his arrival, including Avraham's assurance that Hashem would send an angel, his prayer to Hashem and Hashem's immediate response?

1.

Rashbam: a. To put on a positive front; b. to impress upon them that the entire episode was Min ha'Shamayim. 1


1

Indeed, Lavan and Besuel's immediate reaction was that they could not refuse because it was 'all from Hashem'. Refer to 24:50:2:1.

3)

Why does the Torah see fit to present Eliezer's speech, even though it was basically a repetition of all that had transpired?

1.

Bereishis Rabah 60:8, cited in Rashi: The conversation of the Avos' slaves is better than the Torah of their children. 1 The Parshah of Eliezer is repeated at length 2 , and basic Torah laws are known only from a Ribuy. 3


1

Mishnas R. Aharon 1 p.138: What is the reason? Since Chachamim received how to expound Torah, there is no need to elaborate. Midos and proper conduct are not so fixed. They depend on the situation. They need more guidance and service of Chachamim (to learn them).

2

Moshav Zekenim (Pasuk 13): Also Paro's dream is repeated! There, it is due to the aggrandizing of Yosef.

4)

How could Eliezer say four times "Elokei Adoni Avraham"? Hashem does not attach his name to living people!

1.

Refer to 31:42:1:1**.

5)

רש"י: מכאן שקפצה לו הארץ: מנין שקפצה לו הארץ?

1.

גור אריה: אם לא כן, "היום" מיותר.

6)

רש"י: מכאן שקפצה לו הארץ: בגמ' בסנהדרין (דף צה.) נמנה אליעזר בין השלושה שקפצה להם הארץ, ולמה זכה לכך?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קצו ד"ה ג' קפצה, סנהדרין דף צה.): תנועה שייכת לגשם [שהרי מגבלה של מקום היא עניין גשמי] והליכה שהיא לצורך האבות היא עניין אלוקי, וקפצה לו הארץ בהליכתו לצורך אברהם ובחזרתו לצורך יצחק.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קצו ד"ה ויש עוד, סנהדרין דף צה.): האבות כוללים את כל ישראל, ולכן כאן שהלך אליעזר להביא את רבקה כדי ליצור את כלל ישראל, לא הלך את הדרך חלק אחר חלק אלא כלל את כולה ביחד.

7)

רש"י: יפה שיחתן...מתורתן של בנים: משה אמר את התורה מפי ה', ולמה זה נקרא "תורתן של בנים"?

1.

גור אריה (לקמן, לב,ד): עניינם של האבות חשוב מאוד לפני המקום [יותר מדברי התורה שנאמרו מפי ה' לבנים] כי האבות הם היסוד [והשורש] לבנים [ומעשה האבות סימן לבנים].

2.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ז, עמ' עו, ד"ה ובבראשית רבה): התורה היא סדר העולם ובה נברא העולם 1 ולכן התורה מאריכה בדברים שהם עיקר ויסוד העולם, והאבות הם שורש האומה שהם עיקר העולם (ולכן התורה מאריכה בניסים שנעשו לאבות ומעלימה ניסים שנעשו לבנים).


1

התורה איננה רק סדר האדם להורות לו את האסור והמותר, אלא היא גם סדר העולם בכללו שהרי הקב"ה היה מביט בתורה ובורא את העולם, עי' במהר"ל בנתיבות עולם, תחילת נתיב התורה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars