hebrew
1)

What was Sarah doing in Chevron, seeing as they currently lived in Be'er Sheva?*

1.

Rashi (Pasuk Bereishis 22:19): In fact, they resided in Chevron, and Avraham only went from the Akeidah to Be'er Sheva temporarily. 1


1

Refer to 22:19:2:1.

2)

Why was Chevron called 'Kiryas Arba'?

1.

Rashi #1: On account of the four giants who lived there, Achiman, Sheishai, Talmai and their father.

2.

Rashbam and Rashi 1 : It was named after 'Arba' (the father of the other three giants -refer to 23:2:2:1).

3.

Rashi #2: on account of the four couples who were destined to be buried there - Adam and Chavah, Avraham and Sarah, Yitzchak and Rivka, Ya'akov and Le'ah.

3)

From where did Avraham come?

1.

Rashi: He came from Be'er Sheva. 1

2.

Targum Yonasan: He came from Har ha'Mori'ah.


1

Refer to 23:2:1:1*

4)

Why does the Torah juxtapose the death of Sarah and the Akeidah?

1.

Rashi: Because, it was due to the news of the Akeidah, when she heard that her son was on the verge of being slaughtered, that her soul left her 1 and she died. 2


1

I.e. amidst Simchah that her son was chosen for a Korban (Riva).

2

Refer to 22:20:1:2.

5)

Why is the 'Kaf' in v'Livkosah" small?

1.

Ba'al ha'Turim #1: Because, due to Sarah's advanced age, Avraham (Rosh - people) did not weep so much.

2.

Ba'al ha'Turim #2: Because she was partially responsible for her own death 1 - which is why she died before Avraham, as the Gemara explains in Bava Kama (3a). 2

3.

Hadar Zekenim, Riva: It hints that she lost 20 years (she should have lived to be 147, like Yakov 3 ) for asking Hashem to judge between her and Avraham.

4.

Peninim mi'Shulchan ha'Gra: Avraham knew that she completed what she needed to in this world. He did not cry over her soul, only over her body. "Lo Tisgodedu... Al Mes Ki Am Kadosh Atah" (Devarim 14:1,2) (so you need not be so upset).


2

And the Midrash in Eivel Rabasi explains that one does not eulogize someone who takes his own life.

3

This is difficult, for all the Avos should have lived to be 180! Yakov lost 33 years for complaining to Paro. Moshav Zekenim (Bereishis 18:6) says that she should have lived to 175, like Avraham. I.e. had she not asked Hashem to judge, she would have deserved to live 180, and would have died five years earlier, lest she see Esav sin (PF).

6)

Mo'ed Katan 27b says that three days are for crying, and seven for eulogies. Why did Avraham first eulogize, and then cry?

1.

Hadar Zekenim and Riva: He arrived more than three days 1 after she died. People of the household were already eulogizing, so he joined them, and later cried.


1

We can resolve this with the Midrash that Sarah died from hearing from the Satan about the Akeidah. They walked three consecutive days to the Akeidah, and one of the next three days was Shabbos, so it took four days to return. (PF)

7)

רש"י: על שם ארבע ענקים וכו': אולי "קרית ארבע" אינה שם העיר, אלא פרושו 'הקריה של ארבע' וזהו שם אדם שישב בעיר כפי שמפורש בספר יהושע?

1.

גור אריה: א"כ היה צריך לכתוב 'חברון קרית ארבע' [ואז אפשר לפרש 'חברון, קרייתו של ארבע"] ולא "קרית ארבע היא חברון".

8)

רש"י: על שם ארבע ענקים וכו': למה לא פירש שהעיר קרויה כך בגלל האדם ששמו ארבע שישב שם כמפורש בספר יהושע?

1.

גור אריה: אין לקרוא לאדם 'ארבע' בלא טעם, ולכן צריך לומר שאדון העיר נקרא ארבע על שם העיר, וצריך למצוא טעם אחר למה קראו לעיר כך.

9)

רש"י: על שם ארבע ענקים וכו': למה דוקא כאן הוסיפה התורה שחברון היא קריית ארבע?

1.

גור אריה: הארץ מגדלת אנשים לפי עניינה ומדריגתה, ומעלת חברון בעוה"ז שהיא מגדלת ענקים גיבורים בגופם- מעידה על מעלתה בעוה"ב שהיא מיוחדת לארבעה גיבורים במעשיהם בנשמה [ולכן שם נקברה שרה]. 1


1

והוסיף הגור אריה שלכן ממשיך רש"י ש-4 זוגות נקברו שם, והמקום היה מיוחד לארבע כי הוא דבק בעולם העליון שמתפשט ל-4 כמו הנהר היוצא מעדן. ע"ע בפסוק ט' לגבי מעלתה של מערת המכפלה.

10)

רש"י: דבר אחר על שם ארבעה זוגות שנקברו: למה נזקק רש"י לפירוש נוסף?

1.

גור אריה: לפירוש הראשון קשה למה לא כתוב 'קרית ארבעה' בלשון זכר.

11)

רש"י: ויבא אברהם- מבאר שבע: מנין לרש"י לפרש כך?

1.

גור אריה: לא כתוב מהיכן בא ולכן מסתבר שהיה זה מהמקום שנזכר לפני כן (לעיל, כב,יט).

12)

רש"י: ונסמכה מיתת שרה לעקידת יצחק: אם כוונת רש"י לדרוש את הסמיכות למה לא כתב כך בתחילת הפרשה? ועוד- אולי הפרשה לא כתובה כאן לדרשה אלא זה היה סדר הדברים?

1.

גור אריה: קשה לשם מה נרמז כאן שאברהם בא מבאר שבע? ולכן פירש רש"י שהכתוב בא ללמדינו שהיא מתה סמוך לעקידה ומחמת העקידה- קודם ששב אברהם מהעקידה לביתו [שבחברון].

13)

רש"י: ונסמכה מיתת שרה לעקידת יצחק: אולי הפרשה לא כתובה כאן לדרשה אלא זה היה סדר הדברים?

1.

גור אריה: רש"י התקשה לשם מה נרמז כאן שאברהם בא מבאר שבע, ולכן פירש שהכתוב בא ללמדינו שהיא מתה סמוך לעקידה ומחמת העקידה- קודם ששב אברהם מהעקידה לביתו [שבחברון].

14)

רש"י: וכמעט שלא נשחט: מה פירוש דבריו?

1.

גור אריה: לדעת מהרא"י- כמעט שלא גמר דבריו לומר שלא נשחט, וכבר פרחה רוחה [מפני שחשבה שנשחט].

2.

גור אריה: בפסיקתא מוכח שנודע לה שלא נשחט, ויצאה נשמתה כי נבהלה שדבר מועט היה שלא נשחט- כלומר שהוא כמעט נשחט.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars