hebrew
1)

What was the significance of the ornaments that Eliezer gave Rivka?

1.

Rashi and Targum Yonasan: The nose-ring (that weighed a Beka (half a Shekel) hinted at the half-Shekel 1 that Rivka's descendents would give in the desert; the two bracelets (Tzemidin), hinted at the two Luchos (Metzumados - exactly similar), and the ten gold Shekalim that they weighed, at the Aseres ha'Dibros that were engraved on them. 2


1

See Rashbam.

2

It seems to me that the Mishkan and Matan Torah specifically, were hinted to Rivka, because Yitzchak, whose wife she was about to become, was the epitome of Midas ha'Din - Avodah, which was the basis of the Mishkan and of Matan Torah, in connection with which Hashem told Moshe (at the Burning Bush) "you will worship Me on this mountain"

2)

Why did Eliezer place the ornaments on Rivka before he knew that she was from the right family?

1.

Rashi (on Pasuk 23): Because, on the merit of Avraham, he felt certain that Hakadosh-Baruch-Hu had granted him success. 1

2.

Rashbam, Da'as Zekenim and Ramban: He actually asked her first about her family, only the Torah inverts the order, because it wants to first finish telling us what Eliezer did and her response (Rashbam). 2


1

Refer to 24:47:1:1.

2

This is borne out by what Eliezer told Rivka's parents (See Pasuk 47). The Ramban, on the other hand, proves his point from the fact that the Torah omits the verb "and he placed", implying that he only took the ornaments out, but did not give them until after he had asked her about her family.

3)

רש"י: בקע- רמז לשקלי ישראל בקע לגלגלת: מנין שהייתה כוונתו לרמוז לה משהו?

1.

גור אריה: משמע מהפסוק שהוא נתן לה דבר גדול, ומשקל בקע איננו גדול.

4)

רש"י: בקע- רמז לשקלי ישראל בקע לגלגלת: למה רמז לה על שקלי ישראל?

1.

גור אריה: השקלים נצרכו לעבודת הקרבנות.

5)

רש"י: בקע- רמז לשקלי ישראל בקע לגלגלת: מה הטעם לרמוז לה בזמן שהיא לא תבין את הרמז?

1.

גור אריה: היא לא ידעה, אבל מזלה ידע.

6)

רמז לשקלי ישראל בקע לגלגלת: למה רמז לה דוקא על שקלי ישראל ועל הלוחות והדיברות?

1.

גור אריה: העולם עומד על תורה, עבודה וגמילות חסדים, ומכיוון שראה בה את העמוד של גמילות חסדים, רמז לה אליעזר שתזכה גם לתורה [-הצמידים כנגד הלוחות והדיברות] ולעבודה [-נזם בקע כנגד מחצית השקל לקרבנות].

2.

גור אריה: תורה עבודה וגמ"ח מיוחדים לישראל כי אלו העמודים שעליהם העולם עומד, וג' אלו ניתנו לאבות שהם יסוד ועמודי העולם- גמ"ח לאברהם, עבודה ליצחק שנעקד על המזבח, ותורה ליעקב שהיה יושב אהלים, ורמז לה אליעזר שהיא ראויה לכך שממנה יבוא הזרע שיש בו את ג' עמודי העולם. 1

3.

גור אריה: הקרבנות מורים על שלמות נפשם של ישראל וטהרתם 2 , והתורה היא שלמות השכל של ישראל, ואליעזר רמז לה שאשריה שהיא מזדווגת לקדושים. עיי"ש.


1

עי' במהר"ל בדרך חיים (פ"א מ"ב, עמ' כט, ד"ה ובמכילתא) שהוסיף ביאור.

2

נראה שטעם הדבר הוא כי חטאי ישראל מתכפרים ע"י קרבן רק משום שישראל בעצמוּתם טהורים והחטא מקרי אצלם, עי' מהר"ל בגבורות ה' פ"ח, עמ' מה ד"ה ונראה.

7)

רש"י: בקע- רמז לשקלי ישראל...ושני צמידים- רמז לשני לוחות מצומדות: למה רמז לה על הקרבנות בנזם ועל הלוחות בצמידים?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"א מ"ב, עמ' כט, ד"ה ובמכילתא): אליעזר רמז לה על הקרבנות בנזם שבאף כי הקרבנות באים לריח ניחוח, ועל הלוחות הוא רמז לה בצמידים שעל ידיה כי הלוחות ניתנו מידי הקב"ה לידי משה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars