hebrew
1)

Why does the Torah see fit to mention that Avraham was old? It said above (Bereishis 18:11) that Avraham and Sarah were old!

1.

Rashbam and Seforno #1: Not knowing how long he would live, Avraham decided that it was high time he found a Shiduch for Yitzchak before he died.

2.

Ramban and Seforno #2: It also explains why he made Eliezer swear that he would fulfill his request (in case he died before he managed to do it) 1 .

3.

Ramban: Here, "Ba ba'Yamim" 2 implies that he was very old. Above, it says Ba'im ba'Yamim" - they were beginning to get old.

4.

Moshav Zekenim #1: It says so after Sarah's death, to teach that a woman dies to her husband, and due to his pain, Avraham aged.

5.

Moshav Zekenim #2: Avraham had returned to his youth, so it needs to say that he was old.

6.

Moshav Zekenim #3: It says in Bava Metzi'a (87a) that until Avraham there was no aging. Avraham requested mercy, and there was aging. 3


1

And he might then find him a wife from Kena'an.

2

Divrei Eliyahu: It says that he was Zaken and Ba ba'Yamim - he was old, and all his days were full of Torah and Mitzvos. Hadar Zekenim - Ba ba'Yamim hints that he recognized Hashem from the age of three (the Gematriya of Ba).

3

Moshav Zekenim: Rashi explained there that he requested this, for people could not distinguish him from his son. This is difficult, for before Yitzchak was born, it says that Avraham and Sarah were old (Bereishis 18:11)! (Perhaps there was no weakness due to aging, but old people did not normally have children. However, Rashi (Bereishis 18:12) connotes that Sarah had aged! - PF)

2)

What does "ba'Kol" incorporate?

1.

Rashi: ba'Kol refers to a son (Yitzchak), as is hinted in the Gematriya of the word.

2.

Targum Yonasan: It incorporates all kinds of blessings, as the word suggests.

3.

Ramban #1: It incorporates riches, property, honor, long life and sons.

4.

Ramban (citing the Gemara in Bava Basra, 16b): The Gemara cites a triple Machlokes Tana'im 1 , as to whether the Berachah refers to the fact that he had a daughter, that he didn't 2 have a daughter or that he had a daughter called 'Bakol'.

5.

Bereishis Rabah 59:7: He ruled over his Yetzer, Yishmael did Teshuvah in his lifetime, and his storehouses did not lack anything. Some say that Hashem did not test him further. 3

6.

Mishnas R. Aharon 3 p.119: He had the Midah of "Kol" 4 - he has everything, and he cannot add to what he has through what is in another's hand, or through getting honor or any other benefit from someone else.

7.

Divrei Eliyahu: It hints that he fulfilled Sukah. Ba'Kol are the initial letters of "ba'Sukos Teshvu Shiv'as Yamim", "Kol ha'Ezrach b'Yisrael Yeshvu ba'Sukos", "Lema'an Yed'u Doroseichem..."

8.

Da'as Zekenim: It alludes to why he was blessed - because he gave [to Shem] Ma'aser mi'Kol.


1

See Ramban, who explains the third opinion esoterically.

2

Because he would have had a problem - to whom to marry her off , to a man from Kena'an, who were cursed, or to Charan, where they were all idolaters.

3

Mishnas R. Aharon 1 p.147: Even though he stood in 10 extremely hard tests, it was a Brachah that he was not tested further.

4

The Ramban says that ba'Kol hints to a Midah of Hashem called Kol. Chachmah u'Musar (4 p.9) says that this is Midas ha'Chesed - "Titen... Chesed l'Avraham." This explains how on the third day from his Bris, he was pained that there are no guests.

3)

And why does it need to tell us that Hashem had blessed Avraham ... ?

1.

Rashi: Now that he had a son, 1 he needed to find him a wife.

2.

Seforno: Since he was wealthy, 2 he was afraid that someone inappropriate would bribe Eliezer into accepting his daughter as a Shiduch for Yitzchak. Which is why he went on to make him swear that he would follow his (Avraham's) instructions.

3.

Ramban (citing the Ibn Ezea): Now that he had everything, all he wanted was grandchildren to inherit it all.


1

Refer to 24:1:2:1.

2

Refer to 24:1:2:2.

4)

רש"י: בכל עולה בגימטריא בן: כיצד משמע מ"בכל" שהיה לו בן?

1.

גור אריה: אם לא זו הכוונה, קשה למה נכתב דבר זה כאן?!

5)

רש"י: ומאחר שהיה לו בן היה צריך להשיאו אשה: אם הכוונה לבן למה לא נכתב הדבר בפרוש?

1.

גור אריה: הפסוק בא להשמיע שהבן נחשב 'כל', כי אם לא היה לו בן- כל הברכה שברכו ה' לא היה נחשב לכלום.

6)

נחלקו בגמרא מה היא ברכת "בכל": לרבי מאיר שלא היתה לו בת, לרבי יהודה שהיתה לו בת, ואחרים אומרים שבת היתה לאברהם ובכל שמה. לר"א המודעי איצטגנינות היתה בלבו של אברהם אבינו, שכל מלכי מזרח ומערב משכימין לפתחו. לרבי שמעון בן יוחי אבן טובה היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו, שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא. וצריך ביאור מה כוונת כל אחד מהחכמים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' ע"ד ד"ה וה' ברך, בבא בתרא דף טז:): לר' מאיר ה' בירך את אברהם שלא תהיה לו בת כדי שלא יצטרך להשיאה לעובד ע"ז. לר' יהודה הייתה לו בת מפני שנתברך בכל- ואפי' בבת. לדעת אחרים אברהם נתברך בכל וגם בת בכלל, כלומר שבכח הייתה לו בת, אבל היא לא יצאה אל הפועל בפרטות כדי שלא יצטרך להשיאה לעובד ע"ז [והיה לו את הברכה של הבת מבלי שתהיה לו בת בפועל]. עיי"ש. ועוד- ברכתו של אברהם הייתה שלמה לגמרי ודבר זה נקרא בת כי הזכר הוא העיקר והנקבה באה להשלים את המציאות ועל ידה האדם אינו חסר, ולכן ע"י שנתברך בשלמות נקרא שהייתה לו בת ובכל שמה. לדעת ר"א המודעי אצטגנינות הייתה לאברהם כי אברהם הוא אב המון גויים- הוא ההתחלה וממנו נמשך הכל, והאצטגנינות היא סדר השמים שמורה מה יהיה באחרית, וכולם היו מקבלים מאברהם סידור והנהגה [כי הוא לימד את התכלית והמטרה של הבריאה]. לדעת רשב"י ע"י אברהם היו מתרפאים הכל כי החולה משתנה מברייתו, אבל יש באדם כח טבעי לחזור למה שהיה בתחילה ואותו כח לא משתנה בחוליו, ואברהם הוא תחילת הבריאה ולכן הוא מחזיר את הכל להיות כאשר היו בתחילה. עיי"ש.

7)

ואברהם זקן: בגמ' דרשו מכאן שעד אברהם לא הייתה זקנה, וצריך ביאור למה דוקא אצל אברהם התחילה הזִקנה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' נ ד"ה עד אברהם, ב"מ דף פז:): לעת זִקנה שִׂכלו של אדם גובר וכוחות הגוף נחלשים, וכן התורה מתשת את כח הגוף וכח השכל גובר, וע"י אברהם קיבל העולם את מעלת השכל, ולכן ראוי שהוא יהיה הזקן הראשון. עיי"ש.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars